„Această informare mai lesnicioasă a clientului va obliga magazinele care au prețuri mai mari să le reducă, să coboare spre nivelul prețurilor din magazinele care sunt mai ieftine. În felul ăsta facem piața, concurența să acționeze mai repede și mai bine, aducând convergența prețurilor spre nivelul mai scăzut. Acoperim marile lanțuri de magazine care reprezintă peste jumătate din comerțul de alimente, în momentul de față, platforma va putea fi îmbunătățită în timp, va putea fi lărgită. Am vrea să introducem și posibilitatea de a identifica produsele din România. De asemenea, dacă sunt alte lanțuri mai mici, interesate, vor putea și ele să fie integrate în platformă”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
Președintele ANPC, Horia Constantinescu a afirmat că platforma este un debut în compararea nu doar a prețurilor, dar și a calității produselor. „Vorbim de o informare rezervată totuși sub sancțiunea de a nu fi completă și corectă așa cum încercăm noi să veghem asupra intereselor consumatorilor. Nu rareori ieftin a fost de fapt a fi dovedit noul scump. De exemplu fructele tratate cu substanțe care diminuează perisabilitatea, pot fi aduse la un preț mai bun pe piață, sunt nu neapărat cele mai sănătoase. Așa cum vorbeam despre produsele care imită produsele lactate cu siguranță mult mai ieftine decât cele obținute din materii prime naturale, de asemenea sunt mai ieftine dar nu neapărat cele mai sănătoase. Așa că noi considerăm aceasta un prim pas care veghează într-adevăr la interesele consumatorului, anume acela de a avea o competiție în interesul lui”, a spus președintele ANPC.
Președintele Consiliului Concurenței a mai spus că scăderea prețurilor la carburanți depinde în primul rând de prețul materiei prime, iar platforma nu va putea să genereze o scădere considerabilă a acestora.
„La carburanți intereseul a fost foarte mare. Lucrurile au mers bine tehnic. Produsul e fiabil, pe termen mediu lucrurile vor merge bine. Ne vom asigura că informațiile care sunt furnizate consumatorilor sunt actualizate și sunt corecte. Dacă vedem scăderi de preț la petrolului o să vedem și scăderi la pompă. Dacă e perioadă de creștere o să vedem creștere la pompă. Ce urmărim noi cu Monitorul Prețurilor este să comprimăm partea de marjă de distribuție, de benzinărie, care e undeva la 2%. Nu vă așteptați să vedeți scăderi dramatice de preț când nu avem de unde să fie”, a explicat Chirițoiu.
Platformele vor avea date mai exacte decât Institutul Național de Statistică, și vor putea fi utilizate de INS. „Încercăm cât mai curând posibil să utilizăm și noi aceste date în calculele inflației”, a declarat Mihai Gheorghe, directorul departamentului Statistica Plăților.
Pentru cele două aplicații, Monitorul Prețurilor Carburanților și Monitorul Prețurilor Produselor Alimentare, Consiliul Concurenței a alocat 300 de mii de euro. În cadrul Monitorul Prețurilor Produselor Alimentare sunt integrate la acest moment 1700 de magazine.
Cum arată aplicația și cum se folosește
Platforma online poate fi accesată aici https://www.monitorulpreturilor.info.
Primul pas în utilizarea platformei online este selectarea domeniului: Produse alimentare sau Carburanți auto.
Al doilea pas este selectare produselor căutate. Însă, pentru a putea fi efectuată căutarea acestora în lista de magazine în care sunt disponibile, este nevoie de selectarea a cel puțin 5 produse care vor fi adăugate la secțiunea „coș”.
Ulterior trebuie selectată locația și / sau căutarea pe o rază de „x” kilometri în jurul locației selectate. Astfel, apăsând „caută”, va apărea lista cu magazinele în care produsele alese (sau majoritatea din ele) se găsesc la cele mai bune prețuri.
Foto: Captură / monitorulpreturilor.info