Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, avertizează cumpărătorii cu privire la produsele achiziţionate în luna cadourilor.
Potrivit lui Paul Anghel, consumatorii trebuie să se asigure că produsele achiziționate nu prezintă un pericol pentru sănătate, iar informarea şi etichetarea lor sunt în concordanță cu prevederile legale în vigoare, potrivit Agerpres
„La achiziţionarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea şi etichetarea lor respectă intocmai prevederile legale în vigoare”, susţine directorul general ANPC.
De asemenea, acesta le transmite consumatorilor să achiziţioneze produse numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare.
,,Consumatorii trebuie să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie. Atenţionez asupra faptului ca produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau de persoane fizice «cu sacoşa»”, mai precizează Paul Anghel.
În plus, consumatorii trebuie să fie atenţi la preţurile mici propuse, produsele provin cu siguranţă din filiere paralele, dar să verifice şi calitatea ambalajului, dacă este corespunzătoare valorii produsului, pentru că sunt şanse mari ca un produs „de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere.
Totodată, aceştia trebuie să examineze cu atenţie eticheta: o calitate slabă a tipăririi poate ascunde o contrafacere, dar şi să citească atent eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate, avertizează comisarul ANPC.
Consumatorii trebuie să ştie că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţa sau al importatorului de produse din afara UE, spune Paul Anghel.
Nu în ultimul rând, majoritatea produselor cosmetice trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată această dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe.
În ceea ce priveşte bijuteriile, Paul Anghel avertizează ca acestea să nu fie achiziționate din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi.
„O bijuterie «din argint» vândută la colţ de stradă şi care costă câţiva lei nu poate fi din argint!”, avertizează Paul Anghel.
,,Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea bijuteriilor din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi. Achiziţionarea bijuteriilor din metal preţios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizaţi de către ANPC să efectueze operaţiuni cu metale preţioase”, transmite comisarul ANPC.
Paul Anghel susține că cel mai important aspect este autorizaţia eliberată de către ANPC .
„Cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se ţină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizaţia eliberată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu metale preţioase, a cărei copie trebuie să fie afişată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului”, transmite comisarul ANPC.
Şi în cazul produselor textile, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea acelora care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute. Important este să examineze cu atenţie produsele şi să le probeze, înainte de a lua decizia de cumpărare.