Instanța a decis că Discovery trebuie „să se abțină” să îi instige pe abonații RCS&RDS

Publicat: 15 06. 2013, 10:04
Actualizat: 03 07. 2013, 19:25

Compania Discovery trebuie „să se abțină de la orice formă de instigare a abonaților RCS&RDS”, prin intermediul televiziunilor pe care le deține sau al site-ului prietenii.discovery.ro, potrivit unei decizii a Judecătoriei sectorului 5 București.

RCS&RDS SA a dat în judecată Discovery Communications Europe Limited și Discovery România SRL în data de 17 aprilie. Obiectul dosarului depus la Judecătoria sectorului 5 București este „ordonanță președințială”.

Printr-o decizie pronunțată pe 13 iunie, instanța a respins „ca neîntemeiată excepția lipsei calității procesuale pasive a pâratei SC Discovery România SRL”. De asemenea, instanța a admis în parte acțiunea. „Dispune ca pârâtele (Discovery Communications Europe Limited și Discovery România SRL, n.r.) să se abțină de la orice formă de instigare a abonaților RCS&RDS prin intermediul site-ului web ‘prietenii.discovery.ro’, inclusiv prin difuzarea de croll-uri succesive pe posturile Discovery”.

Decizia instanței este „executorie” și poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la pronunțare.

Totodată, decizia este valabilă până la soluționarea unei alte cauze ce face obiectul unui alt dosar aflat pe rolul Judecătoriei sectorului 5 București, în care RCS&RDS a dat de asemenea în judecată Discovery Communications Europe Limited și Discovery România SRL. Următorul termen în acest al doilea dosar, înregistrat în data de 4 decembrie 2012, este 9 septembrie 2013, iar obiectul dosarului este „obligația de a face”.

RCS&RDS a scos, în seara de 29 noiembrie 2012, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, așa cum impune Legea audiovizualului.

Concret, RCS&RDS a scos, atunci, din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.

Totodată, RCS&RDS a scos, în aceeași zi, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plăteau în plus o sumă de 7 lei față de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot pe 29 noiembrie, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”. Însă scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie).

Imediat după scoaterea canalelor Discovery din pachetele de bază ale RCS&RDS, a fost lansat site-ul prietenii.discovery.ro, pe care abonații RCS nemulțumiți că nu mai pot urmări posturile Discovery puteau să se exprime.

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie 2012, și de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonați, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-și anunța telespectatorii, unii dintre aceștia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania primise aprobarea CNA de a-și modifica grila în acest sens.

De asemenea, RCS&RDS a solicitat, pe 28 noiembrie, CNA aprobarea să scoată canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital.

Cererea RCS a fost analizată de CNA în ședința din 4 decembrie. Atunci, CNA i-a audiat și pe oficialii Discovery Networks, hotărând să sesizeze Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery și să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz. De atunci și până pe 24 ianuarie 2013, CNA nu a mai abordat acest caz.

Pe 24 ianuarie 2013, CNA a aprobat oficial scoaterea televiziunilor Discovery Networks din rețelele de cablu, analogic și digital ale RCS&RDS, la aproape două luni de când aceste posturi au fost scoase efectiv din grilele operatorului de cablu.

La momentul respectiv, oficialii Discovery au spus, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că „este de neînțeles” votul CNA, care a aprobat oficial scoaterea canalelor Discovery de pe RCS, având în vedere că CNA, deși a sesizat Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorilor, nu a așteptat un răspuns de la acestea.

Decizia RCS&RDS de scoatere a canalelor Discovery a venit după ce și Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de compania de telecomunicații românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog și digital televiziunea Discovery Channel. În Ungaria, Digi TV a fost amendat cu aproximativ 17.000 de euro de către National Media and Infocommunications Authority (NMHH) pentru că a scos ilegal mai multe televiziuni din grila sa de programe, între care și posturile Discovery.

Pe de altă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonații care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.

Reacția RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, președinte și CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonații RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenției MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectați. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt „indignați” de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuții cu autoritățile din România și cu Uniunea Europeană.

De cealaltă parte, RCS&RDS a spus în comunicatul din 3 decembrie: „Scrisoarea deschisă a domnului Mark Hollinger, președintele Discovey Networks International, ne surprinde prin contradicția dintre grija deosebită pentru soarta telespectatorilor, exprimată în acest mesaj, și poziția din timpul negocierilor, când principala preocupare a reprezentanților Discovery era menținerea unor tarife și a unor venituri garantate cât mai mari”.

Într-un alt comunicat, din 26 noiembrie, RCS&RDS spunea că nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență a canalelor Discovery este de aproximativ 1%.

În schimb, Discovery Networks a spus, într-un comunicat din 28 noiembrie, că oferta pe care au făcut-o RCS&RDS este competitivă, iar prețul cerut companiei de telecomunicații este unul rezonabil în raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery. Totodată, potrivit respectivului comunicat, Discovery Channel este cel mai urmărit canal de documentare din România, lider pe segmentul său.

Pe de altă parte, o petiție intitulată „Vrem Discovery pe RCS&RDS”, postată pe 23 noiembrie pe site-ul www.petitieonline.ro, a fost semnată până în momentul difuzării acestei știri de peste 36.800 de persoane.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România și Ungaria în contextul în care operatorul de cablu și-a lansat, pe 1 octombrie, propriile televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld și DigiLife, după ce, în ședința din 25 septembrie, reprezentanții CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului și-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery și National Geographic.

La mai puțin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA și a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licență audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare – Digi Animal World.