Prima pagină » Știri » INTERVIU Iulian Chifu: România nu poate să-și asume un rol în NATO, ca un pol de stabilitate în zona Mării Negre, fără să-și rezolve problemele interne de coeziune

INTERVIU Iulian Chifu: România nu poate să-și asume un rol în NATO, ca un pol de stabilitate în zona Mării Negre, fără să-și rezolve problemele interne de coeziune

Profesorul Iulian Chifu, fost consilier prezidențial, a declarat, într-un interviu acordat MEDIAFAX și Monitorul Apărării și Securității, că ambițiile României în interiorul NATO depind în mare măsură de rezolvarea problemelor interne, precum și de resursele de care țara noastră dispune în teren.

Profesorul Iulian Chifu afirmă că România nu poate să-și asume un rol în NATO, ca un pol de stabilitate în zona Mării Negre, fără să-și rezolve problemele interne de coeziune, dar și în ceea ce privește linia de decizie.

De asemenea, fostul consilier prezidențial precizează, într-un interviu acordat pentru MEDIAFAX și Monitorul Apărării și Securității, că o Armată Europeană, autonomă de NATO, nu poate exista.

Redăm integral interviul:

MEDIAFAX: Credeți că este posibilă înființarea unei Armate Europene, așa cum au afirmat anumiți lideri europeni, Armată care să fie autonomă de NATO?

Iulian Chifu: Nu cred că s-a pus vreodată problema de o asemenea autonomie. De altfel, proiectul de Armată Europeană, cel în varianta Sarkozy, la Sorbona, a fost el însuși transformat în Inițiativa de Intervenție Europeană, care a fost cu un nivel de ambiție ceva mai redus, și chiar și această inițiativă s-a dovedit că nu este conformă cu politica de apărare și securitate europeană, și în momentul de față este o perioadă de regândire, să vedem un nou proiect pe care Franța l-ar propune ca să complinească și nevoile și interesele sale, pe de altă parte să se pună de acord cu opțiunile convenite deja la nivel european. Deci, formula de Armată Europeană în sensul clasic și autonomă în raprot cu NATO este puțin probabilă, în primul rând pentru că 82% din investițiile în securitate și apărare europeană, după momentul Brexit, vor fi asigurate de state din afara Uniunii Europene. În ordine: Statele Unite, Marea Britanie, Turcia, Norvegia și Canada. În consecință, este puțin probabilă pentru că nu ai capacitatea internă proprie.

MEDIAFAX: Cum ar trebui să răspundă România la o astfel de inițiativă?

Iulian Chifu: Eu cred că trebuie să urmărească orice inițiativă care vine pe această direcție, să fie în relații cu partenerii săi și să-și reafirme pozițiile. Poziția principală este că Statele Unite reprezintă o componentă indispensabilă a apărării securității europene. Nu trebuie vreodată ca partenerii noștri să ne pună să alegem între Statele Unite și Uninea Europeană sau între NATO și ESDP (Politica Europeană de Securitate și Apărare -n.red.)

MEDIAFAX: Este Europa de Est o zonă vulnerabilă în cadrul NATO?

Iulian Chifu: Nu știu dacă din cadrul NATO. Fiecare din zonele georgrafice au categorii de amenințări, riscuri și vulnerabilități, care sunt deja cartografiate, și unde există capabilități, în mai mică sau mai mare măsură, care răspund, care pot contracara aceste riscuri și amenințări și pot liniști vulnerabilitățile. Flancul estic este, într-adevăr, mai văduvit de o prezență internațională, deși cu ultimele capabilități am văzut că am echilibrat lucrurile, cu această forță de reacție rapidă. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm că la ultima ministerială de la Washington, tocmai aceea de 70 de ani de la înființare a NATO, a avut drept temă Marea Neagră, cu un angajament NATO, cu niște afirmații foarte clare ale secretarului general, inclusiv cele care se referă la perspectiva Georgiei de a deveni membru al NATO.

MEDIAFAX: Ce rol trebuie să joace România, ca și pol de stabilitate, aici, în zona Mării Negre?

Iulian Chifu: Ca să-și poată asuma orice rol, în primul rând România trebuie să-și rezolve problemele interne de coerență, de coeziune și de linie de decizie. Constituțional, ele sunt stabilite, dar mai vedem din când în când anumite poziții care ies dintr-o ordine constituțională și dintr-o verticală stabilită la nivel internațional. În primul rând, trebuie să ne consolidăm împotriva unor vulnerabilități ale noastre. De aici înainte, nivelul de ambiție trebuie stabilit și în funcție de resurse. Este foarte simplu să te autoindentifici ca lider regional sau element foarte specific în eșafodajul NATO, cât timp nu ai pe teren instrumentele cu care să poți face aceste lucruri să se întâmple.

MEDIAFAX: În ceea ce privește amenințările cibernetice, reprezintă acestea o problemă de securitate în Europa?

Iulian Chifu: Este deja asumat la nivel global. Amenințările cibernetice sunt prezente, sunt cele care crează cele mai mari dificultăți. La ultima reuniune am văzut audierile din Congres, în care băncile ne spuneau că amenințările cibernetice sunt cele mai importante la adresa integrității financiare. Cea de-a doua componentă este cea care ține de războiul informațional. Ele merg cumva în pereche și am văzut ce s-a întâmplat în Statele Unite, așa s-a întâmplat și cu Brexit-ul în Marea Britanie, utilizându-se ținte și informații extrase din diferitele servere, cum sunt mailurile doamnei Clinton, și ulterior folosite în război informațional împotriva unui candidat, în alterarea mersului alegerilor, în alterarea existenței unor instituții.

MEDIAFAX: Factori precum naționalismul radical reprezintă un pericol pentru securitatea în zona Mării Negre?

Iulian Chifu: Și naționalismul radical, mai larg, populismul, orice tip de autoritarisme, putinismul, despre care am văzut că devine ideologie de export, noul comunism… Toate aceste abordări radicale și de natură ideologică, evident că afectează fundamental, inclusiv regiunea Mării Negre. Unii spuneau că spațiul Vișegrad ar fi cel mai cu probeleme până în momentul de față, și așa este, însă, acest tip de molimă de natură populistă se extinde și există în interiorul cam fiecărui stat european și în regiunea Mării Negre există în egală măsură, deci trebuie să vedem cum arată raportul de forțe în această direcție și în ce măsură putem vorbi despre o ideologie care ajută la proiecția intereselor unui alt stat sau a unui terț.

Iulian Chifu este consilier al Senatului României din iulie 2016. El a fost consilier prezidențial pentru Afaceri Strategice și Securitate Internațională. Iulian Chifu a participat la conferința pe securitate organizată de Monitorul Apărării, parte a MEDIAFAX Group.

Monitorul Apărării și Securității a organizat marți Conferința „Punți de securitate transatlantică pe fondul discrepanțelor dintre marile strategii de securitate-Viziunea României”, printre invitații de marcă la eveniment numărându-se experți în securitate, militari de rang înalt și membri ai serviciilor de intelligence, printre care: Charles „Chuck” WaldFost locțiitor al comandantului forțelor US dislocate in Stuttgart, Germania, Arnold Dupuy (analist senior pe teme de Securitate energertică la Departamentul Apărării din SUA), Hans-Lothar Domröse (fostul comandant al Comandamentului Întrunit al Forțelor NATO de la Brunssum), Carol Rollie Flynn (profesor asociat al Programului de Securitate Națională al Institutului de Cercetare pentru Politică Externă, Washington D.C), Anthony Pfaff (profesor de Etica Profesiei Militare la Institutul de Studii Strategice al Colegiului de Război al U.S. Army. Fost atașat militar în Orientul Mijlociu).

 

Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații precum Ziarul Libertatea (6 ani), Averea, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și