Anunțul a fost făcut de Administrașia Prezidențială, care a anunțat printr-un comunicat de presă că președintele României, Klaus Iohannis, a semnat sâmbătă, decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și campaniilor electorale.
Noua lege a finanțării partidelor și campaniilor electorale a trecut cu o majoritate de 296 de voturi de Camera Deputaților, decizională în acest caz. Reprezentații UDMR au fost singurii care s-au abținut(11) sau au votat împotrivă (4). Actul normativ nu rezolvă însă problemele de fond în domeniu, în special a transparenței cheltuielilor, așa cum gândul a prezentat încă de la eleborarea legii în comisia de cod electoral.
Astfel, așa cum arată noua lege, campaniile electorale se vor depinde în mare parte de împrumuturi, care vor fi operate prin conturi bancare, dar care pot fi converite ulterior în donații, cu acordul părților, până la concurența plafonului legal. problemele de transparență vor rămâne însă, de vreme ce partidele și candidații nu sunt obligați să publice numele sponsorilor sau sumele pe care le împrumută înainte de data alegerilor. Acestea vor fi aduse la cunoștința publicului prin intermediul Monitorului Oficial, dar nu până la 31 martie, ca până acum, ci până la 30 aprilie, în anul următor. În plus, proiectul noii legi introduce varianta împrumuturilor ca sursă de finanțare, rămase însă confidențiale dacă nu depășesc 100.000 de lei.
De asemenea, cheltuielile electorale vor fi decontate de stat, în trei luni de la alegeri dacă partidul sau candidatul a obținut 3% din voturi.
Totodată, publicitatea stradală este eliminată, lansările de candidați și strângerea de semnături rămân însă în „zona gri” de finanțare, în condițiile în care legea nu face nicio referire la alte cheltuieli în afara celor „privitoare la realizarea materialelor de propagandă
După cum gândul a mai semnalat, publicitatea stradală, evaluată la milioane de euro și în mare parte nefacturată având în vedere și lipsa de reglementare în outdoor, ar urma însă să fie complet eliminată. Afișele de mari dimensiuni, cum erau cele expuse pe bilboard-uri, ca și mesh-urile care au ocupat fațade de clăriri ori „steagurile” montate pe fiecare stâlp de iluminat public nu mai sunt încadrate în categoria promoționalelor electorale. Din această măsură ar urma să piardă marile companii din outdoor, piață controlată de apropiați ai deputatului Sebastian Ghiță, dar și tiparnițele de partid.
De asemenea, materialele de propagandă se reduc la afișe, machete de presă, broșuri și clipuri electorale pentru televiziuni și mediul online, dar mita electorală fără siglă de partid nu este exclusă.