„Planul este de a avea o fabrică în lume pentru H215 și această fabrică ar putea fi, fizic, în Brașov. Deja avem infrastructura. Suntem pregătiți să transferăm toate instrumentele pentru a face acest lucru posibil, dar, pentru a face asta, trebuie să avem acest semnal clar. Trebuie ca Ministerul Apărării să facă o comandă de cel puțin 16 elicoptere pentru a justifica lansarea proiectului. Când spun 16, asta nu înseamnă că nevoia este mai mare de atât, dar nu vrem să impunem unei alte țări numărul total de care are nevoie. Rațional, 16 elicoptere este un început bun. Vom avea și contracte pentru export”, a declarat Michalon, joi, în cadrul unei întâlniri cu presa.
„Pentru a construi elicoptere aici trebuie să avem angajamentul din partea Guvernului României, acesta să fie primul client care le utilizează (launching customer). Dacă România nu cumpără elicopterele pe care le poate produce aici, piața de export își va ridica semne de întrebare și nu va fi motivată să cumpere acest elicopter. Dacă România va fi primul client (launching customer), acesta va declanșa întregul proces industrial și toată producția H215 civil sau militar, indiferent de unde vine comanda, va fi produsă aici”, a explicat reprezentantul Airbus.
Michalon a precizat că singurul motiv pentru care producția elicopterului H215M a fost amânată este reprezentat de faptul că România nu a luat o decizie în această privință.
România ar trebui să decidă destul de repede dacă va comanda sau nu elicopterele H215M pe care Airbus intenționează să le producă în parteneriat cu IAR Ghimbav. „Oportunitățile de azi vor fi istoria de mâine. Ceea ce vreau să spun este că deciziile vor trebui luate destul de rapid din mai multe motive. Altfel, trenul trece doar odată. Acum, întrebarea este cât va sta trenul în stație. La această întrebare nu pot să răspund”, a spus vicepreședintele Airbus pentru Europa.
„După cum văd eu lucrurile, în primul rând, flota voastră Puma devine periculos de veche. În al doilea rând, în prezent, crearea de locuri de muncă este foarte importantă și este și un succes politic. Aici avem oportunitatea de a crea locuri de muncă. De asemenea, împărtășirea cunoștințele și oferirea autonomiei totale unei țări într-un domeniu industrial este o oportunitate unică. Asta am făcut și vrem să facem”, a adăugat Michalon.
Întrebat de scrisoarea de intenție și de preț trimisă de Guvernul României companiei Bell Helicopters, reprezentantul Airbus speră ca cooperarea dintre industria română și franceză să influențeze deciziile care vor fi luate.
„Suntem într-un mediu competitiv. Sper doar ca faptul că am cooperat cu industria română din 1972 și că suntem pregătiți să extindem cooperarea pentru următorul deceniu va fi un argument suficient de puternic pentru cei care iau decizii și să continue să aibă încredere în noi și în bunăvoința noastră. Este un mediu competitiv, dar considerăm că avem instrumentele necesare pentru a face un succes politic aici și un succes economic și, în același timp, să răspundem cerințelor forțelor armate”, a spus Michalon.
Ministrul Apărării Adrian Țuțuianu a semnat la începutul lunii august scrisoarea de „intenție de preț și disponibilitate” privind achizițonarea de elicoptere de atac, urmând ca aceasta să fie trimisă guvernului SUA, după o întâlnire la Palatul Victoria cu reprezentanții Bell Helicopter.
Airbus Helicopters și IAR au decis să-și extindă cooperarea exclusivă în ceea ce privește elicopterul multirol H215M, joi, cu ocazia vizitei oficiale a președintelui Franței, Emmanuel Macron. Potrivit acestui acord general, IAR va deveni principalul contractor pentru H215M pentru orice comandă viitoare dată de către Ministerul Apărării din România. Inițial semnat pe o durată de 5 ani, acordul a fost extins la 15 ani.
IAR Brașov este o companie cu capital majoritar de stat, specializată în fabricarea și întreținerea elicopterelor.
Airbus este o companie mondial de aeronautică, care oferă servicii în domeniul spațial.