Prima pagină » Știri » În atenția proprietarilor de autoturisme | Chirițoiu: O problemă majoră la RCA este lipsa unui mecanism de piață de control al despăgubirilor / Consiliul Concurenței ia în calcul un comparator de prețuri la RCA

În atenția proprietarilor de autoturisme | Chirițoiu: O problemă majoră la RCA este lipsa unui mecanism de piață de control al despăgubirilor / Consiliul Concurenței ia în calcul un comparator de prețuri la RCA

În atenția proprietarilor de autoturisme | Chirițoiu: O problemă majoră la RCA este lipsa unui mecanism de piață de control al despăgubirilor / 
Consiliul Concurenței ia în calcul un comparator de prețuri la RCA
O problemă majoră din piața RCA este lipsa unui mecanism de piață de control al despăgubirilor, a declarat astăzi Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, la o conferință a Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR).

„O formulă în funcție de care eu, x, mă angajez că voi plăti cât spui tu, y, că face despăgubirea nu este în principiu un mecanism care înseamnă logică economică, ci un mecanism care te aștepți să genereze inflație, respectiv costuri excesive. Asta se pare că se întâmplă în momentul de față în industrie. Aici cred că este cel mai important lucru pe care l-am putea rezolva (pe viitor). Putem discuta care este formula pentru un preț de referință, dar ăsta este lucrul cel mai important pe care îl putem rezolva”, a spus Chirițoiu.

El a notat că există o oportunitate pentru a modifica legislația asigurărilor RCA.

„Sunt câteva lucruri care necesită modificări la lege și avem o oportunitate. Comisia Europeană ne obligă să facem anumite schimbări la legislație, ne dă posibilitatea ca dacă tot deschidem cutia pandorei și facem modificări la lege de ce să ne rezumăm doar la ce ne obligă Comisia și să nu încercăm să rezolvăm și alte probleme pe care le avem, unele din ele care cred eu mai importante decât ceea ce cere Comisia”, a precizat președintele Consiliului Concurenței.

Bogdan Chirițoiu a spus că anumite modificări ar putea să țintească limitarea costurilor administrative sau costurile de vânzări, care în mod normal sunt incluse în prețul polițelor.

„Trebuie să privim în ansamblu. Nu putem crea un sistem din care să câștige doar asiguratorii și restul să aibă costuri excesive. Nu este un sistem care să fie sustenabil”, a precizat oficialul.

De asemenea, Chirițoiu a spus că din întâmplările anului 2016 trebuie trase două lecții.

„Lucrurile s-au îmbunătățit în 2016 dar cumva doar când am ajuns într-o criză, când aveam oamenii în stradă. Există și acum niște amenințări (cu proteste), deci ăsta nu este un mod inteligent de a rezolva problemele. Trebuie să venim cu soluții înainte ca ele să explodeze. Dacă suntem toți mai inteligenți ca în perioada aceea, ar trebui să găsim soluții, să le pregătim, să le discutăm și să ajungem la o cât mai largă acceptare a lor și să folosim desigur o proximă ocazie să le transpunem în legislație.

A doua lecție trasă de Chirițoiu este faptul că utilizarea de către asiguratori a anumitor deficiențe de reglementare poate „lăsa urme” asupra asiguratorilor.

„Anumite acțiuni pot să aibă consecințe legale și mă gândesc aici la investigația Consiliului (Concurenței). Noi avem o lentoare, ne uităm la fapte care s-au petrecut cu cinci până la zece ani în urmă. Deci trebuie să vă gândiți la ce faceți azi pentru că pot să lase sechele care vă pot urmări cinci-zece ani de zile. Este important când faceți ceva să gândiți consecințele și riscurile pe care vi le asumați. Sfatul meu este să veniți mai bine să discutați cu noi să prevenim situații care ajung, la ani după ce ați făcut ceva poate ați considerat de bună-credință, să constatăm că sunt anumite probleme legale pe care nu le mai putem rezolva”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.

La începutul lunii decembrie 2018, Consiliul Concurenței a sancționat nouă companii de asigurare și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale de 246,74 milioane de lei (53 de milioane de euro), sub acuzația că și-au coordonat comportamentele pe piață, între octombrie 2012 și noiembrie 2016, în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

Amenzile au fost aplicate astfel: Allianz – Țiriac Asigurări SA – 43,44 de milioane de lei; Omniasig Vienna Insurance Group SA – 40,53 de milioane de lei; Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA – 36,97 de milioane de lei; Groupama Asigurări SA – 35,37 de milioane de lei; Carpatica Asig SA – 26,85 de milioane de lei; Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA – 22 de milioane de lei; Generali România Asigurare Reasigurare SA – 21,44 de milioane de lei; Uniqa Asigurări SA – 13,57 milioane de lei; Euroins România Asigurare-Reasigurare SA – 6,34 milioane de lei; UNSAR – 160.436 de lei.

Consiliul Concurenței ia în calcul un comparator de prețuri la RCA

Consiliul Concurenței ia în calcul punerea la punct a unui comparator de prețuri pentru asigurările RCA, asemeni comparatoarelor din piața carburanților și cea a alimentelor lansate în acest an, a precizat astăzi Bogdan Chirițoiu, președintele instituției.

Comparatoarele respective au scopul de a oferi transparență clienților și să reducă marja excesivă a comercianților către o convergență naturală. O referință pentru comisioanele percepute de brokeri ar putea fi de asemenea o soluție pentru reducerea costurilor cu RCA, a mai spus Chirițoiu, care a adăugat că transparența ajută clienții și că trebuie găsit un mecanism pentru că „într-adevăr comisioanele administrative par mari”.

Întrebat dacă un comparator ar viza doar RCA sau și alte tipuri de asigurări, președintele Consiliului Concurenței a precizat: „Noi avem posibilitatea legală să facem comparatoare de prețuri în multe domenii, discutând cu autoritatea de reglementare din domeniul respectiv, în acest caz Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Trebuie să vedem unde este nevoie să facem comparatoare de prețuri, acolo unde piața nu a generat singură. Precum la alimente, unde este o complexitate atât de mare încât nu aveam un instrument de piață, pe care l-am făcut noi”.

El a notat că autoritatea intervine acolo unde o piață nu funcționează la parametri optimi și a adăugat că un astfel de comparator ar lua ceva timp până ar fi pus la punct.

„Lecția de la (comparatorul de) alimente este că ne-a luat mult timp să discutăm cu toate companiile, ca sistemele lor informatice să poată funcționa cu aplicația dezvoltată de noi. Nu se face de pe azi pe mâine”, a spus Bogdan Chirițoiu”.

Chirițoiu a mai precizat că ar prefera ca acest comparator să nu fie administrat de Consiliul Concurenței.

„Putem să folosim baza noastră legală, dacă cooperarea nu e voluntară, să putem să obligăm companiile să ne dea informații. Aici putem ajuta noi, dar aș prefera să nu ne luăm noi o sarcină în plus ci doar să-i ajutăm pe alții”, a spus el.

În ceea ce privește concentrarea din piața asigurărilor, unde 70% din piață este reprezentată de primii doi jucători, respectiv City Insurance și Euroins, Chirițoiu a declarat că numărul de companii care activează în piață nu este prea mic, dar că situația trebuie monitorizată.

„Evident piața a avut probleme până la intervenția reglementatorului în 2015-2016, acum lucrurile arată evident mai bine dar trebuie monitorizată situația. Autoitatea de reglementare a ieșit public în ultima vreme și a spus că lucrurile sunt sub control și nu am niciun motiv să pun sub îndoială ceea ce spun dânșii (de la ASF)”, a precizat președintele Consiliului Concurenței.

El a adăugat totuși că legea asigurărilor auto ar trebui modificată în așa fel încât service-urile să nu poată impune prețul reparațiilor asupra asiguratorilor, în condițiile în care legea RCA prevede că asiguratorul nu poate selecta service-ul unde se realizează reparațiile.

 

 

 

Citește și