Înregistrare făcută imediat după prăbușirea elicopterului în Siutghiol: „AJUTOR… Nu mai rezist!” Raed Arafat a explicat de ce victimele nu puteau striga după ajutor
Într-o înregistrare obținută de Digi24 se poate auzi cum un bărbat strigă în repetate rânduri după ajutor, în timp ce persoanele aflate pe mal îl încurajează și îi spun că au chemat ajutor la 112. „Nu mai rezist”, sunt ultimele cuvinte ale bărbatului care se pot auzi pe înregistrare.
În cursul dimineții de marți, Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului de Interne, a explicat că declarațiile martorilor, care au spus că s-au auzit strigăte de ajutor imediat după prăbușirea aparatului de zbor, trebuie verificate pentru că leziunile suferite de victime le-ar fi pus în imposibilitatea de a striga după ajutor. El a precizat că, pe lângă hipotermie, victimele au suferit și fracturi, iar una dintre ele a fost găsită chiar în scaunul ei, sub apă.
Raed Arafat este de părere că nu se putea interveni mai repede în condițiile organizării existente, care a permis ca în mai puțin de 16 minute toate echipajele de intervenție să fie la fața locului. La rândul său, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat că în cazul accidentului de pe lacul Siutghiol „s-a acționat foarte bine”.
Cu toate acestea, ministrul de Interne Gabriel Oprea a decis demiterea șefului ISU Constanța, Viorel Jianu, și a solicitat premierului Victor Ponta să îl schimbe din funcție pe prefectul județului, Radu Volcinschi, ca urmare a problemelor la intervenția de după prăbușirea elicopterului SMURD.
Unii dintre martorii au declarat că „elicopterul zbura în flăcări și fum”, iar în momentul în care a luat contact cu apa s-a dat peste cap, s-a rupt coada și a intrat la fund, iar după circa un minut, au început să iasă la suprafață resturi. Martorii care au sunat la 112 au povestit că au văzut mai multe persoane în apă cerând ajutor, strigătele auzindu-se timp de zece minute.
CONTROVERSE legate de accidentul de la Siutghiol
Una dintre controversele legate de accidentul de elicopter de luni seară este că barca folosită de salvatori nu avea motorul pornit, aceștia deplasându-se cu ajutorul vâslelor, ceea ce a prelungit timpul ajungerii la epava elicopterului care se afla la 500 de metri de mal.
Luni seară, Arafat a explicat că s-au folosit vâslele pentru că în apă se aflau scadandri. Inițial, a existat ipoteza că motorul bărcii nu era pornit pentru că s-a pierdut cheia. Potrivit MAI, la momentul intervenției, motorul bărcii nu a pornit, iar salvatorii au folosit vâslele.
O altă controversă o reprezintă faptul că Agenția de Salvare pe Mare, care avea o șalupă pe lacul Siutghiol, nu a fost alertată imediat după impact, directorul instituției, Iulian Crețu, susținând ca dacă acest lucru s-ar fi întâmplat, ar fi ajuns la locul accidentului în 10 minute. Agenția a fost solicitată la 16.25 de către Căpitănia Midia, iar șalupa Jupiter și a ajuns la epava elicopterului la 16:50.
Abia după aproape 24 de ore de la producerea accidentului, autoritățile s-au pus de acord în ceea ce privește ora la care a fost primit apelul de urgență. Inițial, Ministerul de Interne vorbea de ora 16:11, ROMATSA de 16:16, în timp ce reprezentanții ISU au spus că apelul de urgență a fost primit la 16:05. Varianta oficial acceptată a fost cea a ministerului de Interne.
Raed Arafat a declarat în cursul zilei de astăzi că la 16 minute de la primirea apelului la 112, echipele de salvatori au ajuns la fața locului. Martorii care au văzut cum s-a prăbușit elicopterul spun că primii salvatori au ajuns la locul accidentului după mai bine de 40 de minute, iar primii care au intervenit au fost pescarii.
Filmul operațiunii de salvare, în varianta oficială
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a explicat modul în care echipele de salvatori au intervenit pentru recuperarea victimelor accidentului aviatic din lacul Siutghiol, lângă Constanța. Autoritățile consideră că au intervenit în mod corect și legal. Singura disfuncție recunoscută a fost faptul că motorul primei bărci a ISU Constanța, lansată la apă la 20 de minute după primirea apelului 112, nu a funcționat, iar salvatorii au folosit vâslele. MAI arată însă că temperatura apei lacului a fost ieri de 2 grade Celsius, condiții în care cele 4 victime ar fi putut să supraviețuiască în apă cel mult 20 de minute. Primele echipaje ISU au sosit pe malul lacului Siutghiol la 18 minute de la semnalarea accidentului, iar ambulanțele la 6 minute de la apelul 112. Explicația oficială pentru timpul relativ îndelungat al intervenției ISU – aproximativ 15 minute, este că lacul Siutghiol se află la 10 km de Constanța, iar condițiile de trafic rutier nu erau avantajoase. Vicepremierul Gabriel Oprea l-a demis pe șeful ISU Constanța și i-a cerut lui Victor Ponta să îl schimbe din funcție pe prefectul de Constanța, Radu Volcinschi.
Monica Dajbog, purtătoarea de cuvânt a MAI, a prezentat filmul operațiunii de salvare a victimelor accidentului aviatic de la Siutghiol, Constanța. Din primele estimări ale autorităților implicate în operațiune, timpii de intervenție a echipelor de salvare au fost respectați. La ora producerii accidentului, apa lacului avea 2 grade Celsius, iar victimele ar fi putut să supraviețuiască între 12 și 20 de minute.
Vicepremierul Gabriel Oprea l-a demis pe șeful ISU Constanța, colonel Viorel Jianu, precum și a cerut premierului Victor Ponta schimbarea din funcție a prefectului de Constanța, Radu Volcinschi, care este și președinte al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.
Din primele informații, elicopterul din cadrul IGA al MAI, aflat în serviciu la Constanța a decolat la 16.06, de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu, după alimentare, îndreptându-se către aeroportul Tuzla, de care aparținea, în condiții normale de zbor.
Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Lacul are o lungime de 7,5 km, lățime medie de 2,5 km și o adâncime între 6-7 metri cu fund acoperit de mâl. În ziua resepctivă, temperatura apei lacului era de 2 grade Celsius. Conform manualului internațional de căutare-salvare, supraviețuirea conștientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar cea generală de cel mult 20 de minute, la o asemenea temperatură.
Aeronava nu îndeplinea condițiile tehnice pentru a opera pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.
La ora 16.11, a avut loc primul apel la 112 pentru semnalarea accidentului pe lacul Siutghiol. La orele 16.12 și 16.14, s-au primit și alte apeluri la 112 prin care a fost anunțat accidentul.
Tot la 16.11, ISU Constanța a alertat forțele și le-a trimis la locul accidentului. „Conform procedurilor IGSU, timpii de reacție pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la fața locului este de 60 km/oră. Distanța de la ISU Constanța până la malul lacului este de 10 kilometri. Din cauza condițiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului în aproximativ 15 minute.
În primă fază, la ora 16.12 s-au trimis la locul intervenției 2 autospeciale de intervenție cu o barcă și 10 subofițeri de la Detașamentul Constanța, care au ajuns la ora 16.29.
Concomitent a fost alertat SMURD și ambulanțele. „Conform procedurilor, timpii de ajungere la caz pentru echipajele de prim-ajutor sunt de 8 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri și de 12 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri, iar pentru echipajele de urgență și de terapie intensivă mobilă sunt de 15 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri și de 20 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri”, a explicat Monica Dajbog.
La ora 16.15, vicepremierul Gabriel Oprea a activat Centrul Operațional de Comandă al Ministerului Afacerilor Interne, precum și Centrul Operațional de Comandă al Guvernului. La aceeași oră a fost informat și secretarul de stat Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență.
La ora 16.16, centrul Romatsa a fost informat prin sistemul 112 că aeronava s-a prăbușit în lacul Siutghiol la 500 m de mal. Un minut mai târziu, a fost declanșată faza de căutare-salvare la Romatsa, la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA.
La 16.17, prima ambulanță ajunge la locul accidentului.
La 16.18, a fost alertată echipa de scafandri a ISU Constanța.
La 16.20, Căpitănia Midia, care are în subordine Oficiul de Căpitănie Mamaia, a fost sesizat de o persoană că un elicopter s-a prăbușit în lacul Siutghiol. La 16.25, aceasta a solicitat Agenției Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare, respectiv conducătorului șalupei Jupiter, să se prezinte la ambarcațiune pentru a participa la intervenție.
La 16.29 au ajuns la malul lacului primele forțe ale ISU Constanța, care au observat resturile aeronavei SMURD.
La ora 16.30, ISU Constanța a informat Autoritatea Navală Română, prin Garda de Coastă.
La ora 16.31, după aproximativ 20 minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane a ISU. Motorul bărcii pornește la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenție cu ajutorul vâslelor.
La 16.45 a fost recuperată prima victimă (medicul Laura Vizireanu, aflată în stop cardio-respirator). S-au început manevrele de resuscitare, iar victima a fost mutată într-o barcă civilă cu motor, în care se afla și un paramedic al SMURD, care continuă resuscitarea. Barca civilă pleacă spre mal, în timp ce barca ISU rămâne să caute victimele în continuare.
La 16.47, la 35 minute de la anunțarea accidentului la 112, se lansează a doua barcă a ISU Constanța.
La 16.49 s-a solicitat echipa de scafandri a Armatei, de la Centrul 39 Constanța.
La 16.50, la 25 minute de la solicitare, sosește la fața locului și șalupa Jupiter a Agenției Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare (al cărei reprezentant a susținut ulterior că dacă ar fi fost alertat de la bun început, ar fi ajuns la victime în 5-10 minute).
La 16.54 a fost lansată a treia barcă a ISU pentru căutare și salvare.
La 17.07 se solicită scafandrii de la Garda de Coastă.
La 17.12 scafandrii de la ISU Constanța intră în apă să caute victimele.
La 17.50 forțele MAPN intervin, cu scafandrii militari.
La 18.30, Garda de Coastă aduce pe lac 2 ambarcațiuni, 4 scafandri și 3 echipamente de vedere pe timp de noapte, precum și un sonar performant.
La ora 21.18 (peste 5 ore de la producerea accidentului) a fost găsit copilotul elicopterului, Ginel Claudiu Crăcănel, imobilizat în scaunul elicopterului, la o adâncime de 4 metri sub apă, cu vizibilitate redusă. Se afla la circa 10 metri în dreapta locului de unde a fost găsită ulterior carlinga elicopterului.
La 21.30, trupul copilotului este adus la mal de ISU Constanța și încep manevrele de resuscitare. La 21.47 copilotul este dus la Spitalul de Urgență Constanța, unde ajunge la ora 22.00, se mai încearcă resuscitarea, iar la ora 1.30 este declarat decedat.
La 22.00 este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri, pe fundul mâlos al lacului.
La ora 23.00, vicepremierul Gabriel Oprea aprobă intervenția unei echipe a Marine Research, cu un sonar multi-undă, care este operat cu ajutorul unei bărci a Gărzii de Coastă.
La ora 23.45, medicul Laura Vizireanu este declarată decedată.
La ora 23.50 este găsit pilotul Petre Corneliu Cătuneanu, la 10 metri de carlinga elicopterului. La ora 00.35, trupul pilotului ajunge la SPitalul de Urgență, unde este constatat oficial decesul.
La ora 3.30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta Gabriela Claudia Harton. Ea se afla prinsă în centură în carlinga epavei elicopterului. La 4.10 trupul ei este adus la mal, preluat de ambulanță, iar la 4.30 ajunge la Spitalul de Urgență, unde se constată oficial decesul. Manevrele de resuscitare au continuat în tot acest timp.
La 4.10 se încheie oficial operațiunea de salvare și se iau măsurile pentru conservarea locului faptei, pentru ancheta procurorilor militari.
„Operațiunile s-au desfășurat conform procedurilor legale”, a declarat reprezentanta MAI Monica Dajbog.
Starea tehnică a elicopterului: Nu era echipat să zboare peste mare
Elicopterul EC 135 era în serviciu din iunie 2013, fiind achiziționat de către Consiliul Județean Constanța în cadrul Proiectului Transfrontalier cu finanțare europeană „Equipment to Save Our Lives”, în cadrul Programul Operațional comun România-Bulgaria 2007-2013. Aeronava era în exploatare în cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 și realizase 188 ore de zbor, a explicat Monica Dajbog.
CJ Constanța l-a cedat IGAv al MAI, iar inspecția pentru înmatricularea aeronavei a avut loc în aceeași zi la sediul EUROCOPTER România. La data de 25.11.2014, aeronava a fost recepționată la sol și în zbor de către o comisie a IGAv, aeronava funcționând normal. În aceeași zi, elicopterul s-a deplasat în zbor la Punctul de Operare Aero-medicală Constanța.
Aeronava nu îndeplinea condițiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat și baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor, a explicat reprezentanta MAI.
Forțele care au luat parte la operațiunea de salvare
• Inspectoratul pentru Situații de Urgență Constanța: 47 militari cu 15 autospeciale, 3 bărci de salvare și 1 echipaj SMURD.
• Inspectoratul General de Aviație: 2 elicoptere MI 17, 1 elicopter EC 135 (SMURD), 1 autovehicul și 16 militari.
• Ministerul Apărării Naționale: 5 ofițeri, 53 de subofițeri scafandri cu 4 bărci cu 1 sonar, 1 elicopter IAR 330, precum și personal auxiliar și echipamente de sprijin logistic.
• Autoritatea Navală Română, prin Agenția Română pentru Salvarea Vieții Omenești pe Mare cu o șalupă „Jupiter”. Totodată, la mal au fost prezente 3 persoane din conducerea ANR.
• Garda de Coastă: 11 polițiști de frontieră, 5 autovehicule și 2 ambarcațiuni cu 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte și 1 sonar.
• Inspectoratul Județean de Poliție Constanța: 45 de polițiști cu 15 autospeciale.
• Inspectoratul Județean de Jandarmi Constanța: 5 ofițeri, 21 subofițeri și 3 autovehicule și Gruparea de Jandarmi Mobilă Constanța -2 ofițeri, 23 subofițeri și 4 autovehicule.
• Serviciul Județean de Ambulanță Constanța: 4 ambulanțe cu 12 persoane.
• Două societăți comerciale, private care au sprijinit căutările cu o șalupă, 2 bărci, dintre care una cu sonar și 5 scafandri.
Ancheta este coordonată de procurorii militari și de 14 specialiști
Accidentul aviatic de la Siutghiol este investigat în cadrul unui dosar penal deschis la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București, dosar care va fi preluat de Secția Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, a fost numită o comisie de investigare a catastrofei aeriene, formată din 14 specialiști, care are ca obiectiv studierea și analiza factorilor care au favorizat și determinat producerea catastrofei aeriene. Comisia își desfășoară activitatea sub coordonarea procurorului militar, conform MAI.
MAI a dispus, ca măsură de siguranță, ca toate cele 9 elicoptere de tipul celui prăbușit luni lângă Constanța să fie oprite la sol, până la stabilirea cauzelor accidentului.