Fostul șef CCR: Pe procurori nu-i dai afară cum vrei tu. Președintele nu este obligat să-i revoce
„Nu, președintele nu este obligat să revoce un procuror. Ce rost ar avea să-l mai întrebi atunci pe președinte? Îl pui numai să semneze. Cum adică?! De ce se face toată procedura asta de revocare? Nu dai în fiecare zi un procuror afară. Există o procedură, pentru că ei se bucură de anumită stabilitate în muncă și nu-i dai afară cum vrei tu! Președintele nu poate fi obligat să facă nimic, numai ceea ce îl obligă Constituția. Ceea ce nu-l obligă Constituția nu poate fi obligat să facă! În Constituție nu scrie de revocare, scrie doar denumire: președintele numește procurori. În textul din legea 303 ce-ar fi trebui să scrie? Că revocarea nu se face? Să învețe să citească legile! Și să le citească cu bunăcredință. Legile trebuie citite și interpretate cu bunăcredință” a declarat, pentru MEDIAFAX, fostul președinte al Curții Constituționale a României, Augustin Zegrean.
Fostul președinte al CCR spune că cererea lui Tudorel Toader este abia primul pas.
„Cale este lungă, pentru că fiind vorba despre revocarea din funcție a unui șef de parchet, nu e chiar ușor… Nu este chiar o glumă lucrul acesta, nu se întâmplă în fiecare zi (…) Avizul CSM este unul consultativ, după care dosarul ajunge la președinție iar președintele, într-un termen pe care el îl consideră rezonabil, trebuie să dea o soluție. Și cu asta se încheie. Dacă președintele dă un decret de revocare din funcție, din momentul publicării decretului în Monitorul Oficial, respectivul procuror șef nu mai este șef. Dacă respinge cererea de revocare, rămâne în continuare în funcție până la expirarea mandatului” a explicat Augustin Zegrean.
Răspunsurile fostului președinte al Curții Constituționale vin în contextul în care au existat discuții cu privire la faptul că legea nu prevede posibilitatea președintelui de a refuza revocarea și că s-ar crea un conflict de natură constituțională dacă ar lua această decizie.
Legea 303 din 2004, privind statutul judecătorilor și procurorilor, prevede la art. 54 (4) că :
Revocarea procurorilor din funcțiile de conducere prevăzute la alin. (1) se face de către Președintele României, la propunerea ministrului justiției care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunării generale sau, după caz, a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție ori a procurorului general al Parchetului Național Anticorupție, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevăzute la art. 51 alin. (2) care se aplică în mod corespunzător.
Totodată, art 51 (2) prevede că revocarea din funcția de conducere a judecătorilor se dispune de Consiliul Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea adunării generale ori a președintelui instanței, pentru următoarele motive:
a) în cazul în care nu mai îndeplinesc una dintre condițiile necesare pentru numirea în funcția de conducere
b) în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul și comunicarea, asumarea responsabilităților și aptitudinile manageriale
c) în cazul aplicării uneia dintre sancțiunile disciplinare