Prima pagină » Știri » INSUFICIENT. Câți copii din mediul rural vor merge, de fapt, la pregătirea pentru examenele naționale

INSUFICIENT. Câți copii din mediul rural vor merge, de fapt, la pregătirea pentru examenele naționale

INSUFICIENT. Câți copii din mediul rural vor merge, de fapt, la pregătirea pentru examenele naționale

Doar 25% dintre copiii din mediul rural vor merge la şcoală, în perioada 2-12 iunie 2020, la pregătirea pentru examenele naţionale, însă 70% dintre părinţi spun că îşi vor trimite copiii să dea Bacalaureatul şi Evaluarea Naţională.

Cei 75% dintre copiii din programele World Vision România care au spus că nu vor merge la şcoală în cele zece zile de pregătire, au invocat motive legate de siguranţă a lor şi a familiilor lor.

Cele mai des des întâlnite scuze ale copiilor care vor lipsi sunt că au părinţi sau bunici care sunt în categoriile aflate la risc pentru COVID-19, precum și lipsa de încredere în capacitatea şcolilor de a asigura posibilitatea de a se respecta distanţarea socială şi regulile legate de igienă.

De asemenea, alte două temeri sunt cele de îmbolnăvire în mijloacele de transport în comun pe care copiii le folosesc pentru a ajunge la şcoală, cât și lipsa de claritate în ceea ce priveşte măsurile luate de autorităţi pentru prevenirea îmbolnăvirilor în perioada în care elevii merg la şcoală şi respectarea măsurilor de protecţie.

Plan de măsuri concrete

Încă de la începutul lunii în curs, reprezentanţii elevilor din programele World Vision România au solicitat ministrului Educaţiei, printr-o scrisoare deschisă, un plan de măsuri concrete, comunicate clar, care să asigure atât infrastructura necesară pentru protecţia copiilor şi a profesorilor, cât şi eficienţa actului educaţional în aceste condiţii înainte de întoarcerea la şcoală.

Fundaţia World Vision România reiterează solicitarea către Ministerul Educaţiei și Cercetării de a comunica clar părinţilor şi elevilor cum se vor aplica măsurile de protecţie incluse în Ordinul comun semnat cu Ministerul Sănătății în 8 mai şi publicat în Monitorul Oficial în 12 mai, prin care au fost stabilite o serie de măsuri pentru desfășurarea activităților de pregătire şi în vederea susţinerii examenelor de Bacalaureat şi Evaluare Naţională în unitățile de învățământ, în condiții de siguranță, în contextul prevenirii și combaterii îmbolnăvirilor cu COVID-19.

Informarea părinţilor şi elevilor, dar şi asigurarea acestora că măsurile stabilite vor fi aplicate şi monitorizate cu atenţie sunt factori care pot contribui la creşterea ratei de participare atât la pregătirea pentru examene, cât şi la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat.

Educația, o prioritate pentru toți

Potrivit precizărilor Mihaelei Nabăr, directorul executiv al World Vision România, este foarte importantă continuarea învățării și găsirea de soluții care să permită accesul copiilor la educație și în perioade neobișnuite, așa cum este aceasta.

„Educația trebuie să fie o prioritate pentru părinți și pentru întreaga comunitate”.

„Însă ceea ce vedem zilele acestea ne demonstrează în continuare contrariul, iar acest drept fundamental al copilului, educația, este tratat cu superficialitate.

„Numărul foarte mic al elevilor care vor participa la pregătirea pentru examene este un semnal de alarmă pentru autorităţi, mai ales după o perioadă în care aproape un sfert dintre copiii României nu au avut acces la educaţia online.

„Cu siguranță rezultatele la examenele naţionale în acest condiţii vor fi slabe, sub nivelul anilor trecuţi.

„Este esenţial ca toate părţile implicate în sistemul de educaţie, de la noi, ONG-urile care activăm în acest domeniu, la autorităţile responsabile, să ne punem împreună resursele, să evaluăm situaţia la zi, să facem un plan de remediere şi recuperare a deficitului educaţional acolo unde este nevoie, cu precădere în mediile defavorizate şi în mediul rural.

„Suntem în prag de examene, iar în sistemul de educație ceea ce domină este haosul și lipsa unor măsuri coerente și clare care să permită accesul copiilor la educație în condiții de siguranță“, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.

Situație similară și la orașe

Copiii din programele World Vision România sunt din mediul rural, preponderent din familii vulnerabile, însă procentul de copii care vor participa la pregătirea pentru examene este asemănător şi în oraşele mari.

Conform unui sondaj dat publicităţii de Inspectoratul Bucureşti, aproape 23% dintre elevii din București au anunțat până vineri, 22 mai, că vor veni la școală, fizic, în perioada 2-12 iunie, pentru a se pregăti de Evaluarea Națională și Bacalaureat.

Cei mai mulți sunt din clasele a VIII-a – 4.521 de elevi, față de 3.214 liceeni în clasele a XII-a – a XIII-a care și-au exprimat această opțiune.