În primele nouă luni ale anului, România a avut cea mai mare creștere procentuală a înmatriculărilor de mașini electrice din UE, cu 382,5%, de la 97 de unități anul trecut la 468 în acest an, informează Asociația Constructorilor de Automobile din România.
Numărul de autoturisme electrice noi înmatriculate în UE a crescut de la 70.362 unitãți în primele 9 luni din 2017 la 98.035 unitãți (+39.3%) în perioadã ianuarie-septembrie 2018.
La volume, topul înmatriculãrilor de vehicule electrice este condus de Germania, cu 24.678 de unitãți, urmatã de Franța cu 20.256 unitãți și Olanda, cu 15.330 unitãți.
Înmatriculãrile de mașini Diesel continuă să crească în România, cu 12,6%, (de la 40.151 unitãți la 45.212 unitãți) în condițiile în care în UE înscrierile au scãzut cu 16,9% (de la 5,194 milioane unitãți la 4,316 milioane unitãți). În Marea Britanie înmatriculãrrile de mașini diesel au scãzut cu 31,3%, în Cehia cu 20,5%, în Irlanda cu 20,3%, în Slovenia cu 26%.
La automobile alimentate cu benzinã, înmatriculãrile de automobile noi au crescut în România în primele nouã luni cu 58,7%, de la 35.930 unitãți la 57.009 unitãți, aceasta fiind cea mai mare creștere din uniune. În UE, înmatriculãrile au crescut cu 16,6%, de la 5,760 milioane unitãți la 6,716 milioane unitãți.
În România, vehiculele noi cu motoare diesel reprezintã 42,4%, în timp ce, cele cu motoare pe benzinã 53,5% din total înmatriculãri. Autoturismele cu propulsie alternativã (inclusiv cele electrice) genereazã 4,1% din total înmatriculãri autoturisme noi în România.
Persoanele fizice vor putea achiziționa un autovehicul nou hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, prin „Prima Mașină”, conform unui proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului, care prevede modificarea programului.
Un alt tip de autovehicul permis la achiziție, odată cu modificările din legislație, este cel electric hibrid, respectiv autovehiculul hibrid, care poate avea o cantitate de emisii generată de maximum 70g CO2/km NEDC, în regim de funcționare mixt.
Peugeot 508 Hybrid
De asemenea, modificările prevăd că pot fi achizionate autovehicule pur electricede orice tip – autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială sau autospecializată ușoară sau cvadriciclu, care este clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero.
Pentru automobilele hibrid, prețul de achiziție maxim este de 100.000 de lei + TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans deminimum 25% din prețul de achiziție. Pentru automobilele care au componentă electrică, prețul de achiziție de maxim poate fi de 150.000 de lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție.
De asemenea, autoturismele clasice cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) care îndeplinesc normele Euro 6 pot fi achiziționate în limita unui preț de 50.000 de lei + TVA, pentru care trebuie să achite un avans de 5%.
Reprezentanții MFP au menționat că prețurile au fost calculate în funcție de prețurile dealerilor auto și de prevederile din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001, că autoritățile și instituțiile publice pot achiziționa autoturisme al căror preț nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 35.000 euro inclusiv TVA, dacă sunt nepoluante.
Proiectul de act normativ mai prevede acceptarea ecobonusurilor și ecoticheteloracordate în cadrul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus pentru achitarea avansului minim obligatoriu.
Garanția statului va fi de maximum 50% din finanțarea acordată.
Programul este deschis persoanelor de peste 18 ani, care nu înregistrează obligații de plată restante la bugetul general consolidate și restanțe la plata altor credite bancare, conform proeictului de act normativ. Astfel, propunerile de modificare vizează posibilitatea achiziționării de către persoanele fizice a unui autovehicul nou de la companiile din domeniu, chiar dacă dețin unul deja.
„Măsurile propuse sunt de natură să stimuleze achiziția de autoturisme noi în cadrul programului, cu efecte benefice asupra înnoirii parcului auto, cu efecte antrenante în economie. În prezent, prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziția de autovehicule situate în palierele joase de preț sau mașinile puțin poluante cu litraj mic și consum redus de combustibil. Având în vedere așteptarea dată de lansarea celor două programe Rabla Clasic și Rabla Plus prin care populația poate accesa unul dintre cele două programe sau, concomitent, pe ambele, coroborat cu faptul că acestea vin cu bonusuri (ecotichete care pot ajunge până la valoarea de 45.000 de lei pentru mașini electrice), putem vorbi despre un nivel ridicat al achiziției de astfel de autoturisme care se va reflecta în creșterea volumului vânzărilor de autoturisme noi, cumulând efectele lanțului de producție, import și distribuție, inclusiv serviciile conexe în sectorul auto”, se subliniază în Nota de fundamentare a noii OUG.
După intrarea în vigoare a noii OUG, normele de aplicare vor fi modificate în termen de cel mult 45 de zile.
„În funcție de data operaționalizării modificărilor și completărilor propuse și de gradul de utilizare a plafonului total alocat pentru acest an, nivelul plafonului anual al garanțiilor care pot fi emise în cadrul Programului va putea fi majoratcorespunzător prin hotărâre a Guvernului”, au mai precizat reprezentanții MFP.
Pentru asigurarea funcționalității Programului, nu sunt necesare dezvoltări importante ale aplicației informatice actuale, dacă solicitările de garantare sunt transmise până la data intrării în vigoare a modificărilor noii OUG, acestea fiind soluționate prin aplicarea dispozițiilor legale în vigoare la data depunerii lor, potrivit MFP.
„Propunerile de modificare a normei primare (n.red. – programul Prima Mașină) au în vedere necesitatea de a introduce la nivel de principiu premisele corelării avansului minim cu cuantumul beneficiilor oferite în cadrul celor două programe, respectiv Rabla Clasic și Rabla Plus, precum și cu prețurile de vânzare ale autovehiculelor existente pe piață”, se scrie în Nota de fundamentare a unui proiectului de OUG.
De asemenea, Finanțele susțin că este nevoie de adoptarea unei OUG, din cauza perioadei lungi pe care o presupune adoptarea unei legi, precum și a faptului că se propune introducerea unei serii de elemente noi care necesită o corelare urgentă a anumitor prevederi cu facilitățile oferite în cadrul Programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, a căror perioadă de derulare este 2017-2019.
„Se propune adoptarea măsurilor prezentate pe calea unei ordonanțe de urgență având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru extinderea ariei de aplicabilitate a Programului de stimulare a achiziției de autoturisme noi, în caz contrar existând riscul necorelării cu perioada de implementare a Programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, consecința cea mai gravă în acest caz reprezentând-o scăderea gradului de interes din partea finanțatorilor și potențialilor beneficiari pentru program”, se subliniază în Nota de fundamentare prin care se dorește modificarea programului Prima Mașină.
În plus, Finanțele susțin că vor o OUG pentru a asigura respectarea obligațiilor care îi revin statului român pe linia reducerii impactului traficului rutier asupra calității aerului.
„Necesitatea reglementării urgente a măsurilor propuse în cadrul prezentei ordonanțe de urgență este justificată și de importanța deosebită a politicilor publice menite să combată poluarea și să restabilească calitatea aerului la nivelul aglomerărilor urbane importante, în special în ceea ce privește reducerea emisiilor poluante generate de autovehicule”, au mai argumentat inițiatorii OUG.
Potrivit datelor Direcției Regim Permise și Înmatriculări a Vehiculelor (DRCPIV), în vara acestui an românii au înmatriculat doar 1.770 mașini hibrid noi și la mâna a doua. Acestea au o autonomie între 30 și 100 km.