Prima pagină » Știri » La câte cozi trebuie să stai dacă NU ai primit cardul de sănătate. „Dacă medicul de familie îți spune să te arunci în cap, te arunci? Stați frumos acasă”

La câte cozi trebuie să stai dacă NU ai primit cardul de sănătate. „Dacă medicul de familie îți spune să te arunci în cap, te arunci? Stați frumos acasă”

Cardul național de sănătate va fi obligatoriu de la 1 septembrie 2015.

De la 1 septembrie persoanele care au cardul emis, iar Poșta a confirmat la CNAS că l-a dus acasă asiguraților, sau că l-a returnat Casei, trebuie să se adreseze casei de sănătate unde sunt asigurați și să meargă să ceară cardul pentru că doar așa vor primi servicii medicale care nu sunt de urgență. Avertismentul a fost făcut de președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea.

Coada de la informații despre carduri „pierdute, renunțate și schimbare de nume”, coada de la xerox și formulare, coada de la „biroul de validări, deblocări, note de constatare și carduri defecte”, coada de la duplicate și, în fine, coada de la casierie. Este tabloul, pe scurt, care te întâmpină la sediul CASMB din cartierul Floreasca.

Cei care vin aici trebuie să se înarmeze cu multă răbdare. 

La parter, pe perete funcționează afișajul cu numerele de ordine și vocea care anunță sacadat: Numărul C 128 la ghișeul 3. De pe bonul de ordine de la „aparat” afli că „persoane înaintea dvs: 33” Pe jumătate din ecran rulează, în continuare, videoclipuri amuzante cu pisici.

Față de situația de acum opt luni, când gândul a realizat un incognito la CASMB, acum cozile pentru cardul național de sănătate sunt împărțite între parter și etajul 1. 

Cum intri în sediul de Gheorghe Țițeica ești îndrumat către etajul 1 de unul din cei doi bodyguarzi care păzesc o ușă pe care scrie registratură și unde stau ciopor câteva zeci de persoane așteptând să le vină rândul. „Pentru informații despre cardul de sănătate, la etajul 1”, ne spune cât poate de amabil unul dintre cei doi.

La etaj dai de coada de la informații. Pe geamul ghișeului, un anunț: „Pierdute, renunțate și schimbare de nume”.

Un angajat ce pare că supervizează tot îi sfătuiește pe cei ce ajung aici să stea la coadă, indiferent de problema pe care o reclamă.

„Eu de ce să stau la coadă aici? Aici scrie „pierdute, renunțate și schimbare de nume”. Mătușa mea de 90 de ani nu a primit cardul. Noi toți ceilalți am primit. La începutul lui iunie am fost aici, mi s-a spus că într-o lună se rezolvă. Dar nu am primit nici un sms”, își arată indignarea o femeie trecută de prima tinerețe.

La câțiva metri mai încolo, altă discuție.

„Fetei mele, care are 18 ani, nu i-a venit cardul de sănătate. Nouă la toți ne-a venit acasă demult. Tinerii sunt scoși din sistem la 18 ani. Și colegii ei, care au 19 ani, nici ei nu au primit cardul”, se lamentează o mamă.

La o ușă pe care scrie „biroul de validări, deblocări, note de constatare și carduri defecte” o altă persoană vrea să ajute cu o informație: „Pentru cele blocate este aici (biroul n.n.). Înăuntru e doar o persoană. Aștept de 10 minute să iasă”.

„Eu am venit și la prima oră, azi dimineață. Bodyguardul mi-a zis să vin mai spre prânz că nu mai e nimeni. Și uite ce cozi sunt și acum”, spune o alta.

După ce a stat vreo 30 de minute la „Informații”, un bărbat îmbrăcat într-o bluză precum uniformele de camuflaj pufnește, după ce funcționarul de la ghișeu îl trimite la parter, să ia un exemplar pentru o cerere. Adică la alt rând, unde sunt vreo 20 de persoane. „La elite le-a venit acasă cardul. Noi suntem fraieri și trebuie să stăm la coadă. Eu așa interpretez”, vociferează el. Își iese din nou din pepeni când cineva de la rând îi transmite că trebuie să plătească pentru formularul de cerere. „Păi de-asta nu le-au trimis acasă, să ne ia banii. Eu nu dau nici un leu! De principiu. Cine știe pe unde e cardul meu? În toaleta Mariei Ciobanu…”, suduie el, stârnind zâmbete.

În față, omul de la copiator pare că le știe pe toate. „Vreau să fac cerere pentru emiterea cardului. Cardul meu nu e emis”, i se adresează cineva. „Nu există cerere pentru emiterea de carduri”, vine replica omului de la copiator. „Medicul meu de familie mi-a zis să vin aici să fac cerere”, nu se lasă cel fără card. „Și dacă medicul de familie îți spune să te arunci în cap, în fântână, dumneata te arunci? Stați frumos acasă că vă vine cardul acasă atunci când se va emite”, continuă atoateștiutorul de la copiator.

„Pentru cerere de revenire la card, aici?”, vrea să știe următoarea persoană aflată la rândul de la copiator, o pensionară ce are pe cap o pălărioară albă croșetată. ” În 2017 o să mai aveți card. Nu ne jucăm. Renunțăm la card și apoi ne trezim că vrem din nou”, îi răspunde cu năduf omul cu xeroxul. „De la ghișeu (…) mi s-a spus că se poate”, i-o întoarce timid femeia cu pălărioară.  „Eu știu că nu se poate, dar dacă așa v-a zis de la ghișeu…”, abandonează interlocutorul ei.

„Stați să vedeți când o să mergeți la spital și cardul nu funcționează. Și trebuie să vii din nou aici”, își împărtășește necazul o persoană ce pare pățită.

„Pentru femei însărcinate sunteți de acord să nu stea la coadă?” întreabă un tânăr. „Păi cam câte aveți? Aveți mai multe?”, îl ironizează o femeie trecută de prima tinerețe. „Soția mea e însărcinată și trebuie să vină personal aici”, se înroșește viitorul tătic.

Este ora 13:10 și la ghișeul numărul 10, funcționarului, un bărbat cam la 30 de ani, i s-a făcut foame. „Nu este valid cardul…Scuze că sunteți la masă. Poftă bună. Ce trebuie să fac pentru că nu este valid cardul?”, îl întreabă puțin încurcată o femeie pe funcționarul înfometat.

La casierie nu mai este coadă de minute bune. Apare o femeie căreia îi poți da 55-60 de ani ” Bătaie de joc! Să plătesc pentru greșeala lor!. Eu nu l-am primit de la poștă. Auzi, să declari pierdut ceva ce nici nu ai primit. Și acum trebuie să plătesc 15 lei pentru un duplicat. Nu vă e rușine..”, vociferează femeia.

Zece întrebări despre cardul național de sănătate

Românii care au împlinit 18 ani vor beneficia de servicii medicale gratuite de la 1 septembrie doar în baza cardului național de sănătate. Singurele excepții acceptate vor fi în cazul asiguraților pentru care cardul de sănătate nu a fost încă tipărit.

1. Ce trebuie să facă persoanele care au cardul emis, dar din diferite motive nu au intrat în posesia acestuia.

Persoanele care au cardul emis, iar Poșta a confirmat la CNAS că l-a dus acasă asiguraților, sau că l-a returnat Casei trebuie să se adreseze casei de sănătate unde sunt asigurați și să meargă să ceară cardul pentru că doar așa vor primi servicii medicale care nu sunt de urgență.

2. În ce condiții vor primi servicii medicale asigurații care nu au card de sănătate tipărit?

Persoanele ale căror carduri de sănătate nu au fost încă tipărite vor primi în continuare servicii medicale conform vechiului sistem de validare și decontare, până când cardul lor va fi tipărit și transmis prin poștă.

3. Când consideră CNAS că un card a fost emis?

Cardul este considerat emis atunci când a ajuns la asigurat, precum și atunci când cardul, din diverse motive, s-a întors la Casa de asigurări.

4. Câte carduri sunt în curs de tipărire și când se va termina tipărirea lor?

În prezent sunt în curs de tipărire 600.000 de carduri. Tipărirea se va finaliza până la sfârșitul acestui an.

5. Câte carduri de sănătate au fost distribuite? Câte mai sunt la casele de asigurări de sănătate?

Aproape 15 milioane de carduri au fost distribuite. În prezent, la casele de asigurări de sănătate se mai află peste 300.000 de carduri care așteaptă să fie ridicate. Dintre acestea, 75.000 de carduri aparți unor asigurați din București. 

6. Ce trebuie să facă o persoană care și-a pierdut cardul?

Persoanele care și-au pierdut cardul de sănătate trebuie să plătească o taxă de 15,5 lei și vor primi un duplicat.

7. Ce se întâmplă cu persoanele care din motive personale sau motive religioase refuză utilizarea cardului de sănătate?

Casele de asigurări de sănătate vor elibera adeverințe de înlocuire a cardului pentru persoanele care solicită card duplicat și pentru asigurații care din motive personale sau religioase refuză utilizarea cardului de sănătate.

8. În ce condiții este considerat valid un card de sănătate?

Persoanele vor beneficia de servicii de sănătate gratuite atâta timp cât cardul lor de sănătate este valid. „Cardul e valid cât plătești asigurări plus trei luni. Fie te asiguri, fie nu primești servicii medicale”, a declarat șeful CNAS, Vasile Ciurchea. 

9. Unde trebuie să verifice un furnizor de servicii de sănătate dacă un pacient este asigurat?

Furnizorii trebuie să verifice dacă un pacient este asigurat sau nu în baza Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, nu în baza proprie. CNAS a discutat și cu ANAF pentru a actualiza bazele de date repede, astfel încât să nu treacă foarte mult timp de când un cetățean este asigurat.

10. Când va da Casa de Sănătate comenzi pentru cardurile de sănătate pentru persoanele ce nu au primit?

Baza de date a Casei trebuie certificată de Evidența Populației, iar comenzile de carduri de sănătate vor fi efectuate, cel mai probabil, lunar.

Citește și