FOTOGRAFIA ȘMECHERULUI LA TINEREȚE. Cum cotizează sute de mii de șoferi la mașina lui de lux. EXCLUSIV
Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar în București s-a transformat, în ultimii ani, dintr-un serviciu public menit să fluidizeze circulația, într-o afacere de vânătoare a autovehiculelor parcate la limita legii. Cele trei firme pe care primăriile de sector le-au angajat să se ocupe cu acest serviciu percep taxe care ajung și la 150 de euro pentru fiecare mașină ridicată, în condițiile în care salariul mediu în România este puțin peste 300 de euro. În 2012, aceste firme au încasat cel puțin 2 milioane de euro de la șoferi. Cea mai mare parte a banilor câștigați rămân la firme, în timp ce primăriile care au concesionat acest serviciu se aleg cu mărunțiș. În spatele tuturor acestor firme, gândul a descoperit o încrengătură de personaje conectate la politică, la afaceriști influenți sau chiar cu dosare penale.
În București, se mai ridică mașini parcate neregulamentar doar în sectoarele 1, 4 și 6, unde primari sunt Andrei Chiliman (PNL), Cristian Popescu Piedone (PC) și Rareș Mănescu (PNL), ultimul moștenind contractul de la fostul primar PDL Cristian Poteraș.
Pe cele mai aglomerate și circulate artere – marile bulevarde și centrul Capitalei, care țin de Primăria Municipiului București, șoferii pot parca ilegal, pentru că primarul Capitalei Sorin Oprescu nu a contractat un astfel de serviciu. De asemenea, în sectoarele 2, 3 și 5 se poate parca ilegal. Primăria lui Neculai Onțanu (PSD), din sectorul 2, nu mai are contract pentru ridicarea mașinilor încă din anul 2011, la fel ca și primăria condusă acum de Robert Negoiță (PSD), în sectorul 3. În această lună, însă, în sectorul 3 s-a organizat licitație pentru reluarea serviciului, Robert Negoiță punând la bătaie aproximativ 6,6 milioane de euro pentru firma care se va ocupa de ridicarea mașinilor. În sectorul 5, păstorit de peste 10 ani de Marian Vanghelie (PSD), nu a existat niciodată serviciu de ridicare a mașinilor parcate ilegal.
În țări precum Croația, taxele pentru o mașină ridicată pe motiv că era parcată neregulamentar se învârt în jurul sumei de 50 de euro (aproximativ 220 de lei), fără amenda datorată Poliției. În Austria, taxele se ridică la 270 de euro (aproximativ 1.200 de lei). În statul american New York, taxele ajung la 270 de dolari (aproximativ 890 de lei). În București, un șofer care a parcat neregulamentar trebuie să scoată din buzunar până la 676 de lei, dacă se nimerește în sectorul 6 și se grăbește să își recupereze mașina în primele 24 de ore de la ridicare.
„Moștenirea” cu aromă de PSD și petrol, în sectorul 4
Consorțiul de firme care se ocupă cu ridicarea mașinilor parcate ilegal în sectorul 4 are probabil cea mai alambicată istorie dintre „hingherii de mașini”, așa cum i-au poreclit șoferii bucureșteni. În 2010, Primăria Sectorului 4 cesiona serviciul de ridicare a mașinilor parcate ilegal către firma SC Autosal Expert SRL, susținută de Euronautica Motors prin asociere, plătindu-i 4,16 milioane de lei (aproximativ 985.000 de euro), printr-un contract pe 5 ani.
Autosal Expert a încasat în 2012 cel puțin 640.000 de euro din ridicarea mașinilor, conform calculelor gândul. Firma a săltat 5.720 de mașini în 2012, conform datelor obținute de gândul. În spatele acestor două firme se află o încrengătură de personaje unite de doi numitori comuni: PSD-ul din vremea lui Adrian Năstase și afacerile cu petrol și gaze. Copiii unor personaje conectate la vechiul PSD și la domeniul petrolier au înființat și dețin aceste firme.
Taxele pe care un șofer trebuie să le plătească dacă i-a fost săltată mașina în sectorul lui Cristian Popescu Piedone sunt de 496 de lei. Dacă șoferul nu își recuperează mașina în primele 24 de ore, el trebuie să scoată în plus din buzunar câte 310 lei pentru fiecare interval adițional de 24 de ore. Calcululele gândul au fost realizate „la minimum”, bazate pe ideea că toți șoferii sancționați și-au recuperat mașinile în primele 24 de ore de la ridicare.
Primăria Sectorului 4 și implicit cetățenii contribuabili de aici se aleg cu cei mai puțini bani din toată Capitala, de pe urma acestui serviciu. Firma Autosal Expert plătește o redevență de doar 3% din sumele încasate de la șoferi, către Primărie. Astfel, la buget s-au întors în 2012 doar în jur de 19.000 de euro.
Firma Autosal Expert este deținută în prezent de Andrei Cristian Paul Degeratu, 35 de ani, Finance Project Manager la cel mai mare grup de companii de petrol și gaze din România – Upetrom, care deține și firma de extracție petrolieră offshore Grup Servicii Petroliere. Cu o participație minoră, de 1,9%, este acționară și Violeta Andreea Haș, directoare de operațiuni la Euronautica Motors.
Firma asociată cu Autosal Expert pentru ridicarea mașinilor este Euronautica Motors, unul dintre cei mai important dealeri de ambarcațiuni și ATV-uri din România. Firma este deținută de Matei Roșu, 34 de ani. El este fiul lui Horia Roșu, fostul consilier personal al lui Dan Ioan Popescu, fost ministru PSD al Industriilor în guvernul lui Adrian Năstase. Euronautica are foarte multe contracte cu statul, de furnizare de piese, ambarcațiuni sau ATV-uri, în special cu Armata, Poliția, dar și cu Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement din București.
Matei Roșu, patronul firmei Euronautica Motors (sursa foto: informatiiauto.ro).
Andrei Degeratu, de la Autosal, și Matei Roșu, de la Euronautica, sunt parteneri de afaceri în alte două firme de IT – Zodrac Group și Zodrac Service.
Afacerile cu petrol și gaze, precum și guvernarea PSD-Adrian Năstase au marcat de la bun început destinul firmei care ridică mașini în sectorul 4. Firma Autosal Expert a fost înființată și deținută până în 2012 de Liliana Petrescu, fiica de 35 de ani a lui Petre Petrescu, director până în 2005 al Conpet Ploiești (companie de transport petrolier cu capital de stat), sub mandatele lui Dan Ioan Popescu și Adrian Năstase. În firmă s-a aflat încă de la început, ca acționar, și Andrei Degeratu, el retrăgându-se însă în 2009.
Liliana Petrescu a ieșit din firma Autosal Expert în 2012, pasând-o pentru scurt timp unui personaj pe nume Adrian Ivan. Aproape imediat, tot în 2012, acesta a pasat-o mai departe actualilor acționari – Andrei Degeratu și Andreea Haș.
Adrian Ivan pare să joace rolul de intermediar de firme destul de serios (metoda unui acționar intermediar este folosită pentru a pierde urma acționarilor inițiali). El apare ca acționar majoritar de scurtă durată în firma Amgaz. Din nou ne întoarcem la familia Roșu și la conexiunile sale cu guvernarea PSD din 2004: Horia Roșu, tatăl lui Matei Roșu care deține Euronautica, se numără printre fondatorii Amgaz, firmă care intermedia gaze între compania de stat Romgaz și clienți industriali.
În 2007, Adrian Ivan a fost tamponul între doi acționari importanți, în firma Amgaz: omul de afaceri american Peter Braun și fiul lui Virgil Ardelean, fostul șef al „Doi și-un sfert” (serviciul secret al Ministerului de Interne), Alin Ardelean, pe mâinile căruia a ajuns firma.
Dan Ioan Popescu, fostul ministru al Industriilor în guvernul Adrian Năstase (foto: Răzvan Chiriță // Mediafax)
Peter Braun este un personaj implicat în privatizarea ALRO Slatina, dar și în afaceri imobiliare cu greutate în București. În timpul mandatului de primar general al lui Adriean Videanu (PDL), Peter Braun a primit mai multe terenuri de mare valoare în București, în zona Herăstrău, fiind titularul unor drepturi litigioase cumpărate de la foștii proprietari deposedați de comuniști prin naționalizare. De semnătura lui Videanu depindea rezolvarea dosarelor de restituire a proprietăților.
În prezent, Liliana Petrescu are o firmă de consultanță cu tatăl ei, fostul șef de la Conpet – Liprest Consultanță. Ea deține de asemenea un salon de înfrumusețare în București, în zona 1 Mai-Kiseleff – Idylle.
Matei Roșu, celălalt fiu de „petrolist” de pe vremea vechiului PSD, este un tânăr pasionat de sporturi cu motor, mândru posesor al primului Porsche 911 GT-2 din România, o mașină al cărei preț sare de 200.000 de euro. El este asociat în două firme (A&S Port Borcea și Agroholding Borcea) cu un om de afaceri româno-american, pe nume Adrian Stângă, implicat în preluarea de la stat a fostului Institut farmaceutic Pasteur.
În 2011, în cel mai recent bilanț contabil depus la Ministerul Finanțelor, firma Autosal a declarat pierderi de 22.000 euro la o cifră de afaceri de 560.000 euro.
Sectorul 6: Aur și mașini, sub bagheta PPDD
Bucureștenii plătesc cea mai mare taxă, dacă le sunt ridicate mașinile parcate ilegal, în sectorul 6. Aici, în 2012, au fost ridicate 7.219 autovehicule parcate neregulamentar, conform datelor obținute de gândul. Taxa plătită de fiecare dintre acești proprietari a fost de cel puțin 676 de lei (260 de lei ridicarea, 208 lei transportul și 208 lei depozitarea pentru primele 24 de ore). Cei care nu și-au recuperat mașina în primele 24 de ore, au scos din buzunar câte 208 lei în plus, pentru fiecare interval adițional de 24 de ore.
În sectorul 6, firma care se ocupă de acest serviciu este Ilcor Auto Eco. Conform calculelor minimale făcute de gândul (bazate pe taxa minimă plătită de șoferi), firma respectivă a încasat în 2012 cel puțin 1,1 milioane de euro. Primăria și implicit contribuabilii din sectorul 6 primesc înapoi, din sumele încasate de Ilcor, o redevență de 10%, astfel că în 2012 la buget s-au întors cel puțin 110.000 euro de la Ilcor.
Firma Ilcor a câștigat în 2010, prin licitație, un contract cu Primăria Sectorului 6, condusă de Cristian Poteraș (PDL), prin care a primit 4 milioane de euro pentru a presta acest serviciu de ridicare a mașinilor parcate ilegal. Firma ridică însă mașini în sector, în numele Primăriei, încă din 2009, an în care a câștigat peste 1,8 milioane de euro din această activitate, săltând peste 14.500 de mașini.
Firma Ilcor Auto Eco a fost înființată de doi oameni de afaceri din sectorul 6: Ilie Potecaru și Ion Cornel Petruț. Cei doi se află și azi în spatele firmei, chiar dacă în 2009 ea a fost pasată altor acționari: Marin Alexandru Lazăr și Vasilica Vieru. Administratorul firmei este soțul doamnei Vieru, Viorel Victor Vieru.
Ilie Potecaru a candidat în 2012 pentru un scaun de deputat în Parlamentul României, din partea PPDD. Nu l-a obținut, însă a rămas director al firmei Ilcor. Potecaru deține de asemenea marca restaurantului „Bârlogul Lupilor”, din sectorul 6, unde fostul primar PDL Cristian Poteraș, cel care i-a încredințat contractul, organiza mese și petreceri pentru pensionarii din sector, în 2011. Potecaru are un portofoliu important de terenuri și alte imobile, în București și Ilfov, conform declarației de avere depuse pentru a candida la alegerile parlamentare.
Potecaru se află și în spatele unei firme de protecție și pază care a câștigat contracte publice de la Primăria Sectorului 6, pe vremea lui Poteraș. Actualul acționar de la Ilcor, Marin Alexandru Lazăr, deține oficial firma de pază și protecție Wolf Activ Grup, în asociere cu un cunoscător al acestui domeniu, Lucian Rucxandra (patron al firmei de pază Swat Force). Marca Wolf Activ Grup este deținută însă tot de fondatorul Ilcor – Ilie Potecaru. Firma de pază deținută din umbră de Potecaru a câștigat în sectorul 6 un contract de aproximativ 125.000 de euro cu Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului.
Pentru ca încrengătura cu autoritățile locale din sectorul 6 să fie și mai densă, în 2012, la Ilcor a lucrat pe un post de consilier juridic fostul șef al Poliției Sector 6, Cristinel Eftimie. El a ajuns în prezent consilier local din partea PPDD.
Familia Vieru, de la Ilcor, este specializată și în afaceri cu aur și amanet. Vasilica Vieru, acționar la Ilcor, deține un magazin de bijuterii în sectorul 6, prin firma Vav Serv Com Impex. Viorel Victor Vieru a avut o casă de amanet și un magazin de aur și bijuterii în sectorul 6, ambele firme fiind însă dizolvate în prezent.
Viorel Victor Vieru, cel care administrează firma de ridicat mașini, este veriga de legătură între Ilcor și fostul acționar și fondator Ion Cornel Petruț, care nu mai apare oficial în acționariatul Ilcor. Vieru îi administrează însă în continuare firmele lui Petruț – Andra Business Group și Puf 2001 Impex.
Firma Ilcor Auto Eco are datorii la stat de peste 883.000 de lei (peste 200.000 de euro), constând în TVA, impozite pe salarii și penalizări neplătite. În 2011, în cel mai recent bilanț contabil depus la Ministerul Finanțelor, Ilcor declară pierderi de aproape 55.000 de euro, la o cifră de afaceri de peste 1,26 milioane de euro.
Sectorul 1. „Moștenirea” Necolaiciuc-Mitrea: copiii lui Florian Walter pedepsesc șoferii
„Hingherii” de mașini din sectorul 1 obișnuiau să perceapă cea mai mare taxă din București, însă în prezent suma a scăzut cu mai mult de 50%, ajungând la 350 de lei, cea mai mică din București, ca urmare a renegocierii contractului cu Primăria Sectorului 1, condusă de Andrei Chiliman (PNL). Pentru fiecare 24 de ore suplimentare față de primele 24 în care mașina ridicată este depozitată gratuit, firma mai percepe 50 de lei. Firma care se ocupă de acest serviciu în sectorul 1 este CFR Transauto. În spatele ei se află fiii unui afacerist controversat, conectat la vechiul PSD.
În 2012, CFR Transauto a ridicat 2.763 de mașini parcate neregulamentar, conform datelor obținute de gândul. Astfel, conform calculului minimal (bazat pe ideea că șoferii și-au recuperat mașinile în primele 24 de ore de la ridicare), firma a încasat 217.000 euro anul trecut. Suma este foarte mică față de anii de glorie 2009 și 2010, când CFR Transauto a încasat aproape 3 milioane de euro din ridicări de mașini în sectorul 1. Pe atunci însă, taxele depășeau 850 de lei, iar numărul mașinilor săltate era de aproape 3 ori mai mare.
Primăria Sectorului 1 și implicit cetățenii contribuabili de aici primesc înapoi cel mai mare procent din sumele încasate de „hingherii” de mașini din București: 20%. Din cauza câștigurilor în scădere ale CFR Transauto însă, suma care s-a întors la Primărie anul trecut, conform calculelor gândul, a fost de aproximativ 43.000 de euro. Firma declară profit de peste 250.000 de euro în 2011, în cel mai recent bilanț contabil depus la Ministerul Finanțelor, la o cifră de afaceri de 12,5 milioane euro. CFR Transauto are însă multe alte contracte cu statul, în afară de cel de ridicare de mașini în sectorul 1 (Electrocentrale București sau Compania Națională a Huilei sunt cele mai notabile, pentru întreținere de vagoane).
CFR Transauto este deținută de Valentin Giorgian Bușcă și de Alexandru Cosmin Walter, fiii lui Florian Walter (fost Bușcă), care dețin câte 0,77%. Restul acțiunilor, de 98,46%, aparțin firmei de textile Kimytex, din Nehoiu, județul Buzău. Kimytex este deținută tot de fiii lui Florian Walter și de Daniel-Spirea Stoica, un apropiat al lui Florian Walter.
Florian Walter (Foto: Radu Oltean // Mediafax)
Florian Walter este și președintele firmei Romprest Service, care deține serviciile de salubrizare din Sectorul 1. Romprest a câștigat foarte multe contracte cu statul, pentru întreținerea sau deszăpezirea șoselelor, precum și pentru transportul de deșeuri sau salubrizare.
Walter și familia sa dețin și firma de construcții Antrepriza Construcții Montaj nr. 4 din București, care a câștigat mai multe licitații publice pentru asfaltări și întreținere de drumuri în sectorul 1, dar și în sectorul 5, condus de Marian Vanghelie (PSD).
Florian Walter și-a clădit averea alături de fostul acționar de la clubul Dinamo București, Cristi Borcea, vânzând butelii pe sub mână înainte de 1989, după cum singur recunoaște în diverse interviuri.
După Revoluție, Florian Walter a fost un apropiat al PSD. Miron Mitrea, fostul ministru al Transporturilor din guvernul Adrian Năstase, este nașul fetei lui Walter. Walter și firmele sale au colaborat cu CFR pe vremea directorului Mihai Necolaiciuc, arestat și judecat pentru prejudicierea CFR cu 70 de milioane de euro. Necolaiciuc a fugit din România cu o mașină a lui Florian Walter.
Florian Walter a preluat finanțarea echipei de fotbal „U” Cluj, apoi clubul Petrolul Ploiești. El este urmărit penal de DIICOT pentru prejudicierea clubului clujean cu 11 milioane de euro, după ce a transferat 15 jucători de la Cluj la Ploiești, înainte să abandoneze gruparea clujeană și să se mute la cea din Ploiești.
Robert Negoiță se pregătește să dea liber la „hingheri” în sectorul 3
În sectorul 3, nu au mai fost ridicate mașini parcate ilegal din aprilie 2011. Atunci a expirat contractul cu firma Rosal, controlată de omul de afaceri Silviu Prigoană, fost deputat PDL.
În februarie 2013, Primăria condusă acum de Robert Negoiță (PSD) a aprobat regulamentul pentru un nou contract și o nouă licitație pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. Primăria lui Negoiță pune la bătaie aproximativ 6,6 milioane de euro pentru acest serviciu, scos la licitație până pe 22 aprilie.
Tariful maxim pentru mașinile sub 5 tone, ridicate din sectorul 3, urmează să fie de 607 lei, incluzând ridicare, transport și depozitare pentru primele 24 de ore. Fiecare 24 de ore în plus vor costa încă cel mult 29 de lei, nefracționat.