Prezent la eveniment, premierul Victor Ponta a amintit că România deține deja de la compania Airbus 8 elicoptere EC185 pentru SMURD și s-a arătat convins că ministerele Apărării și de Interne vor beneficia de pe urma propiectului Super Puma MK1.
„În perioada următoare atât armata, Ministerul Apărării Naționale, cât și Ministerul de Interne au nevoie să-și modernizeze fllotele de elicoptere și sunt convins că un produs fabricat în România cu tehnologia cea mai înaltă la nivel mondial este un obiectiv pentru ministerele de resort”, a spus Ponta.
El a adăugat că la proiect s-a lucrat mult timp și trebuie să se lucreze în continuare, astfel încât în 2015 să se deschidă linia de producție pentru Super Puma MK1, iar în 2016 să poată zbura prima aeronavă produsă de acest tip produsă la Ghimbav.
Guillaume Faury a susținut, la rândul său, că noua linie de producție de la Ghimbav va fi benefică pentru România din punctul de vedere al tehnologiei, know how-ului, locurilor de muncă și va spori competitivitatea economiei românești pe plan internațional, oferind posibilități de export.
Faury a evocat lunga tradiție a Airbus în România, de la fabricarea sub licență în anii ’70 a elicopterelor Puma și Alouette, până la înființarea Eurocopter în 2012 și proiectele de modernizare a aeronavelor de tip Puma.
Ministrul Constantin Niță a declarat, totodată, că Guvernul va oferi sprijinul său acestui proiect, în conformitate cu normele Uniunii Europene, și și-a exprimat speranța că noua linia de producție va fi inaugurată anul viitor.
Acționarii IAR Brașov (IARV), companie controlată de stat, au hotărât să pună la dispoziția Vadstena, firma înregistrată de Airbus Helicopters în România, un teren de 15.000 de metri pătrați pentru producția de elicoptere Super Puma în România, precum și intrarea indirectă în acționariatul firmei din România a Airbus Helicopter.
Pe terenul respectiv Vadstena urmează să construiască o hală industrială în suprafață de 8.550 de metri pătrați, destinată proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România.
Acționarii au mandatat Consiliul de Administrație al IAR și conducerea executivă să negocieze contractul pentru teren, care trebuie să conțină mai multe clauze.
Astfel, terenul va fi pus la dispoziția Vadstena pe durata derulării proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România, dar nu mai mult de 99 de ani, în timp ce prețul trebuie să fie cel puțin egal cu cel stabilit de o firmă autorizată de evaluare.
AS332 Super Puma Mk 1 (Foto: Wikimedia)
Contractul referitor la teren nu va putea fi transferat unui terț decât cu acordul IAR.
În plus, Vadstena trebuie să achite taxele și impozitele locale pentru teren și clădiri.
Contractul pentru terenul de 15.000 de metri pătrați va intra în vigoare numai după luarea deciziei privind implementarea acestui proiect pe platforma IAR și după scoaterea terenului vizat din inventarul capacităților de apărare ale IAR, se arată într-un raportul transmis BVB.
Totodată, acționarii au aprobat ca profitul rămas nerepartizat, cumulat la nivelul anului 2013, cuvenit IAR din partea Eurocopter România, să fie utilizat pentru fondul de dezvoltare și cumpărarea unei participații la Vadstena, având în vedere calitatea IAR de acționar al Eurocopter România.
Intrarea indirectă în acționariatul firmei din România a Airbus Helicopters se va face numai după încheierea unui acord între Airbus Helicopters, Vadstena, Eurocopter România și IAR, care să stipuleze strategia pentru repartizarea profiturilor celor două companii controlate de Airbus Helicopters, astfel încât IAR să aibă garanția că va încasa dividende în anii în care oricare dintre cele două companii înregistrează profit.
Acordul trebuie să prevadă și programul și nivelul de implicare industrială pe termen mediu a IAR în proiectul producției de elicoptere, sau în alte proiecte Airbus Helicopters, la nivelul de cel puțin 140.000 ore manoperă/an.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloți și până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acțiune de 1.135 de lilometri și poate atinge o viteză maximă de 345 km/h.
Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii și abilitatea de operare în condiții de mediu ostile.
Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajați la nivel mondial, și este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deține 51% din acțiuni, diferența fiind controlată de IAR.
Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activități legate de piața civilă și militară și este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparație/revizie și modernizare pentru elicopterele Puma și Alouette de pe piața mondială.
Din 2008, Eurocopter România a lansat activitățile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreținere, reparațiile capitale și upgrade-urile.
Fabrica IAR Brașov, înființată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producție de tractoare.
În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Brașov și s-a specializat în producția de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franța, în prezent subsidiară a Eurocopter.
IAR este listată pe piața Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei deține 64,9% din acțiuni.