Isărescu: Deprinderile populației privind noțiunile financiare se formează de la vârstă fragedă

Publicat: 26 11. 2013, 20:37
Actualizat: 10 02. 2016, 17:30

Populația trebuie să devină mai conștientă despre ce înseamnă mecanismele economiei de piață, iar deprinderile se formează de la vârstă fragedă, precum „cei șapte ani de acasă”, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, arătând că românii au cunoștințe financiare foarte reduse.

Potrivit unui sondaj realizat de Banca Mondială citat de Isărescu, despre cunoștințele financiare ale populației, în România indicele se situează la 31, pe o scară de la 0 la 100, sub medie.

„Dacă ne uităm la acest indice, suntem încă sub medie și mai avem multe de făcut. Este unul din motivele pentru care susținem educația economică și financiară. Populația trebuie să devină mai conștientă despre ce înseamnă mecanismele economiei de piață. Înainte să vin aici, am lansat un proiect cu Ministerul Educației la nivelul elevilor pentru că deprinderile se formează de la vârstă fragedă, e precum cei șapte ani de acasă”, a afirmat Isărescu marți seară, la evenimentul de lansare a cărții „Economia pe înțelesul tuturor”, scrisă de Lucian Anghel, președinte al Bursei de Valori București și CEO BCR Pensii.

Guvernatorul BNR a menționat că le-a povestit elevilor din experiența sa acumulată de-a lungul anilor de activitate, exemplificând una dintre întâmplări. Astfel, în tinerețe, pe când lucra la Institutul de Economie Mondială, s-a întors dintr-o vizită în SUA în anul 1977, iar dascălul său, profesorul Murgescu, l-a întrebat ce i-a plăcut acolo cel mai mult.

„I-am raspuns că nu știu ce mi-a plăcut cel mai mult, însă cel mai mult m-a șocat că, fiind la o familie de medici, s-a iscat la masă o discuție aprinsă pe teme financiare între tatăl de 40 și ceva de ani și fiul de 10 ani. Eu, specialistul în economie, n-am priceput mai mult de jumătate din ce spunea copilul, îl întreba tatăl în ce și-a plasat banii. Erau niște noțiuni pe care le-am descifrat până la urmă, dar uite specialistul dintr-o țară comunistă”, a povestit Isărescu.

El a precizat că BNR nu vrea să învețe populația politică monetară, ci deprinderi, care pornesc de la „cum este ținut banul în buzunar, de la atitudinea față de banul din buzunar”, arătând că este greu pentru oameni să înțeleagă o criză financiară dacă nu au o mentalitate adecvată sau, mai rău, înteleg ceea ce nu trebuie.

BNR a semnat marți un protocol de cooperare cu Ministerul Educației pentru a sprijini educația financiară, proiectele fiind menite să contribuie la consolidarea formării sănătoase în domeniul economico-financiar.

„Unii dintre ei (elevii care beneficiază de educația financiară – n.r.) vor fi elite, alții vor forma acei agenți între ghilimele deosebit de importanți în procesul de diseminare a informațiilor transmise de noi, de aici de la Banca Națională, de mediul academic sau de mediul de afaceri”, a adăugat Isărescu.

La rândul său, ministrul Educației, Remus Pricopie, a precizat că acordul are ca scop să aducă elemente de educație financiară suplimentare față de cele din programa existentă. Una dintre noutăți constă în încercarea de a propune la nivel european organizarea unei competiții școlare pe teme europene, la fel cum sunt olimpiadele la diverse materii.

„Încercăm să catalizăm un astfel de proiect și poate primul să se întâmple chiar în România”, a spus Pricopie.

Guvernatorul BNR a mai arătat, referindu-se la cartea lui Anghel, că încearcă să realizeze unul dintre cele mai grele lucruri, respectiv să scrie economie pe înțelesul tuturor.

„Nu poți să cobori într-un limbaj accesibil lucruri complicate fără a trivializa sau, când începi să explici cu alte cuvinte, te lungești. Nu cred că este lucru mai greu decât să scrii carte despre bani pentru copii”, a adăugat șeful băncii centrale.