Prima pagină » Știri » Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat, a decedat

Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat, a decedat

Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat, a decedat
Regizorul Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat din Capitală, a decedat în noaptea de duminică spre luni, la vârsta de 84 de ani, și va fi înmormântat miercuri, de la ora 11.00, la cimitirul Filantropia din București.

Regizorul Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat din Capitală, a decedat în noaptea de duminică spre luni, la vârsta de 84 de ani, și va fi înmormântat miercuri, de la ora 11.00, la cimitirul Filantropia din București.

S-a stins din viață, după o suferință ascunsă cu discreție și îndurată cu mult curaj, regizorul și directorul Teatrului Evreiesc de Stat, Harry Eliad, una din figurile cele mai de seamă ale teatrului idiș mondial, se spune într-un comunicat remis MEDIAFAX de instituția de spectacole.

Născut pe 8 octombrie 1927, Harry Eliad a fost, mai întâi, director al Teatrului de Stat din Ploiești, după plecarea de-acolo a bunului său prieten Toma Caragiu. Din decembrie 1989, Harry Eliad a fost numit director al Teatrului Evreiesc de Stat (TES), pe care l-a condus până la sfârșit cu știință și clarviziune și, nu în ultimul rând, cu înțelegere pentru toți actorii teatrului, se mai spune în comunicatul TES.

Ca director al Teatrului Evreiesc de Stat a realizat aici proiectul esențial pe care l-a nutrit încă din fragedă tinerețe, „Integrala Șalom Alehem” – cele mai multe din aceste spectacole după operele marelui clasic al literaturii idiș fiind regizate chiar de el și transformate în musicaluri pe melodii folclorice evreiești, printre ele, în primul rând, spectacolele de mare succes „Vânzătorii de haloimes” și „Romanul unui om de afaceri”.

Ca maestru recunoscut al genului muzical, el a oferit, de asemenea, publicului o inspirată versiune proprie a celor două faimoase opere „clasice” ale genului – „Scripcarul pe acoperiș” și „Cabaret”.

A regizat piese aparținând unor mari autori ai dramaturgiei universale, cum sunt A.P. Cehov și Nikolai Gogol, și a căutat să valorifice dramaturgia dintre cele două războaie mondiale, dar și dramaturgia contemporană, ultima sa realizare fiind o spumoasă comedie după Woody Allen, „Cum se cuceresc femeile”.

„Pentru Harry Eliad, TES devenise, după cum spunea, «o miză cu dorința declarată de a-l impune ca făcând parte din extraordinara școală de teatru românesc… Ca să zic așa, partidul meu e teatrul evreiesc. Caut ca la TES să se joace cât mai mult cu putință spectacole în limba idiș, pentru ca astfel să devină cunoscute unui public cât mai larg comorile literaturii idiș. Iar politica mea e aceasta: să aduc aici actori remarcabili, să introduc în repertoriu piese bune și foarte bune și să atrag drept colaboratori niște regizori cu exigențe artistice foarte înalte»”, se mai spune în comunicatul Teatrului Evreiesc de Stat.

„A privit înainte până în cea din urmă clipă, având în minte încă o mulțime de proiecte pe care dorea să le realizeze. Întrebat de un jurnalist care a fost cel mai bun sfat primit vreodată de el, Harry Eliad a răspuns cu tâlc și cu umorul care nu-l părăsea niciodată: «Moses Rosen, fostul rabin-șef al Comunității Evreiești din România, mi-a spus cândva aceste cuvinte: «Eliad, în ce privește teatrul evreiesc, ține minte: să mori în picioare!» A murit așa cum a și trăit: în picioare»”, precizează Teatrul Evreiesc de Stat.

Citește și