Predarea online a generat situații inedite pentru cadrele didactice. Unele cadre didactice au fost nevoite să apeleze la o improvizație pentru a primi fișele de lucru de la elevi în stare de urgență.
Elevii care nu au acces la internet și la un dispozitiv pentru a participa la orele online au folosit magazinul din apropiere într-un mod neobișnuit. Profesorii lasă fișele de lucru la un magazin de unde sunt ridicate de un părinte, iar temele rezolvate sunt din nou predate la magazin după un anumit interval, potrivit Radio Europa România Liberă.
Metoda „magazinul” pentru continuarea predării în perioada stării de urgență a fost folosită de cadrele didactice mai ales în zonele unde copiii nu au avut posibilitatea desfășurării online a orelor de studiu. Ea reprezintă o improvizație a cadrelor didactice și nu o soluție gândită la nivelul Ministerului Educației.
Profesorii susțin că au fost lăsați să se descurce cum pot, deoarece în primele două luni ale stării de urgență nu au existat nici mijloacele necesare desfășurării orelor online, dar nici o strategie clară din partea structurilor de conducere din educație.
„Metoda magazinul este folosită în județul Olt, dar și în alte zone din țară. Unui profesor care nu face ore online i-a venit ideea să ducă fișele de lucru la magazinul din localitate și acolo vin părinții să ridice tema pentru copii. A doua zi vin și lasă tema tot la magazin, de unde o ia profesorul”, a explicat pentru Europa Liberă un cadru didactic.
Potrivit cadrelor didactice din județul Olt, măsura a fost încurajată de un inspector zonal pentru a fi folosită de profesori dacă nu pot preda online.
„Îmi spunea o învățătoare de lângă București că face fișe de lucru pentru elevi, le duce la magazin în plic pentru elev, vine mama să ia pâinea și ia plicul cu aplicații pentru elevi. A doua zi, mama duce plicul la magazin”, a povestit profesorul Manolescu într-o discuție pe Facebook despre motivația profesorilor și predarea în perioada epidemiei de coronavirus.
Marius Nistor, președintele Federației sindicatelor din educație Spiru Haret, laudă inițiativa celor care au aplicat metoda „magazinul”.
„Aici nu putem discuta despre predare online cât timpul elevul nu are acces la mijloace de învățare comunicare online. Dacă nu are telefon, nu are acces la internet, dacă nu are o tabletă, un laptop, categoric trebuie să găsești altă variantă”.
Circa 32% din copiii înscrişi în învăţământul preuniversitar din România nu au acces la un dispozitiv dedicat pentru şcoala online, adică 903.870 elevi, un număr de 3,6 ori mai mare decât cel din cea mai recentă evaluare a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform unui studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali (FEPAL) şi Fundaţia Viaţă şi Lumină.