EXCLUSIV. Cum s-a transformat avionul folosit de Ceaușescu și Băsescu. În ce scop va fi utilizat
Boeing-ul 707-3K1C Carpați, cunoscut drept aeronava prezidențială, a fost vândut în 2012 de autoritățile române și va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA și ale NATO. Aeronava care a fost utilizată de fostul dictator Nicolae Ceaușescu, dar și de actualul președinte Traian Băsescu până în 2010, a fost vândută companiei americane Omega Air cu suma de 2 milioane euro.
Boeing-ul prezidențial a fost vândut în 2012 și a părăsit țara în septembrie. Într-un răspuns oficial, Ministerul Apărării a confirmat pentru gândul că aeronava Boeing 707-3K1C a fost vândută. „Aeronava Boeing 707-3K1C nu mai aparține Companiei Române de Aviație Romavia R.A”, se arată în raspunsul trimis de MApN pentru gândul.
Avionul prezidențial a fost cumpărat și înregistrat de compania Omega Air din Statele Unite. Pe Internet au fost postate câteva poze cu aeronava care acum are indicativul N707GF. Omega Air este unul dintre cei mai importanți traderi de aeronave Boeing 707 din lume.
Contactați de gândul, reprezentanții Omega Air au confirmat achiziționarea avionului în 2012. Aeronava Boeing va fi recondiționată până în 2014 și va fi transformată într-un tanker (avion-cisternă n.r.). Practic, aeronava va fi folosită pentru a permite realimentarea avioanelor de luptă în aer.
Ulick McEvaddy, unul dintre fondatorii companiei Omega Air, a declarat că după ce va fi recondiționat Boeing-ul 707 va fi utilizat în misiunile militare ale NATO. ” Aeronava urmează să fie transformată într-un tanker (avion cisternă) în 2014. Avionul va fi utilizat de Armata SUA dar și de către state aliate precum Australia, Marea Britanie, Canada dar și de către țările partenere NATO”, a explicat pentru gândul Ulick McEvaddy
Ministerul Apărării a precizat că nu poate divulga prețul de vânzare deoarece contractul de vânzare-cumpărare are clauze de confidențialitate. Potrivit informațiilor obținute de gândul, prețul de vânzare a fost de 2 milioane euro. Reprezentanții Omega Air nu au infirmat și nici nu au confirmat prețul de vânzare.
Istoricul aeronavei
Boeing-ul 707 Carpați a fost produs în 1974 și a fost utilizat de Nicolae Ceaușescu ca și avion de rezervă. În 1990 după ce aeronava oficială a fost avariată grav în urma unor teste, Boeing-ul 707 Carpați a funcționat ca transportor oficial al Adminstrației Prezidențiale. Avionul a fost utilizat pentru ultima dată în 2010 când a fost „pensionat”, după 36 de ani de activitate. După 2010, Administrația Prezidențială a folosit pentru cursele externe un avion Airbus închiriat de la Tarom.