Guvernul pregătește înghețarea salariilor pentru bugetari în 2017
În ceea ce privește nivelul de salarizare în anul 2017 al personalului din sectorul bugetar, prin viitoarea ordonanță de urgență se propun următoarele:
– cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază/indemnizațiilor de încadrare de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2016;
– ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite pot aproba demararea procedurilor privind promovarea pe funcții, grade sau trepte profesionale a personalului numai cu condiția încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget (măsură corelată cu prevederile art. 6 alin. (4) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare);
– avansarea personalului încadrat pe funcții de execuție în gradația corespunzătoare tranșei de vechime în muncă se face prin încadrarea în clasele de salarizare corespunzătoare vechimii în muncă dobândite, prevăzute la art. 11 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare, personalul beneficiind de salarizarea la nivelul similar în plată pentru aceeași funcție, grad didactic, tranșă de vechime în învățământ pentru personalul didactic din învățământ, respectiv grad/treaptă profesională și, după caz, vechime în funcție în cazul celorlalte categorii de personal, din instituția sau autoritatea publică respectivă. În situația în care la nivelul instituției sau autorității publice respective nu se identifică nivelul similar în plată, personalul beneficiază de o majorare a salariului de bază avut, corespunzător numărului de clase de salarizare succesive suplimentare multiplicat cu procentul stabilit la art. 10 alin. (3) din legea sus-menționată, fără acordarea salariului aferent clasei de salarizare prevăzut în anexele la Legea-cadru nr. 284/2010, după caz. În anul 2017, aceste prevederi se aplică în mod corespunzător personalului de conducere, precum și la trecerea într-o altă tranșă de vechime în funcție personalului care ocupă funcții din cadrul familiei ocupaționale „Justiție”;
– personalul care, în cursul anului 2017, desfășoară activități noi care presupun, potrivit Legii-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare, acordarea unor clase de salarizare succesive celei deținute pentru funcția respectivă beneficiază de o majorare a salariului de bază, respectiv a soldei/salariului de funcție, corespunzător numărului de clase de salarizare suplimentare multiplicat cu procentul stabilit la art. 10 alin. (3) din legea sus-menționată;
– prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2018;
– se propune menținerea la nivelul în aflat plată în anul 2016 a unor drepturi de care beneficiază personalul muilitar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, prin preluarea corespunzătoare a normelor aplicabile în anul 2016 (art. 31 alin. (7), art. 8 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, cu modificările și completările ulterioare);
– munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător;
– neacordarea de premii, prime de vacanță, ajutoare sau, după caz, indemnizații la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă;
– pentru personalul care a beneficiat în perioada 2010-2011 de includerea în salariile de bază a drepturilor bănești acordate în temeiul art. 14 din Legea nr. 285/2010 și ale art. 10 al art. II din Ordonanța de urgență nr. 80/2010, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 283/2011, în anul 2017, la stabilirea indemnizațiilor, compensațiilor, sporurilor, majorărilor salariilor de bază prin acordarea de clase de salarizare suplimentare și a altor drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare nu se vor lua în calcul aceste drepturi bănești. Se are vedere asigurarea egalității de tratament comparativ cu celelalte categorii de personal din sectorul bugetar pentru care stabilirea indemnizațiilor, compensațiilor, sporurilor, majorărilor salariilor de bază prin acordarea de clase de salarizare suplimentare se realizează prin raportare la salariile de bază, care nu includ drepturi bănești de natura celor reglementate la art. 14 din Legea nr. 285/2010 și ale art. 10 al art. II din Ordonanța de urgență nr. 80/2010, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 283/2011;
– aplicarea în mod corespunzător și în anul 2017 a prevederilor art. 13 alin. (5) – (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile art. 12 alin. (6) – (11) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările și completările ulterioare. Aplicarea acestor prevederi se realizează cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în buget, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (4) din Legea nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare.
„Construcția bugetară pentru anul 2017 se bazează pe prognoza indicatorilor macroeconomici și are în vedere încadrarea într-un deficit bugetar (cash) de 2,96% din PIB, ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,99% din PIB”, precizează inițiatorii ordonanței.
„Neprorogarea termenelor prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 5/2013, art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 6/2013 și art. 7 din Ordonanța Guvernului nr. 7/2013 până la data de 31 decembrie 2017, ar genera o reducere a veniturilor bugetare în anul 2017 cu 974,5 milioane de lei”, argumentează inițiatorii.
De asemenea, „diminuarea cu 0,5 puncte procentuale a cotei de contribuție la fondul de pensii administrat privat generează o majorarea a veniturilor bugetare, ca urmare a diminuării transferurilor efectuate către Pilonul II de pensii în anul 2017, cu 650,0 milioane de lei”. Iar „neprelungirea și în anul 2017 a măsurilor privind neacordarea pentru personalul din sectorul bugetar de tichete de masă, vouchere de vacanță, tichete cadou, premii, ore suplimentare și ajutoare/indemnizații la ieșirea la pensii ar determina un necesar suplimentar de finanțare în anul 2017 de 15.074 de milioane de lei”.
Totodată – potrivit inițiatorilor – „neprorogarea până la 31 decembrie 2017 a prevederilor art. 361 alin. (3) lit. e) și g) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ar determina un necesar suplimentar de finanțare în anul 2017 de cca. 29.000 de milioane de lei”.
Având în vedere necesitatea elaborării legii bugetului de stat și a legii bugetului asigurărilor sociale de stat, „neadoptarea în regim de urgență a măsurilor propuse prin prezentul proiect de act normativ ar genera un impact asupra deficitului bugetului general consolidat de 6,08% din PIB în anul 2017, ceea ce presupune un deficit bugetar în 2017 de 9,76% din PIB”, mai arată inițiatorii ordonanței.