Prevederile privind obligativitatea delimitării fizice a spațiilor pentru fumat din locurile publice și interzicerea publicității la tutun în afara punctelor de vânzare ar putea intra în vigoare la 1 ianuarie 2009, termenul inițial prevăzut în proiectele de lege pe această temă fiind 1 iulie 2008.
Oficiali ai Ministerului Sănătății au discutat, marți, cu reprezentanții producătorilor de țigări, ai unor companii cu activități în domeniile conexe și membri ai societății civile pe tema proiectelor ordonanță care urmează să modifice legea privind publicitatea și sponsorizarea pentru produsele din tutun, precum și legea pentru prevenirea și combaterea efectului consumului produselor din tutun. Decalarea termenelor a fost solicitată de reprezentanții producătorilor de țigări, ai firmelor care comercializează produse din tutun și firmele din industria de advertising.
Companiile producătoare de țigări și cele cu afaceri conexe industriei tutunului au arătat că intrarea în vigoare a interdicțiilor începând cu 1 iulie 2008 va avea un impact negativ asupra afacerilor lor, în condițiile în care contractele semnate au valabilitate până la sfârșitul anului și un segment important de consumatori va fi pierdut. Aceștia au cerut ca legile să intre în vigoare la 1 iulie 2009 sau 1 ianuarie 2010.
Posibilitatea fumatului în locuri publice, precum restaurante, discoteci, baruri, numai în camere speciale pentru fumat care să reprezinte cel mult 50% din suprafața spațiului destinat clienților a fost, de asemenea, discutată de participanții la dezbatere. Proprietarii de de baruri și cafenele afirmă că vor avea costuri mari pentru delimitarea camerelor speciale pentru fumat, iar în cazul unităților mici va fi aproape imposibil. În urma discuțiilor, ministrul Nicolăescu a fost de acord cu modificarea prevederilor în cazul unităților cu mai puțin de 100 de locuri, în sensul că proprietarul poate opta ca spațiul să fie destinat exclusiv fumătorilor sau să nu se fumeze deloc. În schimb, Nicolăescu nu a fost de acord cu renunțarea la celelalte prevederi, afirmând că definirea spațiilor publice închise și a restricțiilor impuse este mult mai clară decât în legea care urmează să fie modificată.
Ministrul a mai fost de acord cu modificarea prevederii potrivit căreia este interzisă comercializarea produselor din tutun pe o rază de 200 de metri în jurul spitalelor și unităților de învățământ, cu excepția celor de învățământ superior, considerând că distanța ar putea fi micșorată, iar determinarea distanței față de unitățile de comerț să fie stabilită odată cu emiterea autorizației de funcționare. Argumentul împotriva acestei prevederi a fost că în zone aglomerate, cum ar fi centrul Bucureștiului, cu multe spitale și unități de învățământ, nu se vor mai putea comercializa produse din tutun pe o rază destul de mare.
Totodată, proiectul de modificare a legii privind publicitatea și sponsorizarea prevedea interzicerea totală a publicității pentru produsele din tutun, precum și a utilizării mărcilor pe alte produse decât cele din tutun. În urma discuțiilor, ministrul Sănătății a fost de acord cu exceptarea interzicerii publicității în locul de vânzare al țigărilor, având în vedere că producătorii de țigări au argumentat că se încalcă dreptul la informatre al consumatorilor, prin dispariția acestor reclame.
Mai multe știri pe www.mediafax.ro