Adrian Iovan ar fi cerut amânarea zborului de luni, după ce ar fi fost identificate unele probleme, la inspecția tehnică a aeronavei, însă medicii au fost de acord să plece spre Oradea, pentru că transplantul era urgent, pilotul spunând: „Măcar să trecem de zona muntoasă”, susțin surse medicale.
Sursele citate au precizat, pentru MEDIAFAX, că Adrian Iovan ar fi cerut o amânare a zborului de la București la Oradea, pe motiv că la inspecția tehnică ar fi fost sesizate unele probleme. Cu toate acestea, medicii ar fi fost cu toții de acord să se urce în aparatul de zbor, în condițiile în care transplantul trebuia făcut de urgență.
În aceste condiții, pilotul Adrian Iovan ar fi spus: „Măcar să trecem de zona muntoasă”.
Pilotul Adrian Iovan și Aurelia Ion, studentă în anul V la Institutul Medico-Militar din București, și-au pierdut viața după ce avionul de mici dimensiuni, de tip BN2, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forțat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.
În aeronavă se aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor -, studenta Aurelia Ion și doi membri ai echipajului de zbor – pilotul Adrian Iovan și copilotul Răzvan Petrescu.
Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral, a declarat, pentru MEDIAFAX, dr. Victor Zota, coordonator de transplant.
Epava avionului și victimele au fost găsite de un pădurar, după o căutare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști, salvamontiști, angajați ai Parcului Național Munți Apuseni și localnici. În zona unde a aterizat forțat avionul a fost trimis și un elicopter de la SMURD Mureș, însă acesta a fost nevoit să se retragă, din cauza ceții.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Reprezentanții Spitalului Județean de Urgență din Cluj-Napoca au anunțat, marți dimineață, într-o conferință de presă, că toate cele cinci victime ale accidentului aviatic, aflate la terapie intensivă, sunt conștiente și stabilizate hemodinamic și respirator.
Doctorul Radu Zamfir, care a suferit cele mai ușoare răni, a plecat marți din Spitalul Județean Cluj și a ajuns în jurul orei 15.00 la București, cu un avion de linie. Acesta a fost preluat de pe aeroport de o ambulanță și dus la Institutul Clinic Fundeni.
Directorul Agenției Naționale de Transplant, Radu Deac, a declarat, marți, că dacă peste o oră ar fi o alertă de transplant, cum a fost cea de luni, ar proceda la fel, precizând că există o colaborare „veche și durabilă” cu Școala Superioară de Aviație.
Profesorul Radu Deac a spus, într-o conferință de presă la Institutul Clinic Fundeni, că activitatea de transplant are un caracter de urgență și că în momentul în care se dă alarma de transplant, echipele se formează rapid și pornesc spre locul unde se află donatorul.
„Regret faptul că a fost desființată instituția AVIASAN, care avea multă experiență în transportul cazurilor de urgență”, a adăugat directorul Agenției Naționale de Transplant.
Profesorul Irinel Popescu, șeful Clinicii de Chirurgie Digestivă și Transplant Hepatic de la Institutul Fundeni, a explicat, în conferința de presă, procedurile în transplantul hepatic, făcând mențiunea că, odată prelevat ficatul, acesta trebuie transplantat în cel mult opt ore.
El a spus că de la donatorul din Oradea au fost prelevați rinichii și țesuturi, iar despre rinichi se știe că au fost deja transplantați de echipa de la Cluj.
Profesorul Irinel Popescu a adăugat că cinci ani a coordonat echipe și chiar a zburat, în orice condiții, cu avioane de zbor de orice fel, „și de linie, și medicale”, pentru a preleva organe în vederea transplantului.
„Așa cum am spus, transplantul este o acțiune de urgență, iar când se dă alarma, ne organizăm rapid. Respectivul avion care a zburat a avut toate avizele. Între avioane nu există diferențe majore, nu există nicăieri companii aviatice care să fie implicate strict în acțiunile de transplant, de fiecare dată fiind închiriate”, a mai spus Irinel Popescu.