Examenul de titularizare a dat bătăi de cap: Am venit pentru că m-au obligat părinții, ca să am o profesie
La nivel național sunt disponibile 4.930 de posturi didactice pentru angajare pe perioadă nedeterminată (titularizabile), cu 508 mai multe decât anul trecut (4.422). Dintre acestea, 2.861 de catedre vacante sunt în mediul urban și 1.691 în mediul rural, ceea ce înseamnă o medie de câte cinci candidați pe un singur post.
Cei mai mulți profesori s-au arătat nemulțumiți de subiectele primite, astfel un număr mare a părăsit sala de concurs după numai o oră de la începerea examenului.
„Am renunțat, m-am retras pentru că nu avea rost să iau o notă mică. M-am pregătit un pic pentru examen, dar așa au vrut părinții, să fiu educatoare, nu este alegerea mea, eu nu vreau să fac asta. Nu vreau să profesez această meserie, am fost obligată să dau aici. Părinții m-au trimis aici ca să am o profesie. Acum o să mă duc să dau la Politehnică”, a mărturisit unul dintre candidați.
„Am dat Titularizarea la Educație fizică și sport, iar subiectele au fost cam grele. Am avut de prezentat niște principii didactice. Am scris și eu acolo ceva despre principiul intuiției, dar nu mai știu exact ce, am scris câteva detalii. Îmi doresc să fiu profesor pentru că este o meserie frumoasă, chiar dacă nu prea sunt pregătit pentru acest lucru, dar am zis să încerc. Dacă nu iau acest examen, mă întorc la actualul meu loc de muncă, sunt asistent manager la o firmă de construcții. Sunt la a treia încercare să iau titularizarea, dar nu mă las”, a declarat un alt candidat.
În schimb, nu toți cei care aspiră la un post la catedră au ieșit supărați din sala de examen. După cele patru ore cât a durat proba scrisă, au fost mulți candidați care speră la note foarte mari.
„Dacă înveți, este simplu. Eu am dat la Educație fizică și sport și nu a fost greu pentru că m-am pregătit. Sper să iau peste opt. Anul acesta am terminat facultatea și, după licență, am zis că nu mai are rost să mai aștept și m-am înscris la Titularizare. Îmi place meseria asta pentru că, în primul rând, lucrez cu copiii de vreo doi ani, sunt antrenor de baschet și vreau să îi învăț și pe alții ceea ce știu să fac cel mai bine”, a explicat Andreea, candidată.
Subiectele, traducerea acestora în limbile minorităților naționale și baremele de evaluare pentru cele 115 discipline de concurs sunt asigurate de Centrul Național de Evaluare și Examinare și vor fi publicate, după susținerea probei scrise, pe site-ul subiecte2017.edu.ro.
„Cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează următoarele discipline sau specializări: educatori/profesori pentru învățământ preșcolar în limba română (1.198), învățători/profesori pentru învățământ primar în limba română (1.089), muzică instrumentală (274) și educație fizică și sport (236). Dintre disciplinele cu cei mai mulți candidați înscriși menționăm Limba și literatura română/pedagogia preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii (5.002), limba și literatură română/elemente de pedagogie școlară și elemente de didactică generală aplicate disciplinelor din învățământul primar (3.755), limba și literatura română (2.495), educație fizică și sport (2.378) și limba și literatura engleză (1.754)”, arată reprezentanții instituției.
Pentru angajare pe perioadă determinată (suplinire) au fost publicate 58.486 de posturi didactice/catedre vacante și rezervate (31.782 în mediul urban și 26.704 în mediul rural). În 2016 au fost disponibile 45.570 de posturi.
Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la proba scrisă, cât și la proba practică/inspecția specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la proba practică/inspecția specială în profilul postului.
Lucrările scrise vor fi evaluate în 11 centre organizate la nivel național, iar primele rezultate vor fi afișate pe data de 18 iulie.
Repartizarea candidaților pentru angajare pe perioadă nedeteminată se realizează în ședințe publice organizate de inspectoratele școlare în data de 26 iulie.
Anul trecut, rata de promovare a titularizării a fost de 44,43%, în creștere cu aproape 7 procente față de anul 2015, când a fost de 37,55%. În total, au fost transmise spre evaluare lucrările a peste 20.000 de candidați, dintre care 71 de lucrări au fost anulate în centrele de evaluare din motive legate de nerespectarea metodologiei de concurs.