Libertatea presei în România este încă o utopie – studiu N-Ost

Publicat: 15 02. 2012, 09:46
Actualizat: 23 04. 2012, 18:18

Presa din România funcționează după principiul economiei de piață și după interesele din sfera politică, în lipsa condițiilor legislative pentru protejarea jurnaliștilor și a activității acestora, se arată într-un studiu elaborat de membrii rețelei jurnalistice germane N-Ost.

Potrivit corespondentului MEDIAFAX, organizația, care livrează mass-media germane materiale jurnalistice trimise de colaboratorii săi din circa 20 de țări est-europene, urmează să aducă în discuție libertatea presei în fostele țări comuniste, vineri, în cadrul conferinței anuale a jurnalismului de investigație, la Hamburg.

În studiul N-Ost se menționează faptul că trusturile de presă străine prezente în România nu garantează libertatea de expresie, fiind acuzate în repetate rânduri de amestec în partea editorială și de cenzură. Autorii dau exemplu conflictul dintre WAZ și România Liberă, precum și cel dintre Lagardere și Europa FM. Dacă editura germană a afirmat că neînțelegerile erau cauzate de un număr ireal de exemplare vândute zilnic, trustul francez nu a ripostat ferm atunci cînd trei jurnaliști au demisionat pentru că textele le-ar fi fost modificate.

Apartenența politică și interesele colaterale activității jurnalistice sunt și mai evidente în cazul companiilor autohtone, susțin autorii studiului, care subliniază faptul că proprietarii de publicații sau posturi radio și tv sunt ori foști activiști, ori oameni de afaceri, politicieni sau chiar toate la un loc. N-Ost dă ca exemplu trustul Intact, care ar fi folosit de Dan Voiculescu pentru a obține bani facil – prin difuzarea unor programe ieftine, care se vând repede – și pentru a fi la dispoziția Partidului Conservator. Practica este și mai cunoscută în provincie, mai ales în Constanța, județ în care primarul îndeplinește cu succes mai multe funcții, se arată în studiu.

"Nu este ușor să fii jurnalist în România", comentează autorii, explicând că salariile sunt mici, iar jurnaliștii sunt amenințați sau puși la zid fie prin violență, fie prin "tăierea" porțiilor de publicitate, mai ales în cazul celei guvernamentale. (Mediafax)