Prima pagină » Știri » FSLI: Rezultatele testelor PISA sunt dureroase. Educația trebuie reformată urgent

FSLI: Rezultatele testelor PISA sunt dureroase. Educația trebuie reformată urgent

FSLI: Rezultatele testelor PISA sunt dureroase. Educația trebuie reformată urgent
Obținerea celui mai slab punctaj la testele PISA din ultimii nouă ani înseamnă un regres pentru România, dar și o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanță în care funcționează Educația, spun reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), care cer măsuri urgente.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ cere Guvernului României și Parlamentului să formeze un grup de lucru cu specialiști din zona educației, mediul economic, consiliere școlară, reprezentanți ai cadrelor didactice, părinților și elevilor care să construiască un plan concret pentru o reformă reală a sistemului de educație din România.

„Obținerea celui mai slab punctaj la testele PISA din ultimii nouă ani înseamnă un regres pentru țara noastră, dar și o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanță în care funcționează școala românească. Potrivit rezultatelor PISA 2018, procentul de analfabetism funcțional în România este de 44%, în medie, în creștere față de 2015. Sunt cele mai slabe rezultate obținute de țara noastră la citire, matematică și științe. Considerăm că aceste rezultate sunt un semnal de alarmă pentru noi toți că sistemul de învățământ din România se află într-un declin. Numeroasele modificări legislative care nu au fost coerente și care nu au ținut cont de necesitățile reale ale sistemului, subfinanțarea educației, menținerea unor programe excesiv de încărcate, lipsa finanțării cercetării din educației și a unui sistem care să sprijine și să dezvolte excelența în acest domeniu, lipsa unor politici sociale, care să sprijine copiii din familii defavorizate să nu părăsească școala din cauza lipsurilor materiale, discreditarea permanenta a profesorilor, salariile nemotivante, lipsa unor programe de formare continuă care să răspundă provocărilor la zi, dar și lipsa unei corespondențe între ce se învață în școli și nevoile de pe piața muncii sunt doar câteva din numeroasele cauze care au dus la acest dezastru din sistemul de educație”, transmit reprezentanții FSLI, miercuri, printr-un comunicat de presă.

Potrivit FSLI, testele PISA pot fi abordate cu succes de elevii care zi de zi sunt învățați și stimulați să gândească și să fie creativi, așa cum sunt proiectate programele școlare în țările care ocupă primele locuri în clasament.

„Țările care au rezultate bune la testele PISA sunt și acelea în care există un progres economic, pentru că cei care guvernează aceste țări au înțeles că investiția în educație este cea mai profitabilă. (…)Singura șansă a educației, pentru a fi performantă, este aceea de a fi smulsă de sub papucul politic. Pentru a se pune în practică acest deziderat, trebuie lăsate la o parte orgolile politice, pentru că educația este bunul tuturor și împreună trebuie să acționăm pentru a o face performantă și creatoare de progres și bunăstare”, spun cei de la FSLI.

De altfel, Simion Hancescu, președinte FSLI, spune că școala din România devine un loc al „frecventării din rutină”, nu un loc unde copiii sunt învățați să se dezvolte, să crească, să deprindă abilități.

„Rezultatele testelor PISA sunt dureroase. Vă dați seama ce imagine are școala din România? Vă dați seama că acest sistem de educație este sufocat și noi stăm și asistăm la un declin? E deja târziu, dar cred că, în măsura în care ne mobilizăm cu toții forțele și reușim să punem pe picioare o reformă reală a sistemului de educație, vom reuși să nu mai avem acest analfabetism funcțional de 44%, un procent extraordinar de mare. Școala din România devine un loc al frecventării din rutină, nu un loc unde copiii sunt învățați să se dezvolte, să crească, să deprindă abilități astfel încât să funcționeze în mediul profesional și personal. Federația noastră este pregătită să pună la dispoziția grupului de lucru toți specialiștii de care dispune pentru a contribui la realizarea acestei reforme din educație. Avem nevoie de această regândire a sistemului, iar primul pas este schimbarea mentalității”, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.

59% dintre elevii români pot înțelege un text de mărime medie și doar 1% au rezultate foarte bune la citire sau la științe. Aproape la fel arată procentele la matematică, dar aici 3% fac performanță, potrivit raportului PISA, care clasează România aproape de Emiratele Arabe, Bulgaria sau Moldova.

În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de țări.

Citește și