Andrei Șelaru (SELLY), cel mai în vogă vlogger din România, a vorbit, la GÂNDUL LIVE, despre cum dorește să schimbe din temelii școala românească, atât de prăfuită și profund „ruptă” de realitate. Chiar dacă deciziile sunt tot la politicieni, Selly încearcă să își folosească influența (deloc de neglijat!) pentru a aduce educația românească în 2020.
„Pe mine m-au lăsat fără cuvinte imaginile cu fata din Deva agresată. Parcă pe vremea noastră nu se întâmplau astfel de lucruri, sau poate nu le filma nimeni. E ceva foarte grav, nici familia, nici școala, prietenii agresoarelor nu și-au făcut datoria, pentru a îndrepta asemenea comportamente deviante. E cel mai șocant această dorință de a-ți etala superioritatea.
Fetele se bucurau că sunt filmate, au cerut asta. A fost dorința de a părea cool pe internet.
Asta spuneam. E și mai greșit. Pe lângă agresiunea în sine, deoarece vorbim de niște fete, ideea că au vrut să fie filmate o face mult mai gravă, pentru ele acolo e vorba doar de a-și etala superioritatea și am observat că era un băiat care filma, nu știu cum se poate numi…Nu a sărit să le despartă. E o lipsă clară de educație. Lăsând școala la o parte, nu știu din ce medii sunt acești copii, dar s-a întâmplat cu siguranță ceva foarte greșit în maturizarea lor.
Trebuie să schimbăm ceva cu siguranță. Nu știu când de bun este timing-ul, pentru că toți oamenii din minister au grija cu reînceperea școlii în pandemie. Nu trebuie să ignorăm faptul că școala din România este foarte învechită, când vine vorba de programă. Mulți profesori care nu sunt APȚI pentru a preda în 2020.
Alți oameni iau deciziile. Tot ce avem noi este puterea de influență. Am încercat să o folosesc pentru educație. Am vrut să explic pe înțelesul tuturor. Să înțeleagă oricine care e problema cu școala. Am luat un subiect complex și am reușit să-l explic pentru toată lumea fără să tai foarte mult din substanță.
O grămadă de elevi au reacționat la mesajul ăsta, mulți au mers la Palatul Victoriei pentru a depune scrisoare, un demers extraordinar, erau foarte civilizați, cu măști, au depus scrisoarea și într-o oră au plecat. Le mulțumesc tuturor celor care au participat.
La acele șapte ore de la școală se adaugă și cele pentru teme și va merge și la meditații. Elevii nu merg cu drag la școală, pentru că e sufocantă în România. Nu știe să prețuiască timpul elevului și se merge pe mentalitatea asta, că elevul învață și de aceea este realizat în viață.
Elevii care sunt de o inteligență peste medie au avut și timp să socializeze, să stea cu familia, genul ăsta de experiențe, mult mai mult decât să tocească niște comentarii la română.
Școala consideră că ieșitul la fotbal, cu prietenii este o distragere… Un copil nu se poate realiza doar din manuale. Un copil se dezvoltă când are timp să se joace, să descopere o pasiune, pentru că școala din România nu te ajută să-ți dezvolți pasiunile. Cel mai rău e să termini 12 clase și să nu știi încotro să mergi.
Poate îți place să cânți la chitară, să faci Dreptul…
Și treaba asta cu fake news. Ar trebui să existe câteva noțiuni despre ea la școală. E foarte ușor să dezinformezi pe Facebook. E important să avem aceste instincte, prin care să ne dăm seama când o știre arată suspicios, o să credem altfel în toate conspirațiile.
Matematica își are rostul ei, dar e privită sfânta materie, îți spune asta un copil de profesoară de matematică. Așa suntem noi construiți de pe vremea comunismului.
Trebuie să fim matematicieni. E o matematică foarte avansată, pe care nu le vei folosi, în timp alte lucruri – educația financiară, civică, nutriție, bănci, Robor – sunt băgate sub preș.
De urgență ar trebui schimbată programa școlară, ar trebui un sistem cu feedback anonim de la elevi, despre profesori. Elevul e cel mai important element din tot procesul educațional, dar el nu are niciun cuvânt de spus în privința calității predării.
Problema e că au scăpat în sistem foarte mulți profesori cu tot felul de porniri: sunt libidinoși, se dau la eleve, sunt foarte agresivi, urlă, vor să umilească elevii. Profesorii ăia rămân în sistem an de an. Nimeni nu spune că trebuie să plece.
Se pare că totul e mai greu în practică, mai ales când vorbești de instituțiile statului român. Programa școlară trebuie să îi pregătească pe elevi pentru viața reală. Ești cetățean cu drept de vot dar nu știi ce pot face acei oameni. Dar votezi pentru primar, consilieri, dar nu știi ce atribuții au. Ești mult mai ușor de prostit.
Te duci la bancă pentru un credit, dar nu știi ce înseamnă scrisul ăla mic de pe contract. Decizia financiară te îngroapă în rate. Ar trebui să ne punem această întrebare: DE CE facem educație? Știu că pare o întrebare stupidă. Pentru ca viitorii copii să nu mai aibă problemele din prezent: decizii financiare proaste, oameni cu datorii, care trăiesc de pe o lună pe alta etc. Păi atunci ar trebui să băgăm niște ore de management financiar.
Ne confruntăm cu cei care au alimentație nesănătoase. În SUA obezitatea e o problemă foarte mare. Și România o să ajungă la fel.
E nevoie de o viziune pe 20 de ani. Ori noi am vrea să rezolvăm problemele peste noapte.
Ne lovim de altă cutumă. Foarte mulți copii provin din familii disfuncționale și ce văd și aud la școală e în contradicție cu ce văd acolo: poate au un tată alcoolic, violent. Astfel de scene cântăresc mult mai mult decât ce aude la școală. În România diferența dintre învățământul de la oraș și de la sat e uriașă.
Multor copii li se spune de acasă că școala e o prostie, că ar trebui să-și ajute familia în gospodărie. Avem un cerc vicios: sărăcie, lipsa educației, automat avem un sistem educațional foarte slăbit, care scoate oameni care se vor afunda în sărăcie. Situația se repetă de 30 de ani”, a declarat Selly la GÂNDUL LIVE.