FMI: Orice exceptare de la creșterea accizei la carburanți trebuie compensată prin alte măsuri
„Acciza la combustibil este un element important pentru atingerea obiectivelor de deficit bugetar și orice decizie de a acorda excepții pentru transportatori sau pentru camioane de tonaj ridicat ar crea un gol fiscal care ar trebui compensat cu măsuri cu impact puternic, astfel încât deficitul bugetar pentru acest an și pentru următorul să fie atinse”, a declarat Schaechter, într-o conferință de presă, prin telefon de la Washington, întrebată despre decizia Guvernului de a acorda transportatorilor o scutire de la majorarea accizei pentru carburanți.
Guvernul și-a asumat în acordul cu FMI încadrarea într-un deficit bugetar de 2,2% din PIB pentru acest an.
România a beneficiat de încrederea piețelor financiare în contextul volatilității înregistrate pe piețele emergente la începutul anului, iar autoritățile nu trebuie să pună în pericol această încredere, a afirmat oficialul FMI.
„Atingerea angajamentelor fiscale este deosebit de importantă într-un climat global în care piețele au acordat României încredere puternică”, a spus Schaechter.
Majorarea accizei pentru carburanți, de 7 eurocenți pe litru, a intrat marți în vigoare, având ca efect creșterea cu 0,41 lei/litru a prețului la benzina cu plumb și fără plumb, motorină și petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanțelor.
Potrivit calculelor anunțate anterior, acciza pe carburanți va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.
Premierul Victor Ponta a declarat recent că transportatorii corecți, care își desfășoară activitatea legal, vor beneficia de o restituire de 4 cenți din cei 7 cenți, sumă care va fi achitată trimestrial și pe baza facturii de achiziționare a carburantului.
El a precizat că actul normativ care va reglementa acest sistem va fi aprobat miercuri de Guvern.
Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a comunicat anterior că recuperarea unei părți din acciza pentru carburanți platită de transportatori trebuie să se facă într-un mod simplu și eficient, urmărind modelul taxei pe valoarea adăugată (TVA). Transportatorii susțin că prin metoda propusă de ei atât statul, cât și firmele din domeniu pot avea o evidență clară a sumelor care fac obiectul returnării.
Inițial, Guvernul intenționa să aplice acciza de 7 eurocenți la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.
Această măsură a generat controverse aprinse între premier și președintele Traian Băsescu, acesta din urmă refuzând să promulge bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant și să semneze memorandumul cu Fondul Monetar Internațional (FMI), document care încheia evaluarea derulată la finele anului trecut de finanțatorul extern. Ulterior, după diverse variante discutate și negociate, prim-ministrul a anunțat că va amâna cu trei luni, până la 31 martie 2014, majorarea accizei la benzină și motorină, iar șeful statului a acceptat să promulge bugetul în aceste condiții.
România are în derulare un acord în valoare de 4 miliarde de euro cu FMI și Uniunea Europeană, din care nu intenționează însă să acceseze fonduri. Scopul acordului este de a proteja România de eventuale șocuri pe piețele financiare și de a ajuta la reducerea costurilor de finanțare.
Consiliul Director al FMI a aprobat, săptămâna trecută, prima și a doua evaluare a acordului preventiv încheiat anul trecut cu România, punând la dispoziția statului două tranșe cumulând 436,3 milioane de euro (389,4 milioane DST).
Suma totală disponibilă României prin acordul de împrumut a urcat astfel la 654,4 milioane de euro (584,1 milioane DST).