Prima pagină » Romania Treci Pe Verde » La Radarul Pădurilor s-au primit până acum 7.600 de ponturi. Cum poți cu un simplu telefon să oprești JAFUL CA-N CODRU

La Radarul Pădurilor s-au primit până acum 7.600 de ponturi. Cum poți cu un simplu telefon să oprești JAFUL CA-N CODRU

Aproape 1.800 de transporturi ilegale de lemn au fost depistate, după reclamarea lor la 112, în urma implementării Radarului pădurilor, din octombrie 2014, în timp ce personalul silvic, prin propriile controale, a depistat 62 de infracțiuni și a dat amenzi de peste 11 milioane de lei.

Potrivit informațiilor furnizate de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), de la implementarea Radarului pădurilor și până în prezent au fost făcute 7.666 de apeluri la 112 pentru a sesiza transporturi de lemn suspecte.

Dintre acestea, 1.798 s-au dovedit a fi ilegale, în urma verificării în sistemul informatic, după numărul mașinii.

Cele mai multe transporturi ilegale au fost depistate în județele Brașov (180), Prahova (147), Cluj și Alba (136) și Hunedoara (135).

Cele mai multe apeluri la 112 pentru a sesiza transporturi de lemn au fost făcute în Gorj (1.182), doar 67 din transporturi dovedindu-se a fi ilegale.

În urma depistării acestor transporturi de lemn tăiat ilegal, au fost dispuse sancțiuni de Poliție, personalul silvic fiind solicitat doar în 245 de cazuri.

Pe de altă parte, potrivit informațiilor transmise de Ministerul Mediului, la solicitarea MEDIAFAX, de la implementarea Radarului pădurilor, în ultimul trimestru din 2014 și primul trimestru din 2015, personalul silvic a efectuat 54.554 de controale, față de 35.831 de verificări, făcute în anterioarele șase luni.

Numărul infracțiunilor constatate de personalul silvic a scăzut, de la 91 la 62, în timp ce al contravențiilor s-a dublat, de la 2.668, la 5.584. A crescut astfel și valoarea amenzilor aplicate, de la 7.589.930 de lei, la 11.074.370 de lei.

Cantitatea de lemn confiscată a scăzut, de la 63.974 metri cubi, în perioada aprilie – septembrie 2014, la 52.833 de metri cubi, în intervalul octombrie 2014 – martie 2015.

Din cantitatea confiscată în acest interval, 24.442 de metri cubi de lemn au fost confiscați în județul Suceava.

Oricine poate cere verificarea legalității unui transport de lemn, apelând 112 și indicând numărul mașinii, după 8 octombrie 2014, când a fost lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca „Radarul pădurilor”.

Radarul pădurilor funcționează pe baza unui sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit că, începând cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoțire a transportului vor fi verificate de sistem și, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoțire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicația nu generează codul unic și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă către organele de control.

Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica și fără oprirea mașinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.

Când ajunge la destinație, lemnul nu poate fi recepționat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeași verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.

De controlul transporturilor de lemn se ocupă polițiști, angajați ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare și vameși, dar și cetățenii sunt încurajați să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 și indicând numărul mașinii de transport.

„În județele în care am implementat deja sistemul s-a văzut că a scăzut circulația de masă lemnoasă pe șosele. S-au legat de tot felul de lucruri, că le este greu să mute depozitele, care trebuie să fie în zone cu semnal. Disperarea este atât de mare, încât se vede că au conștientizat că s-a terminat”, a declara, în octombrie anul trecut, fostul ministru delegat al Apelor și Pădurilor, Doina Pană, care a propus acest sistem.

Doina Pană declara, într-un interviu acordat MEDIAFAX la sfârșitul lunii martie 2014, că este foarte aproape de lansarea unui sistem pentru combaterea furtului de lemn, care să limiteze cât mai mult factorul uman și posibilitatea corupției în gestionarea acestei probleme. Ea a comparat acest sistem cu sistemul radar care împiedică polițistul „să se preteze la o înțelegere”, pentru că rămâne înregistrată viteza cu care circula șoferul oprit.

Autor

Citește și