Organizatorii Festivalului Enescu au anunțat că, începând din 2017, președintele onorific al feestivalului este legendarul dirijor Zubin Mehta, care a participat la festival încă de la primele ediții.
După concertele maestrul Zubin Mehta a anunțat că a acceptat invitația de a fi Președintele Onorific al Festivalului Internațional George Enescu pentru ediția din 2017.
„De abia aștept să revin în România, aveți cel mai frumos Festival din lume și cel mai minunat public. Fiecare muzician se simte atât de bine aici când se uită în sală și vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii români sunt de calitate și trebuie să le mulțumim organizatorilor Festivalului. Am acceptat această propunere pentru că era o ofertă de nerefuzat”, spus Zubin Mehta, după cum a scris gândul aici.
După ce Ion Holender, directorul artistic al Festivalului Enescu în perioada 2005-2015, a anunțat că se retrage se vehiculează că noul directorul artistic propus de organizatori este Vladimir Jurowski, potrivit StirileTVR.ro.
Jurowski este un dirijor rus în vârstă de 43 de ani, care trăiește la Berlin. În prezent, Vladimir Jurowski este dirijorul și consilierul artistic al Orchestrei Filarmonice din Londra.
Ce părere are Ion Holender despre înlocuitorul său
Ion Holender este însă de altă părere în privința numirii unui nou director. El a precizat că nu ar numi în fruntea festivalului un dirijor ci mai degrabă un manager.
Cu toate că pleacă mulțumit de cum arată Festivalul George Enescu acum, Ion Holender este îngrijorat cu privire la soarta Festivalului Enescu.
„Dar plec foarte nemulțumit dacă la Festivalul Enescu va veni un dirijor rus din Anglia, așa cum se zvonește. Această decizie este catastrofală. Un dirijor rus să-și facă interesele lui, prin invitații și contrainvitații. Un dirijor rus nu poate să alcătuiască un program dramaturgic. Nici n-are cum să știe un dirijor din Rusia, care n-are nici legăturile, nici cunoștințele cu toți ceilalți. Va trebui să fie cineva care nu dirijează. Există oameni care cunosc acest lucru”, a precizat Ion Holender.
Directorul artistic al Festivalului Enescu spune că sunt multe persoane pregătite și în România care ar putea conduce ferstivalul.
„Eu n-am recomandat pe cineva, pentru că nici nu am fost întrebat. Persoane care au pregătirea necesară pentru a face un program de 20 de zile în cadrul acestui festival și care cunoaște cât de cât istoria țării noastre, dar nu un dirijor rus din Anglia. Programul festivalului trebuie să îl facă cineva care cunoaște dramaturgia muzicală, care cunoaște istoria țării noastre, care știe ce e important pentru aici, important e nu doar ce place, ci ceea ce nu e cunoscut”, a spus Ioan Holender pentru gândul.
Cartea Festivalului Enescu în era Holender
Ion Holender a lansat în urmă cu o săptămână cartea „Festivalul ,,George Enescu” în era Holender”. Volumul apărut la Editura Operei Naționale București reunește texte semnate de Ioan Holender, Livius Ciocârlie, Emil Hurezeanu, Dan Dediu, Ioana Marghita și Sever Voinescu.
În textul semnat de Holender, acesta povestește despre semnificația festivalului pentru el, încă de la prima ediție, din 1958, când Ion Holender trăia vremurile tulburi ale proaspătului regim comunist.
„Festivalul Enescu a avut, încă de la prima ediție din 1958, o importanță deosebită pentru mine. În acele vremuri tulburi am fost exmatriculat din toate facultățile din țară și aruncat astfel de pe traiectoria de până atunci. Ajunsesem o existență eșuată la 23 de ani, fără prezent și fără viitor. Încercând să obțin „iertare” pentru ceea ce am spus în cantina studenților politehniști de la Timișoara și a dus la exmatricularea și punerea mea pe lista neagră a dușmanilor de clasă și ai societății socialiste, am ajuns la București și așa am avut ocazia să intru pentru prima dată la Ateneu. Nici nu mai știu cum am reușit să fac acest lucru, probabil cu ajutorul scriitorului Al. Mirodan, care pe vremea aceea era, încă, o vedetă literară. Dublul Concert de Bach, interpretat atunci de David Oistrah împreună cu Yehudi Menuhin și dirijat de George Georgescu, mi-a rămas în suflet până în ziua de astăzi. Nu știam pe vremea aceea prea multe despre Festival, cum s-a născut și cum a evoluat. Dar știam că era ceva deosebit de important pentru țara noastră”, scrie Ion Holender în cartea festivalului.
Ion Holender nu a visat vreodată să conducă Festivalul George Enescu, dar acest lucru s-a întâmplat. Și-a dat seama că festivalul va deveni important pentru România după ce la conducerea acestui a venit Ludovic Spiess.
„Când bunul și iubitul meu prieten, regretatul Ludovic Spiess, a preluat după Revoluție conducerea artistică a acestui festival, am înțeles că urma să devină un eveniment de calitate și eminent într-o Românie de atunci liberă. Nici măcar nu visasem vreodată să-l conduc, la fel cum, în general, nu am visat nici să realizez tot ceea ce am realizat. Visurile mele au fost întotdeauna dominate de ceea ce până la urmă nu am reușit să devin”, mai scrie Ioan Holender în volumul dedicat festivalului.