Prima pagină » Știri » Interceptarea telefoanelor doar în baza unor „temeiuri justificate”. Cum au decis deputații să modifice Codul de procedură penală

Interceptarea telefoanelor doar în baza unor „temeiuri justificate”. Cum au decis deputații să modifice Codul de procedură penală

Interceptarea telefoanelor doar în baza unor
Camera Deputaților a adoptat, miercuri, legea pentru aprobarea OUG nr.82/2014, stipulând că organele de urmărire penală pot solicita date de trafic și localizare doar dacă există ''temeiuri justificate'' pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.

Comisia juridică a Camerei Deputaților a aprobat, în 15 martie, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.82/2014 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală.

Membrii comisiei au hotărât ca obținerea datelor de trafic și de localizare prelucrate de către furnizorii de rețele publice de comunicații electronice ori furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului să respecte o serie de criterii, printre care și existența unor ”temeiuri justificate pentru a se crede că datele solicitate constituie probe”.

Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, Livia Stanciu, a criticat adoptarea sintagmei temeiuri „justificate” în Comisie.

„Din punctul nostru de vedere era suficientă existența temeiurilor, pentru că în multe alte dispoziții ale Codului de procedura penală nu veți găsi o sintagma similară celei care a fost adoptată (temeiuri justificate-n.r.) el nu modifică cu nimic. Judecătorului, atunci când face analiza, îi era suficientă sintagma există temeiuri”, a declarat președintele ÎCCJ, Livia Stanciu, la finalul dezbaterii, la solicitarea jurnaliștilor.

Deputații din Comisia juridică au extins sfera infracțiunilor la care articolul face referire, introducând și operațiunile cu ”produse susceptibile de a avea efecte psihoactive asemănătoare celor determinate de substanțele si produsele stupefiante sau psihotrope”.

Astfel, în varianta adoptată de deputați, organele de urmărire penală, cu autorizarea prealabilă a judecătorului de drepturi și libertăți, pot solicita date de trafic și localizare prelucrate de către furnizorii de rețele publice de comunicații electronice ori furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții: există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârșirea unei infracțiuni dintre cele prevăzute la art.139 alin.(2) sau a unei infracțiuni de concurență neloială, de evadare, de fals în înscrisuri, infracțiuni privind nerespectarea regimului armelor, munițiilor, materialelor nucleare și al materiilor explozive, a unei infracțiuni privind nerespectarea dispozițiilor privind introducerea în țară de deșeuri și reziduuri, a unei infracțiuni privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc ori a unei infracțiuni privind regimul juridic al precursorilor de droguri și infracțiuni referitoare la operațiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive asemănătoare celor determinate de substanțele si produsele stupefiante sau psihotrope și dacă există temeiuri justificate pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.

Totodată, deputații au stabilit că durata maximă a controlului judiciar va fi de 5 ani, deși Senatul decisese reducerea perioadei la 3 ani.

Legea a fost adoptată cu 215 voturi ”pentru” și o abținere, Camera Deputaților fiind forul decizional.

Citește și