LIBERTATEA DE EXPRIMARE, pusă în pericol prin Decretul privind starea de urgență/ CJI: Nu specifică definirea „știrilor false”

Publicat: 16 03. 2020, 22:41
Actualizat: 16 03. 2020, 22:49
Parlamentul României, prima şedinţă online din istorie. Se votează starea de urgenţă

Decretul prin care se declară starea de urgență pune o serie de probleme legate de libertatea de exprimare și accesul la informații, arată, pentru G4Media.ro, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), Cristina Lupu.

„Sunt trei mari întrebări”, arată ea. „Prima – cum este definită informația falsă, cum sunt definite știrile false?” Pentru că nimeni nu a reușit să ofere o definiție clară și larg agreată în acest sens – la nivel internațional, nu doar în România, reprezentanta CJI arată: „plecăm de la ideea că nu știi ce înseamnă, nu ai o definiție. Iar cei de la ANCOM nu au competența să spună ce e o știre falsă și nici competențe medicale pentru a decide falsitatea, dacă vorbim despre informații medicale”.

„În al doilea rând, decizia este fără drept de apel și e foarte opacă, poate permite abuzuri când vine vorba despre interesul public și munca ziariștilor,” arată ea.

Potrivit Cristinei Lupu, în al treilea rând „ideea de a da jos un întreg site poate să fie o măsură disproporționată – cum dai jos un site întreg, pentru o singură informație falsă? Totul e atât de interpretabil, încât lipsa de transparență și metodologie ne face să ne gândim la toate căile prin care aceste prevederi pot fi abuzate”.

Nu doar organizațiile jurnalistice au reacționat la această prevedere din Decretul privind instituirea stării de urgență, ci și oamenii politici. Astfel, liderul Pro România, Victor Ponta, a declarat, într-un live video postat pe pagina sa de Facebook, că sunt „unele prevederi dubioase în decretul semnat azi, legate de libertatea presei. Pot fi blocate site-uri obscure, din Rusia, care vor să răspândească panica, dar cele de știri nu poți să le blochezi doar pentru că au spus înaintea ta că sunt trei noi cazuri într-o localitate. Sau pe partea de TV, nu poți să le închizi și să păstrezi doar o televiziune a Guvernului. Dacă o televiziune sau alta exagerează trebuie să plătească amenzi, de-aia există CNA”.

În replică, Grupul interguvernamental de comunicare strategică, gestionarul comunicării legate de criza coronavirusului, , a precizat că ”acest instrument privește combaterea acțiunilor de dezinformare a căror scop este de a induce panica, prin intermediul unor publicații fără identitate ori a unor publicații care în mod sistematic prezintă informații fără bază reală.

„În momentul acesta există o discuție foarte complicată – sunt informații false, sunt știri false, informații contrafăcute, informații eronate, care pot să vină chiar de la autorități”, arată reprezentanta CJI, care face trimitere la exemplul informațiilor contradictorii despre numărul de teste sau la afirmațiile privind folosirea spirtului pentru dezinfectare.

„În plus, ce te faci cu avertizorii de integritate, cei din spitale, în momentul acesta? Jurnaliștii publică, de exemplu, informații de la doctori despre situația din spital, dar vine statul și le spune că informația nu e verificată oficial – ce face, dă jos întregul site?” întreabă Cristina Lupu.

Ea arată „în următoarea perioadă trebuie să fim atenți la genul acesta de lucruri. Jurnaliștii să dea dovadă de responsabilitate, dar în același timp responsabilitatea trebuie manifestată și de către autorități”.

Cristina Lupu: „În privința alin. 5, acesta ridică foarte multe probleme de interpretare, pentru că, așa cum e formulat, coroboborat cu declarațiile de aseară ale primului ministru, putem să ne gândim că se referă la limitarea accesului la rețele sociale sau la motoare de căutare, precum și la site-uri care nu sunt găzduite în România. În momentul acesta, devine urgent ca ANCOM să ofere un punct de vedere și să explice cine sunt oamenii care vor lua decizii și care este metodologia prin care va implementa prevederile din decret”.

Decretul de instituire a stării de urgență adoptat luni de Președintele Iohannis prevede, la art. 54:

(1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.
(2) În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.
(3) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.
(4) În situația în care eliminarea la sursă a conținutului prevăzut la alin. (3) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să blocheze, imediat, accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.
(5) La decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire și este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele de la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.

Ulterior, notează g4media.ro, Grupul interguvernamental de comunicare strategică, gestionarul comunicării legate de criza coronavirusului, a revenit cu precizări legate de dispozițiile din decretul prezidențial care dau ANCOM posibilitatea de a închide site-urile care publică informații false pe această temă.

Citiți continuarea pe g4media.ro