Daniel Funeriu a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că introducerea bacalaureatului profesional strică stabilitatea din educație și că o asemenea măsură nu s-a luat niciodată, „pe perioadă de pace”, în timpul anului școlar.
„Din păcate, observ că inițiative precum cea a bacalaureatului profesional strică stabilitatea pe care am dat-o sistemului în timpul mandatului meu. Să vă explic: ați mai auzit vreo țară care să schimbe regulile de organizare a bacalaureatului aproape de mijlocul anului școlar? Deci noi le spunem copiilor că, de fapt, la mijlocul anului școlar li se schimbă bacalaureatul. Eu nu am mai auzit niciunde așa ceva, pe perioadă de pace. Poate pe perioadă de război, or fi fost, dar în perioadă de pace în niciun caz. Speranța mea este să se mențină o coerență, să se mențină stabilitatea pe care am imprimat-o sistemului, pentru că eu știu că cele mai mari probleme au fost atunci când s-au schimbat lucrurile peste noapte”, a afirmat Funeriu.
Fostul ministru a spus că desființarea învățământului profesional, în anul 2009, a dus la scăderea ratei de promovare la bacalaureat.
„Liceele teoretice au o rată de promovare de peste 80 la sută, deci, practic, nu este o problemă cu promovarea la liceele teoretice. E un procent de promovare foarte bun, chiar și în condiții foarte stricte. Problema este la liceele tehnologice, unde avem o rată de promovare de 20 la sută. De ce? Pentru simplul motiv că jumătate dintre copiii care sunt la liceele tehnologice trebuiau să meargă înspre filiera învățământului profesional, desființat în 2009 de doamna Andronescu”, a explicat fostul ministru.
Întrebat dacă învățământul românesc scoate „tâmpiți”, Funeriu a spus că măsura cea mai corectă este ca tinerii să primească o meserie la finalul studiilor, și nu „o diplomă fără valoare”.
„Nu, învățământul românesc îi scoate pe tinerii pe care îi vedem. Învățământul românesc scoate și oameni foarte bine pregătiți, oameni mai puțin bine pregătiți, e limpede. Dar atenție, principala problemă este aceea la liceele tehnologice, unde foarte mulți copii de acolo ar fi trebuit să meargă la învățământ profesional. Soluția corectă este reînființarea învățământului profesional, pe care am făcut-o. Începând cu anul 2012-2013, din nou, avem în România învățământ profesional. Soluția corectă este să dai o meserie copiilor, nu să le dai o diplomă fără valoare, ca de exemplu bacalaureatul profesional”, a susținut el.
Funeriu a menționat că, în momentul actual, învățământul suferă de lipsă de profesioniști și că, în multe cazuri, oameni fără pregătirea necesară sunt trimiși să predea lecții elevilor.
Deputații din Comisia de învățământ au decis, luni, cu 15 voturi „pentru” și un vot „împotrivă”, menținerea bacalaureatului profesional prin Ordonanța de Urgență 73/2010, respingând astfel cererea de reexaminare adresată Parlamentului de președintele Traian Băsescu.