Un chestionar realizat de Asociația Proacta EDU arată că peste 50% din elevi acuză probleme de concentrare în perioada școlii online iar aproape 20% din aceștia suferă de anxietate.
Școala online și restricțiile impuse în perioada pandemiei de COVID-19 au avut un impact puternic asupra elevilor care au suferit o schimbare dramatică în stilul de viață, dar și de învățare.
Mulți dintre aceștia (30%) susțin că le lipsește joaca alături de prietenii lor, în timp ce peste 40% spun că trăiesc cu groază de a nu pierde pe cineva drag.
Un chestionar realizat de Asociația Proacta EDU, la care au răspuns 930 de levi din cliclul gimnazial și cel liceal, arată impactul major pe care le-au avut restricțiile și școala online asupra acestora.
„Asociația Proacta EDU a aplicat în perioada 3-15 februarie 2021 un chestionar online, în rândul a 930 de elevi din clasele V-IX, privind emoțiile pe care le-au avut în timpul școlii online, dar și nevoile psihologice, precum și modul în care se raportează în această perioadă de tranziție. Potrivit rezultatelor acestui chestionar, 53% dintre elevi s-au plâns de probleme de concentrare, iar peste 19% de anxietate. 37% dintre respondenți spun că le-au lipsit cel mai mult prietenii, iar 30,1% interacțiunea fizică din timpul școlii. Aproape 40% dintre elevi spun că cea mai mare frică în această perioadă a fost aceea de a nu pierde pe cineva drag, iar peste 25% s-au temut că vor claca în fața emoțiilor puternice”, potrivit sursei citate.
Președintele Proacta EDU, Nicoleta Albert, care este și psiholog, a oferit câteva soluții posibile pentru copiii care se simt singuri și izolați.
„Să ne dea fiori faptul că un procent de 8,2% dintre copii au declarat că nu au avut cui să se adreseze. Și poate că au fost fizic lângă părinții lor, sau profesorii le-au fost alături în această perioada online, dar trebuie să ne uităm la modul în care ei au simțit această prezența. O mare parte din ei, când se vor întoarce la școală, au declarat că mai degrabă ar vorbi cu elevii, cu colegii lor. Ceea ce avem noi de făcut, profesori și părinți, este să fim mai preocupați de modul în care le suntem cu adevărat alături. (…) să fim atenți la modul în care ei se simt, să simtă prezența noastră. Este un element de conștientizare în a fi mai atenți la nevoile noastre și a avea mai multă grijă de casă și familia în care copiii noștri învață”, a explicat psihologul pentru Antena 3.
De asemenea, peste jumătate din elevii care au completat chestionarul au susținut că au fost sprijiniți de familie, 30% au apelat la prieteni, iar aproximativ 8% nu au avut cui să ceară ajutorul.
Totodată, unii elevii au emoții în ceea ce privește testele și tezele iar alții se tem să nu fi înțeles bine materia predată în timpul școlii online.
„Foarte mulți copii și adolescenți s-au simțit singuri, neascultați sau descurajați în această perioadă. Le-a fost greu, așa cum cred că le-a fost și părinților. Elevii trec printr-o tranziție acum și nu este una ușoară, iar ei trebuie să știe că au unde apela, atunci când vor să vorbească, să fie ascultați, să ceară un sfat. Școala are și șansa de a se împrieteni cu elevii săi, iar orele de dirigenție pot fi cadrul în care se fac pași către această nouă relație. Latura emoțională e mai importantă ca niciodată în procesul educațional și e și un mod de a exersa empatia, o lecție de care avem nevoie în relațiile interumane”, a declarat, psihoterapeutul Marilena Gheorghiță, colaborator al Asociației Proacta EDU.