Prima pagină » Economic » Exporturile de armament ale României S-AU DUBLAT. Harta clienților de tehnică militară românească

Exporturile de armament ale României S-AU DUBLAT. Harta clienților de tehnică militară românească

Exporturile de armament ale României S-AU DUBLAT. Harta clienților de tehnică militară românească
Exporturile de tehnică militară ale României au crescut de mai mult de două ori în 2013 față de anul precedent, ajungând la o valoare de aproape 177 milioane de euro.

După un an cu cele mai slabe încasări din exporturile de armament, România a reușit în 2013 să își crească cu 110% valoarea tehnicii militare exportate, la aproape 177 milioane de euro. Este nivelul cel mai ridicat înregistrat în ultimii 5 ani, iar acest lucru poate fi pus pe seama unor comenzi semnificative, venite din partea unor guverne partenere de tradiție ale României în comerțul cu tehnică militară, dar și pe seama recâștigării unor clienți mai vechi, conform datelor obținute de gândul după consultarea rapoartelor Departamentului pentru Controlul Exporturilor (ANCEX), din subordinea MAE.

Cel mai important client de tehnică militară românească a fost în 2013 Olanda, țară care își menține relația puternică în acest domeniu, cu producătorii români, în special pe tehnica navală. În anul respectiv, comenzile din Olanda au crescut de peste 4 ori față de anul precedent. SUA, Israel, Marea Britanie sau Turcia se află și ele în topul clienților de armament românesc, la fel ca și în anii precedenți, către aceste țări înregistrându-se creșteri foarte mari ale exporturilor românești de armament.

Producătorii români de tehnică militară au reușit însă în 2013 să redreseze relația comercială cu clienți mai vechi, precum Maroc, Afganistan, Burkina Faso, Thailanda, Egipt sau Indonezia, dar și să câștige piețe noi, precum Iordania, Mozambic, Zambia, Grecia sau Republica Moldova. Pe de altă parte, au pierdut relația comercială în domeniul militar cu țări precum Nigeria, Elveția, Belgia, Arabia Saudită sau Yemen.

Top 10 clienți de armament ai României în 2013

1. Olanda – 73,9 milioane euro. Vânzările de tehnică militară românească spre guvernul Olandei au crescut de mai bine de 4 ori față de anul precedent. Olanda se numără printre clienții constanți de armament românesc, în special în domeniul naval. România a vândut în 2013 aici lunete, o navă de transport deșeuri nucleare, un corp de navă de suport logistic și documentație de execuție pentru o fregată multirol.

2. SUA – 41,39 milioane euro. Americanii pierd poziția de cel mai important client de armament al României, însă vânzările către ei au crescut în 2013 cu 87% față de anul precedent, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimii 4 ani.

România a vândut aici, în 2013, lunete, accesorii pentru arme de calibru mic, servicii de conversie arme de calibru mic, 35 de mitraliere 12,5×108 mm, 3.862 pistoale, 36.834 puști semiautomate PSL, 4.664 puști mitralieră, 8.750 puști sport, 6 mitraliere antiaeriene cu o țeavă, 28 mitraliere antiaeriene cu două țevi, 138 aruncătoare grenade calibru 40 mm, 60 aruncătoare grenade incendiare calibru 73 mm, 41 de aruncătoare de grenade calibru 82 mm, 18 aruncătoare de grenade de calibru 60 mm, muniție calibru mic, lovituri normale, fumigene și de iluminare de calibru 60 mm, 73 mm și 82 mm, un subansamblu pentru echipament de ghidare, piese și componente pentru aeronave militare.

3. Israel –  16,8 milioane euro. Israel rămâne de asemenea un client de top și constant al tehnicii militare românești. Față de anii precedenți, când exporturile se situau în jurul valorii de 11 milioane de euro, în 2013 acestea au crescut cu peste 40%.

În 2013, aici s-au vândut piese mecanice pentru sisteme aeropurtate, componente pentru sisteme de conducere a focului, produse pentru aeronave militare, 1 elicopter utilitar pentru recuperarea cabinei simulator, produse pentru parașută luminoasă pentru bombe, echipamente și software pentru calibrare simulator, componente pentru echipamente formare de imagini și contra-acțiune, cabluri militare cu conectori, interfață de testare surse de alimentare, echipament de testare și verificare produse militare, software pentru simulator elicopter militar, componente electronice, software pentru echipament de testare și verificare.

4. Marea Britanie – 11,44 milioane euro. Tendința crescătoare a exporturilor către britanici a continuat și în 2013, cu o creștere explozivă, de peste 250% față de anul precedent, care și așa fusese un an cu vânzări record către această destinație.

Aici au plecat în 2013 lunete, 10 puști de asalt, trepied pentru infanterie, muniție de calibru mic, normal și trasoare, produse pentru aeronave militare, parașute pentru oameni, de recuperare și de frânare, componente pentru motoare de aviație, reparații pentru 10 elicoptere militare de transport, produse pentru avion militar de antrenament, profile extrudate din aliaj de aluminiu, cabluri electrice.

5. Maroc –  4,7 milioane euro. Marocul revine în topul clienților de armament românesc, după ce în 2012 acestea fuseseră nesemnificative, de 74.000 de euro. Marocul este însă un client important al României în acest domeniu, în perioada 2010-2011 cumpărând de aici tehnică militară în valoare de 65 de milioane de euro, în special elicoptere militare de transport și mentenanța aferentă.

În 2013, spre Maroc au plecat muniție de calibru mic, lovituri antitanc, bombe explozive calibru 60 mm, 81 mm și 120 mm, piese de schimb pentru elicoptere militare.

6. Burkina Faso – 4,29 milioane euro. Țara africană revine în topul clienților României, după ce în 2010 importase de aici tehnică militară de 1,8 milioane de euro, însă în următorii ani relația comercială nu fusese semnificativă. În 2013, aici au plecat 118 mitraliere și accesorii, 12 mitraliere antiaeriene cu patru țevi, 96 de mitraliere antiaeriene cu două țevi, 20 de mitraliere antiaeriene cu o țeavă, muniție calibru mic, grenade de mână ofensive și defensive.

7. Turcia – 2,53 milioane euro. Turcia a devenit un client constant de armament românesc după ce România a semnat cu Ankara, în 2011, un acord de parteneriat strategic. Valoarea exporturilor se menține la aproximativ același nivel cu anii precedenți. În 2013, aici au plecat piese de schimb pentru container de tuburi lansatoare, componente de lovitură reactivă, muniție calibru mic, componentă de luptă calibru 122mm și 107mm, veste antiglonț.

8. Iordania – 2,3 milioane euro. Este un client nou câștigat de producătorii români de armament, relația în domeniu cu această țară fiind nesemnificativă până în prezent. În 2013, iordanienii au achiziționat de aici servicii de reparații pentru 3 elicoptere de transport și echipament pentru elicopter de transport.

9. Afganistan – 1,96 milioane euro. Un fost mare client de armament românesc, Afganistanul revine timid în topul achizițiilor, după ce în anul precedent România nu exportase nimic spre Kabul. În 2010-2011, totuși, Afganistanul achiziționase tehnică militară de peste 27,5 milioane de euro din România. În 2013, spre Kabul au plecat muniție și componente de simulator.

10. Mozambic – 1,89 milioane euro. Client nou apărut în topul achizițiilor de tehnică militară românească, țara sud-africană a achiziționat în 2013 din România servicii de reparații pentru un avion militar de luptă, reparații pentru un avion militar de antrenament, piese, echipamente și materiale pentru avion militar de luptă, servicii de instruire echipaj de zbor.

Topul clienților de armament românesc din Europa

Vânzările de armament românesc către statele europene au continuat să scadă, la fel ca și în anii precedenți, cu excepția celor câțiva clienți vechi ai României – Olanda, Marea Britanie – care și-au crescut nivelul achizițiilor militare de aici.

1. Olanda – 73,9 milioane euro. Olandezii au achiziționat în 2013 lunete, 1 navă transport deșeuri nucleare, 1 corp navă suport logistic, documentație de execuție pentru fregată multirol.

2. Marea Britanie – 11,44 milioane euro. Britanicii și-au crescut achizițiile de mai mult de două ori față de anul precedent, cumpărând din România lunete, 10 puști de asalt, trepied pentru infanterie, muniție calibru mic, normal și trasoare, produse pentru aeronave militare, parașute pentru oameni, de recuperare și de frânare, componente pentru motoare de aviație, reparații 10 elicoptere militare de transport, produse pentru avion militar de antrenament, profile extrudate din aliaj de aluminiu, cabluri electrice.

3. Bulgaria – 1,5 milioane euro. Sofia a devenit un client constant de armament românesc în ultimii ani. În 2013, vânzările cu această destinație au scăzut cu 37%, însă anul precedent aproape că se triplaseră. În 2013, bulgarii au cumpărat de aici lunete, 500 de puști semiautomate PSL cu accesorii, lovituri antitanc, corp gol de proiectil reactiv, proiectil reactiv 122 mm, proiectil reactiv nedirijat pentru aviație, grenade de mână cu efect iritant, asistență tehnică pentru elicopter militar.

4. Cehia – 716.000 euro. Praga revine în topul european al clienților de armament românesc, după ce anul precedent relația comercială dispăruse. În 2013, cehii au cumpărat muniție calibru mic, piese aeronavă militară, documentație tehnică pentru aeronave militare.

5. Suedia – 667.000 euro. Suedezii revin și ei timid în topul european al achizițiilor, după un an precedent modest, cu achiziții de doar 40.000 de euro. Relația cu Stockholm are însă un etalon record în 2011, când achizițiile s-au ridicat la 10,6 milioane euro. În 2013, suedezii au cumpărat lunete, muniție calibru mic, piese și subansamble pentru rachete anti-navă, parașută cargo, container desant materiale.

6. Polonia – 535.000 euro. Scăderea achizițiilor poloneze este semnificativă față de anul precedent – 68%, însă este totuși ceva față de mărunțișul înregistrat în 2011. În 2013, Varșovia a achiziționat de aici componente pentru lunete, lunete și muniție calibru mic.

7. Franța – 509.000 euro. Francezii rămân un client constant, deși modest, al tehnicii militare românești. Achizițiile au scăzut cu aproape 50% față de anul precedent. În 2013, francezii au cumpărat de aici lunete, 11 puști semiautomate cu lunetă, 10 pistoale mitralieră cu încărcătoare, componente echipament de identificare, scaune pentru mașini militare, veste antiglonț, componente optice pentru echipamente de formare de imagini și contra-acțiune.

Alți clienți importanți. Republica Moldova face primele achiziții importante

În 2013, România a pierdut mai mulți clienți care deși nu se aflau în topul achizițiilor, aveau contribuții importante. Astfel, România a pierdut relația cu Nigeria, un client constant, care în 2011-2012 cumpărase de peste 5 milioane de euro de aici, precum și relația cu Congo, Guineea, Arabia Saudită și Yemen. Elveția iese de asemenea din topul clienților importanți, scăzându-și semnificativ relația comercială în domeniu, cu România.

Azerbaidjan – 421.000 euro. Este un client constant al tehnicii militare românești, care a cumpărat în 2010-2011 de peste 5 milioane de euro, însă în 2012 a făcut achiziții modeste, de doar 133.000 de euro. În 2013, vânzările au crescut, azerii cumpărând de aici componente de arme calibru mic, componente pentru aparat de ochire pentru mortier.

Bangladesh – 1,28 milioane euro. Este un client constant al României, din 2011 încoace, în special în domeniul aviației. În 2013, achizițiile au scăzut cu peste 50% și au cuprins reparații pentru 4 avioane militare de antrenament.

Belgia – 324.000 euro. Este cel mai scăzut nivel al achizițiilor din 2010 încoace. Belgienii au cumpărat lunete, componente vehicule militare de teren, costum de protecție NBC, veste antiglonț, componente pentru echipamente formare de imagini, cabluri electrice, software pentru echipament de testare și verificare.

Egipt – 513.000 euro. Cairo revine pe lista clienților de armament românesc, după ce dispăruse în perioada 2010-2012. În 2013, a cumpărat lunete pentru arme calibru mic și bombe de iluminare calibru 122 mm.

Elveția – 428.000 euro. Este cel mai scăzut nivel de achiziții din 2010 încoace, de 5 ori mai mic față de anul precedent. În 2013, elvețienii au achiziționat de aici 300 de puști semiautomate cu accesorii, elemente lovitură aruncător și componente pentru transportor blindat.

Germania – 382.000 euro. Scăderea relației comerciale în domeniu este continuă, din 2010 încoace, când exporturile românești de armament către Berlin depășeau 2,7 milioane de euro. În 2013, achizițiile au scăzut cu aproape 25% și au inclus lunete, piese prelucrate pentru aeronave militare, parașute, container pentru materiale, parașută stabilizatoare pentru avioane care alimentează în zbor, piese de schimb avion de luptă, subansamble pentru echipamente de ghidare.

Grecia – 305.000 euro. Grecii sunt clienți noi ai României. În 2013, ei au achiziționat componente electrice și mecanice pentru echipamente din lansatorul de rachete Hawk, profile extrudate din aliaj de aluminiu, elemente metalice de filtraj pentru ventilatoare.

India – 1,5 milioane euro. Indienii rămân un client constant al României, fiind cel mai mare importator de armament din lume. Rămân la același nivel constant al achizițiilor, de 1-2 milioane de euro, în 2013 existând o ușoară creștere față de anul precedent. India a achiziționat produse pentru avion de luptă și motor pentru avion de luptă.

Indonezia – 1,3 milioane euro. Revine, după ce dispăruse din portofoliul de clienți ai României în 2011-2012. În 2013, au cumpărat echipamente de protecție NBC, echipament pentru elicopter de transport, software pentru analize CBRN.

Irak – 0. Irakienii sunt un client neconstant de armament românesc, intrând deja într-un ciclu de un an da, unul ba. În 2013 nu au existat achiziții din România, în 2012 au fost de peste 1 milion, în 2011 zero euro, în 2010 10,5 milioane euro.

Liban – 1,77 milioane euro. Achizițiile libaneze de armament românesc au crescut cu 88% față de anul precedent și au cuprins lovituri antitanc, piese de schimb pentru elicopter de transport, asistență tehnică pentru elicopter militar.

Malaezia – 387.000 euro. Odată un client semnificativ de armament românesc, achizițiile acestei țări din România au scăzut de aproape 3 ori față de anul precedent. În 2013, ele s-au limitat la lovituri antitanc.

Republica Moldova – 287.000 euro. Vecinii de peste Prut au făcut în 2013 primele achiziții semnificative de tehnică militară românească, în ultimii ani. A fost vorba despre două avioane militare utilitare și de motoare de aviație.

Pakistan – 736.000 euro. Pakistanezii rămân un client constant al României, chiar dacă în 2013 achizițiile au scăzut cu peste 50% și au cuprins componente pentru lovitură antitanc și piese de schimb pentru elicopter militar.

Thailanda – 338.000 euro. Revine pe lista de clienți, după ce dispăruse în anul precedent. Thailanda era un client constant al României, în special de tunuri de aviație. În 2013, achizițiile au cuprins componente pentru tun de aviație și produse pentru avion militar de antrenament.

Zambia – 677.000 euro. Este un client nou de tehnică militară românească și a achiziționat muniție de manevră calibru mic.

Citește și