Firea, din nou ÎN RĂZBOI cu MAFIA TAXIMETRELOR. Ce s-a întâmplat ultima oară când primarul general a încercat SĂ REGLEMENTEZE taximetria în Capitală
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, miercuri, că instituția pe care o conduce intenționează „să stârpească mafia taximetrelor” de la Gara de Nord, Otopeni și Centrul Vechi. Edilul a declarat că este „un subiect dureros pentru bucureșteni și pentru vizitatori” și că ministrul Transporturilor, Lucian Șova i-ar fi dat deja nu doar acordul de principiu, dar și răspunsul pozitiv că dorește să îi fie alături în inițiativa de a stârpi mafia taximetrelor de la aeroport, de la Gara de Nord și din Centrul Vechi.
„Nu se mai poate așa, avem multe sesizări și plângeri, atât de la bucureșteni, cât și de la turiști. Sunt în continuare taximetriști și nu toți, nu vreau să blamez toți taximetriștii, dar e de ajuns ca la o sută de taximetriști să fie 20 care nu respectă regulamentul pe care noi l-am aprobat, așa cum știți și să strice toată imaginea Capitalei României. Sunt în continuare taximetriști care refuză curse, negociază, care spun că sunt prea scurte și așteaptă una mai lungă, care se uită la om dacă e mai bine îmbrăcat să ceară mai mult, dacă consideră că nu e atât de bine îmbrăcat, de asemenea îl respinge. Cu alte cuvinte, o încălcare flagrantă a regulamentului și evaluări subiective, ca să nu mai spun de evaziunea fiscală”, a mai spus Gabriela Firea.
Potrivit edilului, în perioada următoare vor urma măsuri drastice pentru taximetriștii care nu respectă regulile.
„Am decis, având în vedere că aeroportul este în subordinea Ministerului Transportului, iar domnul ministru este alături de mine, Centrul Vechi este la Primăria Capitalei și la Sectorul 3, vom impune, de asemenea, măsuri drastice, iar la Gara de Nord, unde pe o porțiune suntem noi, pe cealaltă zonă Ministerul Transporturilor. Concret, ca în orice țară civilizată, orice potențial călător își ia un bon și se înscrie la un automat și ia primul taxi. Taxiurile vor fi înșiruite în fața instituției, că este Gara de Nord, că este Centrul Vechi sau aeroport. Nu vor putea intra în aceste zone decât taximetre nepoluante, taximetre bine întreținute și îngrijite, taximetriști civilizați, care sunt și îmbrăcați civilizat, dar au și un limbaj adecvat, cu mașinile în care să nu fie tot felul de mirosuri și muzică neadecvată și așa mai departe”, mai spune Gabriela Firea.
Taximetiștii au acuzat Primăria Capitalei de „o tentativă de asasinat economic”
Primăria Capitalei a inițiat, la sfârșitul anului trecut, un demers de schimbare a Regulamentului pentru transport persoane în regim taxi. Documentul, pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei Capitalei până în 7 februarie, prevedea obligația firmelor de taxi de a avea montat sistem de plată cu cardul în toate mașinile și sancționarea șoferilor cu amendă de până la 500 de lei dacă refuză cursele.
Proiectul mai prevedea că dispeceratele sunt obligatorii pentru toate taxiurile autorizate din București, iar comenzile nu se pot executa decât de către dispecerii taxi autorizați de Primăria Capitalei. Tot dispeceratul ar fi responsabil cu aplicațiile informatice, comenzile telefonice sau online.
Consilierii opoziției au acuzat faptul că noul regulament ar scoate practic de pe piață aplicațiile online care agregau comenzile taxi, gen Clever și Star Taxi și dădeau mai multă putere dispeceratelor.
Propunerea de reglementare a Primăriei Capitalei a fost contestată și de taximetriști, care s-au plâns că un astfel de regulament ar echivala cu „un asasinat economic”.
„În calitate de transportatori constatăm că pe piață vorbim de un asasinat economic. Este o realitate”, a declarat Dan Pancă, de la Academia de Taxi. la o consultare publică privind proiectul de regulament.
La rândul său, Marian Ivan, de la Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ din România a arătat că multe dintre elementele incluse în regulament sunt în afara legii. Transporturile Uber și Taxify ar fi fost afectate de noua reglementare, lucru care i-ar fi nemulțumit pe bucureșteni.
„Multe dintre aspectele regulamentului nu respectă legea. Plec de la capitolul 2 din Legea taximetriei, care spune că trebuie promovată concurența între transportatori. Or, prin impunerea unor condiții – o singură stație de recepție, o singură aplicație, orice reducere din dreptul utilizatorului și taximetristului de a avea o concurență reală pe piață este de fapt o încălcare a legii.
Pe de altă parte, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a arătat, în contextul discuțiilor privind intenția Primăriei de schimbare a regimului aplicațiilor de taximetrie, că aceste softuri sunt benefice pentru clienți și că dezvoltarea tehnologică nu poate fi oprită.
Firea a retras textul de lege din dezbaterea publică în martie 2018, însă motivația invocată de primarul general a fost că, la nivelul Ministerului Transporturilor, s-ar fi constituit un grup de lucru care vizează modificarea Legii taximetriei.
Proiectul de Ordonanță de Urgență a fost lansat de Ministerul Dezvoltării în dezbatere în mai 2018, într-o formă similară cu propunerile Primăriei Capitalei, lucru care a adus din nou critici și proteste din partea celor implicați – taximetriști, companii care oferă variante alternative de transport și clienți.
În cele din urmă, ordonanța a fost relansată în dezbatere publică în iulie, pe siteul Miisterului Dezvoltării, într-o formă extrem de simplificată față de variantele vehiculate inițial.