Prima pagină » Știri » Forma agreată de Guvern pentru imobile naționalizate: Puncte sau bani eșalonat din 2017, cu 14% pe an. Cum funcționează sistemul cu puncte

Forma agreată de Guvern pentru imobile naționalizate: Puncte sau bani eșalonat din 2017, cu 14% pe an. Cum funcționează sistemul cu puncte

Forma agreată de Guvern pentru imobile naționalizate: Puncte sau bani eșalonat din 2017, cu 14% pe an. Cum funcționează sistemul cu puncte
Foștii proprietari ai caselor naționalizate care nu pot fi despăgubiți în natură vor primi puncte în valoare nominală de un leu, raportat la valoarea casei, cu care vor putea achiziționa prin licitație alte imobile sau le vor preschimba în bani, dar după 2017,în limita a 14% pe an din suma punctelor

Foștii proprietari ai caselor naționalizate care nu pot fi despăgubiți în natură vor primi puncte în valoare nominală de un leu, raportat la valoarea casei, cu care vor putea achiziționa prin licitație alte imobile sau le vor preschimba în bani, dar după 2017, în limita a 14% pe an din suma punctelor

Ultima tranșă va reprezenta 16% din numărul punctelor acordate, astfel încât suma totală să poată fi achitată într-un interval de șapte ani, calculat din 2017.

Procedura este introdusă în proiectul de lege privind acordarea de despăgubiri pentru imobile naționalizate, avizat, în primă lectură, la nivelul Guvernului.

În varianta inițială, cuantumul plăților în numerar care puteau fo obținute după 2017 se ridica la maximum 10%.

Forma modificată a proiectului mai prevede că, în cazul restituirii în natură a imobilelor, noul proprietar este ținut să ramburseze valoarea îmbunătățirilor necesare și utile aduse acestora. Până la rambursarea valorii îmbunătățirilor necesare și utile aduse imobilelor care se restituie, deținătorii acestora exercită dreptul de retenție cu privire la imobile.

Documentul stabilește că imobilele preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist se restituie în natură și că, în situația în care restituirea în natură a imobilelor preluate abuziv în perioada regimului comunist nu mai este posibilă, compensarea prin puncte, în valoare de câte un leu, este singura măsură reparatorie în echivalent care se acordă.

În situația în care titularul a înstrăinat drepturile care i se cuvin potrivit legilor de restituire a proprietății, singura măsură reparatorie care se acordă este tot compensarea prin puncte.

În vederea valorificării punctelor acordate, se constituie Fondul național al terenurilor agricole și al altor imobile, administrat de Agenția Domeniilor Statului. Fondul național se constituie inițial din terenuri agricole care nu fac obiectul restituirii în natură, aflate în proprietatea privată a statului și în administrarea Agenției Domeniilor Statului, afectate acordării de măsuri compensatorii, dar se poate completa cu alte imobile proprietate a statului, la propunerea instituțiilor publice deținătoare.

Până la data de 1 iulie 2014, Agenția Domeniilor Statului publică pe pagina de internet și transmite Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților lista imobilelor din Fondul național. Lista se completează cu imobilele care se transmit în proprietatea privată a statului și în administrarea Agenției Domeniilor Statului. Terenurile puse la dispoziția comisiilor locale în vederea finalizării procesului de restituire, dar nerestituite foștilor proprietari până la data de 1 ianuarie 2016 intră, de drept, în Fondul național și sunt afectate valorificării punctelor acordate.

Până la data de 1 ianuarie 2015, Comisia Națională va face publică valoarea fiecărui imobil din Fondul național, așa cum rezultă prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrării în vigoare a noii legi. Pentru imobilele trecute in Fondul național ulterior, valoarea se publică in termen de 30 de zile.

Punctele acordate prin decizia de compensare vor putea fi valorificate prin achiziționarea la licitația publică națională de imobile din Fondul național, începând cu data de 1 ianuarie 2016, iar în termen de 3 ani de la primirea deciziei de compensare prin puncte, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2017, deținătorul care face dovada că a participat la cel puțin două licitații naționale de imobile poate opta pentru valorificarea
punctelor și în numerar.

În acest sens, deținătorul poate solicita, anual, Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților emiterea unui titlu de plată pentru cel mult 14% (față de 10% în varianta inițială) din numărul punctelor acordate prin decizia de compensare și nevalorificate în cadrul licitațiilor naționale de imobile, iar ultima tranșă va reprezenta 16% din numărul punctelor acordate.

Sumele se plătesc de către Ministerul Finanțelor Publice în cel mult 180 de zile de la emitere

Punctele netransformate în numerar se pot valorifica în continuare în cadrul licitațiilor naționale de imobile.

Prin cereri de retrocedare se înțelege notificările formulate în temeiul Legii nr.10/2001, Legii fondului funciar nr.18/1991, Legii nr.1/2000, Legii fondului funciar nr.18/1991 și ale Legii nr.169/1997, cererile de retrocedare formulate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților cetățenilor aparținând minorităților, dar aflate în curs de soluționare la entitățile învestite de lege sau, după caz, la Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor.

Persoana care se consideră îndreptățită este cea care a formulat și depus, în termen legal, la entitățile învestite de lege, cereri din categoria celor care nu au fost soluționate până la data intrării în vigoare a noii legi.

„Dispozițiile prezentei legi se aplică cererilor formulate și depuse, în termen legal, la entitățile învestite de lege, nesoluționate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, precum și cauzelor în materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instanțelor la data intrării în vigoare a prezentei legi. De prevederile prezentei legi pot beneficia și persoanele care au pe rolul Curții Europene a Drepturilor Omului cereri a căror analiză a fost suspendată în temeiul hotărârii pilot pronunțată în cauza Maria Atanasiu și alții împotriva României”, se arată în document.

Va fi instituit un termen de decădere de 90 de zile în care persoanele care se consideră îndreptățite pot completa cu înscrisuri dosarele depuse la entitățile învestite de lege. Termenul curge de la data la care persoanei i se comunică în scris documentele necesare soluționării cererii sale. Termenul poate fi prelungit la cererea scrisă a persoanei care se consideră îndreptățită sau a reprezentantului legal, prin decizia conducătorului entității învestite de lege sau a persoanei împuternicite de către acesta, o singură dată, pentru o perioadă de 60 zile, în situația în care persoana care se consideră îndreptățită face dovada efectuării unor demersuri privind completarea dosarului în raport cu alte instituții.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, la nivelul fiecărei unități administrativ – teritoriale se constituie, prin ordin al prefectului, Comisia locală pentru inventarierea terenurilor, iar în termen de 180 de zile de la data constituirii, comisia întocmește situația terenurilor agricole și forestiere, aflate în domeniul public sau privat al statului sau, după caz, al unității administrativ-teritoriale, care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ- teritorială. Până la întocmirea situației centralizatoare se suspendă emiterea hotărârilor de validare/invalidare de către comisiile județene de fond funciar, eliberarea titlurilor de proprietate, punerea în posesie de către comisiile locale de fond funciar, precum și orice alte proceduri administrative în domeniul restituirii bunurilor.

În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii, comisiile locale de fond funciar au obligația de a centraliza toate cererile de restituire nesoluționate, în vederea stabilirii suprafeței de teren necesară în vederea finalizării procesului de restituire.

Până la data de 1 martie 2014, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară va realiza, pentru fiecare județ și la nivel național, situația comparativă a cererilor și disponibilului de teren, iar comisiile locale și județene de fond funciar au obligația de a soluționa toate cererile de restituire, de a efectua punerile în posesie și a elibera titlurile de proprietate până la data de 1 ianuarie 2016.

În situația în care restituirea terenurilor agricole pe vechile amplasamente nu este posibilă, după validarea întinderii dreptului lor de proprietate de către comisiile județene de fond funciar, fostului proprietar sau moștenitorilor acestuia li se va atribui alt amplasament, în următoarea ordine: pe terenurile din rezerva comisiei locale de fond funciar, pe islazul comunal, după schimbarea categoriei de folosință a acestuia potrivit nevoilor autorității publice locale, pe terenul proprietate publică sau privată a statului, administrat pe raza unității administrativ-teritoriale de institute, stațiuni de cercetare și alte instituții publice, pe terenul proprietate publică sau privată a statului, administrat de institute, stațiuni de cercetare și instituții publice pe raza localităților învecinate, aflate în același județ

Pentru terenul aflat însă pe isazul comunal, categoria de folosință și regimul juridic se pot schimba numai cu acordul populației cu drept de vot din unitatea administrativ-teritorială, acord exprimat în urma organizării unui referendum.

Atribuirea terenurilor de către comisia locală se face în ordinea de înregistrare a cererilor inițiale de restituire, cu respectarea strictă a ordinii categoriilor de teren.

În situația în care pe raza unității administrativ-teritoriale nu există teren forestier disponibil, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe terenuri forestiere situate pe raza altor unități administrativ-teritoriale din județ.

Cererile vizând restituirea terenurilor intravilane, agricole la data preluarii abuzive, formulate potrivit Legii nr. 10/2001, se soluționează cu respectarea limitei de 50 ha de proprietar deposedat, cu condiția ca această suprafață să nu fi fost restituită prin aplicarea legilor fondului funciar.

Entitățile învestite de lege au obligația de a soluționa cererile formulate potrivit Legii nr. 10/2001 înregistrate și nesoluționate până la data intrării în vigoare a noii legi și de a emite decizie de admitere sau de respingere a acestora, după cum urmează: în termen de 12 luni, entitățile învestite de lege care mai au de soluționat un număr de până la 2500 de cereri, în termen de 24 luni, entitățile învestite de lege care mai au de soluționat un număr cuprins între 2500 și 5000 de cereri; în termen de 36 luni, entitățile învestite de lege care mai au de soluționat un număr de peste 5.000 de cereri.

Termenele curg de la data de 1 ianuarie 2014.

În vederea finalizării procesului de restituire în natură sau, după caz, în echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist, se constituie Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor, care va funcționa în subordinea Cancelariei premierului.

Documentul mai prevede că, în cazul restituirii în natură a imobilelor, noul proprietar este ținut să ramburseze valoarea îmbunătățirilor necesare și utile aduse acestora. Până la rambursarea valorii îmbunătățirilor necesare și utile aduse imobilelor care se restituie, deținătorii acestora exercită dreptul de retenție cu privire la imobile.

În același timp, persoanele care încheie tranzacții privind drepturi asupra imobilelor ce fac obiectul legilor de restituire vor fi obligate să comunice Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, în termen de 5 zile, un exemplar al actului prin care s-a încheiat tranzacția, iar o copie va fi transmisă și Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.

Proiectul include și un capitol distinct cu reguli de impozitare, în care se arată că acordarea punctelor stabilite prin decizia de compensare emisă pe numele titularului dreptului de proprietate, fost proprietar sau al moștenitorilor legali sau testamentari ai acestuia precum și realizarea creanțelor asupra statului român de către persoanele fizice respective prin valorificarea punctelor sub forma achiziționării de imobile la licitația publică sau valorificarea punctelor în numerar nu generează venituri impozabile,, dar că, prin derogare de la prevederile Codului fiscal, veniturile obținute de contribuabilii persoane fizice, persoane juridice și orice alte entități, altele decât foști proprietari, moștenitori legali sau testamentari ai acestora, din realizarea creanțelor asupra statului român prin valorificarea punctelor sub forma achiziționării de imobile la licitația publică sau valorificarea punctelor în numerar, sunt venituri impozabile.

„În cazul în care sunt realizate creanțe asupra statului român prin valorificarea punctelor sub forma achiziționării de imobile la licitația publică, impozitul datorat se calculează, prin aplicarea unei cote de 85% asupra bazei impozabile. Baza impozabilă reprezintă diferența dintre valoarea punctelor acordate și prețul plătit foștilor proprietari sau moștenitorilor legali sau testamentari ai acestora pentru achiziționarea creanței. În cazul în care din documente nu rezultă prețul plătit foștilor proprietari sau moștenitorilor legali sau testamentari ai acestora pentru achiziționarea creanței, baza impozabilă este valoarea punctelor acordate”, se arată ăn document.

Persoanele în cauză au obligația de a depune declarația de impunere pentru venitul realizat la organul fiscal competent și de a achita impozitul în termen de 15 zile de la data eliberării procesului verbal de adjudecare. Prin excepție, înscrierea în Cartea funciară se face pe baza depunerii dovezii privind plata impozitului.

În cazul în care sunt realizate creanțe asupra statului român prin valorificarea punctelor în numerar, în condițiile prezentei legi, impozitul datorat se calculează, prin aplicarea unei cote de 85% asupra bazei impozabile. Baza impozabilă reprezintă diferența dintre suma încasată și prețul plătit foștilor proprietari sau moștenitorilor legali sau testamentari ai acestora pentru achiziționarea creanței. În cazul în care din documente nu rezultă prețul plătit foștilor proprietari sau moștenitorilor legali sau testamentari ai acestora pentru achiziționarea creanței , baza impozabilă reprezintă suma încasată.

Impozitul se calculează prin reținere la sursă, la momentul plății veniturilor de către plătitorii de venituri și reprezintă impozit final. Impozitul astfel reținut se virează la bugetul de stat în termen de 3 zile lucrătoare de la data reținerii.

Plătitorii de venituri, cu regim de reținere la sursă a impozitelor, au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Autor

Citește și