Prima pagină » Știri » Guvernul înființează o regie pentru canalul Siret-Bărăgan, proiect lansat de Ceaușescu și amânat 26 ani

Guvernul înființează o regie pentru canalul Siret-Bărăgan, proiect lansat de Ceaușescu și amânat 26 ani

Guvernul înființează o regie pentru canalul Siret-Bărăgan, proiect lansat de Ceaușescu și amânat 26 ani
Guvernul a decis înființarea Administrației Canalului Siret-Bărăgan, care să elaboreze studiile și documentațiile tehnico-economice pentru proiectarea și realizarea Canalului Siret-Bărăgan, un proiect aprobat în urmă cu 26 ani, oprit în lipsa fondurilor și despre reluarea căruia se discută din 2002.

Guvernul a decis înființarea Administrației Canalului Siret-Bărăgan, care să elaboreze studiile și documentațiile tehnico-economice pentru proiectarea și realizarea Canalului Siret-Bărăgan, un proiect aprobat în urmă cu 26 ani, oprit în lipsa fondurilor și despre reluarea căruia se discută din 2002.

Administrația Canalului Siret-Bărăgan, care va funcționa ca regie autonomă, va avea în atribuții să contracteze servicii de consultanță de specialitate, să cumpere utilajele, instalațiile și echipamentele, să efectueze recepția lucrărilor și, ulterior, să asigure exploatarea și întreținerea canalului.

Noua entitate a fost înființată printr-un proiect de lege adoptat, marți, de Guvern, care trebuie aprobat și de Parlament.

Guvernul consideră că astfel „sunt create condițiile” pentru redeschiderea lucrărilor la Canalul Siret-Bărăgan și arată că, prin realizarea canalului, este estimată obținerea unor sporuri de recoltă cu o valoare anuală de circa 120 milioane euro.

Proiectul pentru realizarea canalului Siret-Bărăgan a fost aprobat în 1988, de Consiliul de Miniștri, dar a fost oprit în lipsa fondurilor după construirea a doar șase kilometri dintr-un total de 190 kilometri prevăzuți.

După 1990, au existat mai multe tentative de reluare a lucrărilor, din partea diferitelor guverne, dar fără să rezulte nimic concret.

În 2002, Guvernul Năstase anunța că lucrările la canalul Siret-Bărăgan ar putea fi reluate, după mai mulți ani în care statul a plătit sume importante pentru conservarea celor șase kilometri realizați inițial, pentru ca un an mai târziu, în 2003, să explice că este nevoie de o contribuție privată, întrucît investiția necesară se situează între 500 de milioane și 1 miliard de dolari.

Autoritățile au calculat că acest canal va permite irigarea a peste 500.000 de hectare teren, din care 80% fără mecanisme de pompare.

În octombrie 2012, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, afirma că proiectul canalului Siret-Bărăgan ar putea fi lansat în 2013, când ar urma să fie investită o sumă de până la 50 milioane euro, dintr-un total estimat atunci de 2,6 miliarde de euro.

El susținea atunci că, pentru canalul Siret-Bărăgan, ministerul a comandat studii la Institutul de Studii pentru Îmbunătățiri Funciare și este „în faza finală” cu acestea, existând și investitori din Rusia și China interesați să investească în această zonă.

În 2011, de acest proiect s-a arătat interesată compania China National Agricultural Group Corporation.

Tot în 2011, Valeriu Tabără, la acea dată ministru al Agriculturii, anunța că ministerele Agriculturii și Mediului vor să încheie un parteneriat public-privat pentru construcția canalului, care ar facilita irigarea a 500.000 de hectare de teren, valoarea totală a proiectului anunțată atunci fiind însă de 3,6 miliarde euro.

Canalul Siret-Bărăgan a fost inclus pe lista proiectelor de investiții considerate de Guvern drept prioritare, prezentată în urmă cu un an.

Proiectul a fost prezentat de președintele Traian Băsescu și Băncii Europene de Investiții, pentru obținerea unei finanțări.

Autor

Citește și