O aeronavă Blue Air care zbura de la București către Barcelona, cu 116 persoane la bord, a ratat aterizarea pe Aeroportul din Cluj, ieșind în afara pistei cu 10-20 de metri, în condiții meteo potrivnice. În timp ce mai mulți pasageri ai aeronavei au declarat că pista era acoperită cu un strat gros de zăpadă, directorul aeroportului clujean și Romatsa susțin că operațiunea de deszăpezire a pistei era în curs și că stratul de zăpadă era de doar 3 milimetri.
Directorul aeroportului clujean a declarat că piloții aeronavei Blue Air știau în ce condiții meteo și de pistă aterizează, Romatsa arătând raportul pe minute, din care reiese că situația de la sol le fusese comunicată piloților cu 8 minute înainte de aterizare. Blue Air nu neagă aceste lucruri. David Ciceo, directorul aeroportului, a susținut chiar că aeronava ar fi aterizat pentru că nu mai avea combustibil destul, însă compania a negat acest lucru, invocând faptul că pilotul nu a cerut aterizarea de urgență.
Blue Air a explicat că în condițiile meteo date, comandantul aeronavei și-a dat seama că aderența la pistă nu este corespunzătoare și de aceea frânarea nu a reușit să oprească avionul, care a părăsit pista, înclinându-se într-o parte. Pasagerii au fost evacuați în siguranță, fără ca nimeni să fie rănit.
Procurorii de la Parchetul Curții de Apel Cluj au deschis un dosar în care cercetează împrejurările în care avionul a ieșit de pe pista Aeroportului Cluj-Napoca, la aterizare.
Dialogul dintre Turnul de Control și pilotul Blue Air, conform Digi 24:
Pilot: Turnule 9301 – tocmai am ieșit din pistă.
Turnul de control: Confirm. Bine ați venit! Ați eliberat pe Oxford, continuați spre Delta, către poziția de îmbarcare numărul 6…
Pilot: Nu m-ați înțeles! Am ieșit din pistă.
Turnul de control: Sunt turnul, confirm, mulțumesc!
Pilot: Suntem ieșiți din pistă, nu s-a întâmplat nimic, suntem pe sol. Motoarele încă funcționează. Ne uităm la situație și pe urmă vom proceda la o evacuare.
Turnul de control: Sunt turnul, confirmăm, anunțăm imediat solul! O să vină imediat utilaje pentru asistență.
Turnul de control: Toate stațiile de la sol au fost anunțate, o să vină pentru asistență. Dacă puteți să comunicați, ați ieșit din pistă? Aveți avarii? Să știu ce să comunic la sol.
Pilot: Deci, am ieșit din pistă, pe partea dreaptă. Suntem în proces de oprire a motoarelor. Și din câte vedem, e posibil să fi atins cu motorul. Confirm, fără victime.
Turnul de control: Am confirmat pe partea dreaptă, am să comunic la sol. Confirm, fără victime, acum o să vină asistența. Am considerat pista ocupată, blocată, până se eliberează.
Pilot: Așteptăm o mașină de la dumneavoastră, de la pompieri, să evalueze situația de prin afară, pentru că noi nu vedem tot avionul. Momentan noi suntem bine, nu avem pericol de foc. Dacă îi vom evalua pe slide-uri (n.r. topogane) sau vom coborî pasagerii pe scări.
Turnul de control: Am confirmat, am vorbit cu dispecerul, prima mașină care a ajuns lângă dumneavoastră nu a observat daune ale aeronavei.
Filmul evenimentelor, conform ROMATSA
Controlorii de trafic aerian au informat piloții avionului Blue Air cu câteva minute înainte de aterizarea la Cluj, cu datele furnizate de aeroport, că pista este acoperită cu zăpadă umedă și are un coeficient de frânare mediu, a anunțat Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA.
– ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.
„Informațiile privind timpul solicitat de curățare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informații pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloților; ROMATSA și-a dat acordul”, arată Romatsa într-un comunicat de presă.
– ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. „Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei și personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei și nu au intervenit în activitatea de curățare a pistei de către aeroport”.
– ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloții aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm și are un coeficient de frânare mediu.
– ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat.
Administrația Serviciilor de Trafic Aerian menționează că nu are niciun fel de atribuții privind curățarea pistei și nici privind stabilirea stării acesteia. „ROMATSA primește informațiile privind starea pistei de la aeroport și le comunică piloților”, menționează sursa citată.
Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo a declarat, joi, presei, că pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj condițiile de aterizare erau bune.
„Avionul a ieșit de pe pistă pe o distanță de circa 20 de metri. Condițiile de aterizare pe aeroportul clujean erau bune, iar piloții cunoșteau aceste condiții. S-au luat măsuri conform standardelor internaționale. Au ieșit de pe pistă ca să poată ateriza, dar condițiile erau corespunzătoare. Era o frânare 3, în condițiile în care frânare 1 înseamnă cea mai slabă, iar 5 cea mai bună. În condiții de ninsoare, erau condiții corespunzătoare de aterizare. Vizibilitatea era corespunzătoare pentru aterizarea pe aeroportul clujean, în cursul dimineții, înainte de sosirea cursei Blue Air, au mai fost operate zboruri pe aeroportul clujean fără nicio problemă”, a spus Ciceo.
Întrebat dacă piloții ar fi solicitat turnului de control să aterizeze pentru că aeronava nu mai avea combustibil suficient, Ciceo a confirmat această solicitare și a precizat că, în acel moment, utilajele aeroportului deszăpezeau, dar condițiile de aterizare erau bune.
Blue Air: Aterizarea a avut loc în condiții meteo dificile
Aterizarea avionului Blue Air care a ieșit cu circa 10 metri în afara pistei aeroportului din Cluj-Napoca a avut loc în condiții meteo dificile, cu ninsoare și zăpadă depusă pe suprafața pistei, dar în limitele admise pentru operare, a anunțat compania aeriană low cost, care neagă că ar fi fost vorba de o aterizare de urgență cauzată de lipsa carburantului.
„Aeronava care efectua zborul de tip charter numărul OB 9301 pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona la aterizarea la Cluj a întâmpinat un incident minor depășind cu aproximativ 5-10 m suprafața pistei. Aterizarea s-a efectuat în condiții meteo dificile, ninsoare și zăpadă depusă pe suprafața pistei de aterizare, dar conform buletinelor meteo transmise de turn în limitele admise pentru operare, inclusiv coeficientul de frânare declarat de către aeroport„, arată Blue Air.
Compania menționează că aeronava a aterizat la ora 08:00 și că în faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare comandantul aeronavei a observat ca aderența pe pistă nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara acesteia.
„Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiții, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea și frânarea se pot efectua în siguranță. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condițiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zapadă udă și condiții de frânare medii„, arată operatorul aerian.
La bord se aflau 110 pasageri și 6 membri ai echipajului.
Mărturiile pasagerilor
Unul dintre pasagerii din avionul Blue Air, Mihai Alexandru, a declarat, joi, corespondentului MEDIAFAX, că pilotul a aterizat foarte bine, dar avionul a alunecat.
„A fost o problemă cauzată de pista aeroportului care nu a fost curățată de zăpadă. Când am coborât din avion, am văzut că era un strat de trei-patru centimetri de zăpadă. Pilotul a aterizat foarte bine, nici nu ne-am dat seama ce s-a întâmplat, dar apoi am văzut că am ieșit de pe pistă. A alunecat avionul și s-a întors într-o parte. Eu merg la muncă în Spania, sunt șofer, cam știu cum stă treaba cu zăpada”, a spus el.
Un alt pasager, Adrian, a declarat, la rândul său, că de vină pentru incident sunt cei de la aeroport, care nu ar fi curățat pista de zăpadă.
„Cred că stratul de zăpadă de pe pistă era de peste 10 centimetri, iar pilotul văzând că nu poate opri avionul l-a scos în afara pistei. După ce am coborât cu bine din avion au început cei de la aeroport să curețe zăpada cu lopeți”, a spus Adrian.