Grup infracțional care acționa în Portul Constanța, destructurat de polițiștii de frontieră
Potrivit reprezentanților Gărzii de Coastă, polițiștii de frontieră, în baza unei ordonanțe emise de un procuror al Parchetului Tribunalului Constanța, au început urmărirea penală în două dosare penale, în cazul a opt persoane juridice și 11 persoane fizice – opt cetățeni egipteni, un sirian, un irakian și un român. Acestea sunt suspectate de evaziune fiscală și spălare de bani, constituirea unui grup infracțional organizat, folosirea de acte nereale față de autoritatea vamală și siguranța navigației.
Anchetatorii spun că gruparea infracțională desfășura operațiuni comerciale cu material lemnos pe teritoriul României, prin folosirea de acte nereale la autoritatea vamală, transportând, cu două nave, cantități mari de cherestea din Portul Constanța în orașul Damietta din Egipt și obținând astfel un câștig substanțial.
De asemenea, cu acordul comandanților celor două nave, se pare că persoanele implicate în cele două dosare penale încărcau marfă peste nivelul de siguranță a vasului, fiind posibilă pierderea unei mari încărcături pe o mare agitată, ceea ce punea în pericol siguranța navigației.
Polițiștii de frontieră constănțeni fac cercetări și pentru infracțiunile de folosire la autoritatea vamală a documentelor vamale de transport sau comerciale care se referă la alte mărfuri sau bunuri ori alte cantități de mărfuri sau bunuri decât cele prezentate în vamă, omisiunea în tot sau în parte a evidențierii în actele contabile ori în alte documente legale a operațiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, dobândirea, deținerea sau folosirea de bunuri cunoscând că acestea provin din săvârșirea de infracțiuni, constituirea unui grup infracțional organizat și plasarea pe o navă a unei încărcături de natură să pună în pericol siguranța navigației.
Prejudiciul adus statului în cele două dosare nu a fost calculat cu exactitate, dar anchetatorii au dispus instituirea sechestrului asigurător asupra uneia dintre cele două nave comerciale, sub pavilion Belize, precum și a mărfurilor transportate de aceasta, iar cealaltă navă, sub pavilion Republica Moldova, a fost indisponibilizată până la finalizarea cercetărilor.