Consiliul General Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM) a decis, marți, amânarea declanșării grevei până după instalarea noului ministru al Transporturilor, Lia Olguța Vasilescu, anunță sindicaliștii.
Sindicaliștii de la Metrou anunțau săptămâna trecută că au stabilit ca, începând cu ziua de miercuri, 21 noiembrie, să declanșeze greva generală pe perioadă nedeterminată, între orele 4:00 – 16:00, subliniind că speră să fie dezamorsat conflictul colectiv de muncă pentru a evita neplăcerile călătorilor.
Între timp, Lucian Șova a fost remaniat de la conducerea Ministerului Transporturilor, PSD hotărând, în ședința Comitetului Executiv Național, ca locul acestuia să fie luat de Lia Olguța Vasilescu, care a ocupat până acum portofoliul de la Ministerul Muncii. Propunerea urmează să fie aprobată de președintele Klaus Iohannis.
Tribunalul București arată că a declarat nelegală greva de avertisment de la metrou întrucât sindicaliștii nu au respectat o condiție obligatorie pentru a declanșa o astfel de acțiune, respectiv comunicarea către angajator a acordului scris din partea a cel puțin jumătate din membrii sindicatului.
Magistrații Tribunalului București spun în motivarea prin care au declarat ilegală greva de avertisment de la metrou din 15 noiembrie, că reprezentanții Sindicatului Liber Metrou (USLM) nu au respectat toate prevederile legale privind declanșarea grevei de avertisment din 15 noiembrie. Decizia poate fi atacată.
Cadrul legal, potrivit motivării este: potrivit art. 183 (1) din Legea nr. 62/2011, hotărârea de a declara greva se ia de organizațiile sindicale reprezentative participante la conflictul colectiv de munca, cu acordul scris a cel puțin jumătate din numărul membrilor sindicatelor respective. Alin. (3) al art. 183 din Legea nr. 62/2011 stipulează ca hotărârea de a declara grevă, cu dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (1) se comunica în scris angajatorului, în termenul prevăzut la art. 182. Coroborând dispozițiile alin. (1) si (3) din Legea nr. 62/2011 rezulta obligativitatea înaintării notificării de declarare a grevei însoțită de dovada reprezentativității celor două sindicate, dar si de tabelul conținând numele membrilor de sindicat care și-au exprimat acordul scris de a participa la grevă. Cele două condiții trebuie să fie îndeplinite cumulativ, iar absența uneia dintre acestea conduce la constatarea grevei ca fiind ilegală.
„Prin înscrisurile depuse în fata instanței pârâtul (sindicatul de la Metrou, n.r.) nu au făcut dovada declarării grevei cu respectarea dispozițiilor legale mai sus-amintite. Simplele susțineri ale pârâtului nu pot avea valoare probatorie, în condițiile în care acesta nu au fost în măsura a prezenta dovada depunerii respectivelor tabele, un eventual număr de înregistrare care sa confirme predarea lor. (…) În absența existentei acordului a cel puțin jumătate din membrii de sindicat de declarare a grevei la momentul notificării societății, una din cerințele legii de apreciere a grevei ca fiind legală nu este îndeplinită”, arată magistrații în motivare.
Potrivit documentului, sindicaliștii de la metrou spun că au comunicat angajatorului faptul că există o adresă cu acordul scris al membrilor, însă instanța a considerat că nu e suficientă, deoarece este obligatorie și prezentarea tabelelor nominale datate.
„Instanța nu va reține ca fiind întemeiate nici susținerile pârâtului conform cărora în cazul grevei de avertisment sunt aplicabile doar dispozițiile art. 185 din Legea nr. 62/2011 deoarece prin neanunțarea acestei forme de încetare colectivă și voluntară a lucrului într-o unitate s-ar încălca si dispozițiile art. 8 alin. 2 Codul muncii ce reprezintă unul dintre principii fundamentale ce guvernează raporturile de dreptul muncii și care prevăd ca pentru buna desfășurare a relațiilor de muncă, participanții la raporturile de muncă se vor informa și se vor consulta reciproc, în condițiile legii și ale contractelor colective de muncă”, mai arată documentul.
În aceste condiții, magistrații au scris că Sindicatul de la Metrou nu a respectat prevederile legale, respectiv comunicarea către angajator a acordului scris a cel puțin jumătate din numărul membrilor de sindicat pentru declanșarea grevei.
„Față de considerentele expuse, instanța va admite în parte cererea reclamantei și va constata nelegalitatea declarării și declanșării grevei de avertisment din data de 15.11.2018, între orele 4,00-6,00. Instanța (…) constată că prezenta hotărâre este executorie provizoriu de drept”, mai arată judecătorii.
Sindicatul Liber Metrou a declanșat joi, 15 noiembrie 2018, o grevă de avertisment între orele 04:00 – 06:00. Consiliul General al USLM a respins ofertă de creștere salarială lansată de Metrorex și a decis să continuie conflictul de muncă. Sindicaliștii solicită o creștere a salariilor cu 42%.
Acceptarea majorărilor salariale cerute de sindicaliștii de la metrou ar duce la o creștere a prețului biletului la 4 lei, de la 2,5 lei pentru o călătorie, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Șova. Șova îi acuză pe sindicaliști și pe liderul sindical Ion Rădoi de șantaj. Ministrul a mai spus că Rădoi vinde sindicaliștilor iluzii, solicitând, în cadrul negocierilor, o creștere salarială de 42%. O asemenea creștere salarială este ilegală, susține Șova, pentru că ar trebui corelată cu creșterea productivității.
Cât câștigă un angajat al Metrorex, în prag de grevă
Sindicatele de la metrou vor declanșa greva miercuri, 21 noiembrie, apoi zilnic, între orele 4:00 și 16:00, informează un comunicat al USLM (Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou).
Sindicaliștii solicită, printre altele, o creștere salarială de 42%, alocarea de fonduri suplimentare pentru piese de schimb și creșterea efectivului de angajați.
Venitul salarial mediu net în cadrul Metrorex, companie de stat aflată în subordinea Ministerului TransportuÂrilor, este de 5.408 de lei net pe lună, potrivit datelor din bugetul de venituri și cheltuieli publicat pe site-ul institiției, scrie Ziarul Financiar.
În ultimii patru ani, majorările salariale de la metrou au fost de 9% în 2015, de 12% în 2016, de 21% în 2017.
Salariile la metrou sunt de 7.300 de lei pentru personalul tehnic, de 8.000 de leipentru mecanici și de 5.300 de lei pentru personalul care lucrează noaptea. La salarii se adaugă beneficii: tichete de masă de 12 lei/zi, reducere de 75% la biletele de tren, 75% la abonamente, permis pentru 6 călătorii CFR și reducere de 99% la cazare la hotelul Zamora din Bușteni, hotel ce aparține sindicatelor.
Ministerul dezminte informațiile legate de problemele de siguranță a traficului de la metrou. „În 39 de ani nu am avut niciun incident major”, amintește Șova. Ministerul crede că liderul Ion Rădoi a adus prejudicii Metrorex în ultima perioadă, vorbind despre riscuri de securitate în exploatarea metroului. „Nu există niciun element care să pună în pericol viața și integritatea călătorilor”, crede Șova.
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, susține că metroul ar trebui să fie transferat în administrarea Primăriei Capitalei, așa cum prevede Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, document strategic coordonat de specialiștii BERD. Firea cere ministerului Transporturilor să găsească soluții urgente pentru a evita o greva generală care ar putea bloca Bucureștiul.
„Am solicitat ca metroul să fie transferat la Primăria Capitalei, astfel încât să putem investi și asigura un transport public modern, integrat și eficient, așa cum se întâmplă în toate orașele europene dar, ca și în cazul Centurii Capitalei, interesul public nu a fost suficient de convingător. În ciuda eforturilor Primăriei Capitalei de a dovedi că este capabilă să asigure tot ceea ce este nevoie pentru că situații că cea de acum să nu se întâmple, alte interese sunt, se pare, luate în considerare. Dacă nu se dorește transferul metroului în administrarea Primăriei Capitalei, așa cum prevede Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Capitalei ( PMUD), document strategic realizat sub coordonarea specialiștilor BERD, măcar să se transfere stațiile, care arată deplorabil și pe care Primăria Capitalei le poate reabilita. Vrem să investim în siguranță și confortul celor aproape 1 milion de bucureșteni care folosesc zilnic metroul”, spune Gabriela Firea.