Inspecția Judiciară face verificări în cazul dosarului de la Parchetul Tribunalului București privind decesul polițistului Bogdan Gigină, în legătură la posibile încălcări ale dispozițiilor procedurale referitoare la competența de efectuare sau supraveghere a urmăririi penale.
„Având în vedere relatările recente din mass media, Inspecția Judiciară s-a sesizat din oficiu, la data de 29 octombrie 2015, cu privire la posibile încălcări ale dispozițiilor procedurale referitoare la competența de efectuare sau supraveghere a urmăririi penale, în dosarul vizând decesul subinspectorului de poliție Gigină Bogdan-Cosmin., instrumentat de Parchetul de pe lângă Tribunalul București. Lucrarea a fost înregistrată la Direcția de inspecție judiciară pentru procurori”, arată IJ într-un comunicat de presă.
Sursa citată a precizat că verificările prealabile vor fi efectuate în conformitate cu dispozițiile articolului 45 alineatele 2, 3 și 4 litera b din Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată și ale articolelor 12-19 din Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecție de către Inspecția Judiciară.
Etapa verificărilor prealabile este premergătoare cercetării disciplinare, competența Inspecției Judiciare fiind, potrivit prevederilor articolului 45 alineatele 3 și 4 din Legea 317/2004, „de a stabili dacă există indiciile săvârșirii de către magistrați a unei abateri disciplinare și de a se pronunța după caz, în funcție de rezultatul verificărilor”, a precizat IJ.
Potrivit legii, verificările se efectuează în cel mult 45 de zile de la data sesizării Inspecției Judiciare. Dacă în urma verificărilor prealabile se constată că nu există indiciile săvârșirii unei abateri disciplinare, sesizarea se clasează.
Polițistul Bogdan Cosmin Gigină (28 de ani) de la Brigada Rutieră a Capitalei a murit pe 20 octombrie, după ce a căzut cu motocicleta într-o groapă de pe bulevardul Știrbei Vodă din Capitală, în timp ce asigura deplasarea coloanei oficiale a ministrului Afacerilor Interne, Gabriel Oprea.
În acest caz a fost deschis un dosar la Parchetul Tribunalului București, care l-a audiat, în 28 octombrie, în calitate de martor, pe ministrul Afacerilor Interne, Gabriel Oprea.
Vicepremierul Gabriel Oprea a declarat că nu a beneficiat de servicii în plus față de alți miniștri de Interne și că în întreaga sa activitate nu a încălcat niciodată legea. Oprea a precizat că a trimis la Parchet toate documentele solicitate, a făcut declarații în fața procurorilor și va da declarații anchetatorilor de fiecare dată când i se va solicita.
Întrebat dacă s-a deplasat cu coloană oficială de 1.500 de ori de la începutul acestui an, ministrul a răspuns că a avut „mai multe deplasări”, tot timpul pentru a-și face datoria.
Anterior au fost audiați consilierul personal al ministrului Gabriel Oprea, șoferul care conducea mașina vicepremierului în seara accidentului, polițiștii din coloana oficială și cei aflați în intersecție, muncitorii care efectuau lucrările de reparații, precum și alți martori aflați în zonă.
Parchetul Capitalei face cercetări în acest dosar pentru ucidere din culpă, în anchetă fiind cerute de la MAI, Poliția Capitalei și Poliția Română actele normative interne care reglementează cadrul general de constituire a coloanelor oficiale, actele interne emise cu privire la coloana oficială din care făcea parte polițistul Bogdan Gigină și date cu privire la componența coloanei la momentul accidentului.
Surse judiciare au declarat, marți, pentru MEDIAFAX, că procurorii au primit toate actele solicitate de la Brigada Rutieră a Capitalei și convorbirile din dispecerat înregistrate în seara de 20 octombrie. Anchetatorii au mai primit de la reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne datele privind legislația în baza căreia a fost constituită coloana oficială pentru însoțirea cu echipaj de poliție a vicepremierului Gabriel Oprea și traseul pe care a mers acesta în 20 octombrie, precum și celelalte alte date solicitate.
Pe masa procurorilor a ajuns și lista persoanelor care s-au aflat în coloana oficială, stabilindu-se că în mașină cu ministrul Afacerilor Interne mai erau două persoane – șoferul și un angajat, au mai spus sursele citate.
În anchetă, procurorii au făcut cercetarea la fața locului, au primit date privind autopsia medico-legală și au ridicat imaginile înregistrate de camerele de supraveghere, în vederea reconstituirii traseului coloanei oficiale din care făcea parte polițistul Bogdan Gigină. De asemenea, au fost solicitate și datele stocate cu privire la comunicațiile interne ale polițiștilor implicați în deplasarea coloanei oficiale a ministrului Gabriel Oprea din ziua accidentului.
Anchetatorii au solicitat și documentația privind efectuarea lucrărilor de reparație de la locul producerii evenimentului, printre care actele de autorizare, contractele încheiate, procedurile de executare a lucrării, inclusiv elementele de semnalizare și siguranță specifice, potrivit Parchetului Capitalei.
Totodată, ancheta vizează expertiza tehnică a motocicletei pe care o conducea Bogdan Gigină, dinamica producerii accidentului și analiza imaginilor surprinse de camerele de supraveghere din zona accidentului.
Polițistul Bogdan Gigină asigura deplasarea coloanei oficiale a ministrului Gabriel Oprea, însă informații despre această situație nu au fost comunicate de Ministerul Afacerilor Interne, fiind aflate mai întâi pe surse.
Abia la două zile de la accident, Poliția Capitalei a transmis un comunicat în care a confirmat că polițistul de la Rutieră asigura deplasarea coloanei oficiale a vicepremierului Gabriel Oprea care, conform informațiilor comunicate, participase la „o activitate în cadrul unei instituții din domeniul securității și ordinii publice”.
Potrivit reprezentanților Poliției Capitalei, la momentul accidentului, coloana oficială a lui Gabriel Oprea, „de care demnitarul beneficia în condițiile legii”, se deplasa cu o viteză adaptată la condițiile meteo și de trafic existente, pe traseul Băneasa – Piața Presei Libere – Arcul de Triumf – Piața Charles de Gaulle Piața Victoriei – bulevardul Uranus – strada Știrbei Vodă.
Conform Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, echipaje ale Poliției Rutieră asigură însoțirea coloanelor oficiale doar în cazul șefului statului, președintelui Senatului, președintelui Camerei Deputaților și primului ministrului. Miniștrii pot beneficia de însoțire cu echipaje ale Poliției Rutiere doar „în situații deosebite, care impun deplasarea în regim de urgență”, conform prevederilor legale.
Gabriel Oprea a fost premier interimar în perioada 22 iunie-9 iulie, când Victor Ponta a lipsit de la Palatul Victoria, ca urmare a operației la genunchi suferite în Turcia.
Ministrul Gabriel Oprea a arătat, în 26 octombrie, în prima sa declarație, făcută la aproape o săptămână de la moartea lui Bogdan Gigină, că a ales să tacă din respect față de familia acestuia, el susținând că nu a văzut accidentul, a aflat abia după ce depășise zona și a făcut „tot ce este omenește posibil” pentru a-l salva pe polițist.
Ministrul Gabriel Oprea nu a lămurit în baza cărei legi a folosit coloana oficială, rezumându-se la a cataloga speculațiile că a încălcat legea sau că a folosit dispozitivul de însoțire în trafic fără temei legal drept „complect” nefondate.
La câteva ore de la declarația ministrului de Interne, președintele Klaus Iohannis a anunțat că s-a întâlnit cu Gabriel Oprea, luni seară, și l-a sfătuit să demisioneze. Iohannis a precizat că l-a invitat pe vicepremierul Gabriel Oprea la o discuție pentru că a dorit să primească lămuriri.
Ulterior, vicepremierul Gabriel Oprea a arătat că nu este vinovat și că își va continua activitatea în Guvern, răspunzând astfel președintelui Klaus Iohannis. Oprea a susținut că sfatul lui Iohannis are legătură cu dorința președintelui de a schimba Guvernul, adăugând că cel mai important în acest moment este derularea anchetei penale.
După accidentul în care a murit polițistul Bogdan Gigină, în spațiul public s-au vehiculat mai multe întrebări care încă așteaptă un răspuns de la ministrul Gabriel Oprea, printre care și cele legate de dreptul acestuia de a beneficia de coloană oficială, dar și locul de unde acesta venea și unde trebuia să ajungă în ziua accidentului și dacă, în condiții de ploaie, nu trebuia să renunțe la escorta cu motociclist.