Interzicerea promoțiilor de tipul „3+1 gratis” va prejudicia consumatorii, consideră producătorii

Publicat: 15 02. 2012, 11:51
Actualizat: 23 02. 2012, 08:34
Sancționarea comercianților pentru promoțiile de tipul "3+1 gratis" de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va prejudicia cosumatorii, reprezentând o interpretare greșită a unei directive europene, potrivit Federației Patronale din Industria Alimentară Romalimenta.

Sancționarea comercianților pentru promoțiile de tipul "3+1 gratis" de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va prejudicia cosumatorii, reprezentând o interpretare greșită a unei directive europene, potrivit Federației Patronale din Industria Alimentară Romalimenta.

"Interzicerea promoțiilor de tipul «3+1 gratis» prin interpretarea greșită a spiritului Directivei 29/2005 a Comisiei Europene este de natură să prejudicieze consumatorul român (…). Conform directivei, sunt interzise numai promoțiile la care produsele sunt oferite gratuit consumatorilor, iar aceștia sunt informați ulterior că primirea acestora este condiționată de cumpărarea altor produse sau de suportarea unor costuri suplimentare", se arată într-un comunicat al Romalimenta. Potrivit directorului executiv al Romalimenta, Mihai Vișan, ANPC intenționează să sancționeze aceste tipuri de promoții pe car le consideră practici comerciale incorecte, pe baza unor prevederi legislative care intră în vigoare la 1 februarie.

Potrivit Legii 363/2007, descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fără costuri" sau într-un mod similar reprezintă o practică comercială înșelătoare, în cazul în care consumatorul trebuie să suporte alte costuri, în afară de cele care rezultă din răspunsul la practica comercială și din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului. Vișan a mai adăugat că legea, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie și va permite ANPC să aplice sancțiuni începând cu 1 februarie, va genera pagube foarte mari producătorilor din industria de profil, având în vedere că rețelele de magazine i-au atenționat pe producători să își retragă produsele promoționale, pentru a nu fi amendate.

Romalimenta se va adresa Comisiei Europene pentru a primi o interpretare care sa țină cont de spiritul directivei și solicită ANPC să reconsidere această interpretare prin care consumatorul român este tratat în mod diferit de restul consumatorilor europeni, se mai artă în comunicatul patronatului. Potrivit unui anunț al patronatului, în aceasta dupa-amiază, președintele ANPC Dan Vlaicu și președintele Romalimenta Sorin Minea discutau pentru identificarea unei interpretari comune a prevederilor legii referitoare la produsele prezentate ca fiind "gratis" sau "fără costuri".

Președintele ANPC a anunțat în cursul lunii ianuarie că îi va sancționa extrem de dur, în conformitate legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii (Legea 363) pe operatorii economici care influențează consumatorii să ia decizia de a cumpăra un produs pe care nu l-ar achiziționa dacă ar fi fost în cunoștință de cauză.

Mai multe știri pe www.mediafax.ro