„Examenul de licență/diploma constă din 1-2 probe, stabilite de către Senatul universitar, după cum urmează: proba de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate; proba de prezentare și susținere a lucrării de licență/proiectului de diplomă. Metodologia proprie a fiecărei instituții de învățământ superior acreditate va preciza, în funcție de specificul fiecărui program, numărul probelor și modul de susținere a acestora (oral, scris, proba practică)”, prevede articolul 13 din Ordinul nr. 6125 /2016 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a examenelor de licență/diplomă și disertație, semnat de Mircea Dumitru, fost ministru al Educației, pe data de 22 decembrie 2016. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial pe 4 ianuarie.
Anterior, legea educației prevedea ca examenul de licență să fie format din două probe: evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate și prezentarea și susținerea lucrării de licență.
Potrivit modificării, facultăților le este permis să decidă dacă, pentru obținerea diplomei de licență, mențin ambele probe, testul grilă și susținerea unei lucrări, sau dacă elimină una dintre probe.
Senatul Facultății de Drept din Cadrul Universității București a decis ca studenții să obțină diploma doar în urma unui test grilă, fiind eliminată elaborarea și susținerea unei lucrări.
„Nu este o măsură nouă. În anul 2007, Facultatea de Drept a luat aceeași măsură, iar în 2011, după publicarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011, s-a revenit la susținearea ambelor probe, examenul de evaluare a cunostintelor și prezentarea lucrării de licență. Am luat această decizie, pe de o parte din cauza fenomenului vânzărilor de licențe. La o simplă căutare pe internet puteți găsi lucrări de licență de cumpărat din orice domeniu. Aceste lucrări sunt redactate de altcineva decât studentul care urmează să o susțină și este foarte greu de verificat acest lucru. A doua chestiune este legată de problema plagiatelor. Cumpărarea unui soft antiplagiat nu este ieftin și trebuie unul care are o bază de date impresinantă pentru depistarea eventualelor pasaje plagiate. Toți studenții din Consiliul facultății au votat pentru eliminarea susținetii lucrării de licență”, a declarat pentru MEDIAFAX Flavius Baias, decanul Facultății de Drept a Universității din București.
Specialiștii în drept susțin că generațiile sunt tot mai slab pregătite.
„E foarte trist unde s-a ajuns. Lucrările de licență sunt cumpărate sau plagiate iar testele grilă pregătesc studentții doar petnru a memora codurile, nu și pentru a gândi dreptul. Aceasta se întâmplă din cauza numaărului prea mare de studenți acceptați de facultăți, care văd învățământul ca un fel de afacere. Generațiile sunt din ce în ce mai slabe. Eu cred că trebuie să avem o soluție mixtă: și examinarea cunoștințelor studentului, și muncă de cercetare. Normal e ca un licențiat să stie drept, dar să și raționeze corect și să scrie corect din punct de vedere gramatical”, a explicat pentru MEDIAFAX judecătorul Cristi Danileț.
Reprezentantul Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) susține că măsura poate duce la scăderea calității învățământului universitar.
„Nu cred că este cea mai potrivită soluție. În aceste condiții se poate deschide o cutie a Pandorei. Există riscul ca multe universități să renunțe la lucrarea de licență și examenul să fie dat doar printr-un test grilă care este foarte ușor. Este o decizie periculoasă care poate duce la scăderea calității învățământului universitar. Știm că există probleme reale legate de plagiat, dar nu cred că soluția este eliminarea unui examen atât de important. Am susținut publicarea lucrărilor de licență pe o platforma online”, a declarat pentru MEDIAFAX Vlad Cherecheș, președintele ANOSR.