Ministrul Educației, Ligia Deca a anunțat la finalul ședinței de guvern de joi că în viitor înscrierile la programele școlare de vară se vor putea realiza online. Această măsură este luată în calcul pentru a fi evitate cozile imense care s-au format săptămâna aceasta în fața ghișeelor de înscriere.
Ligia Deca a declarat că deși programul ”Școala de vară” e susținut de primărie în cazul Sectorului 3 și în fiecare au au fost suplimentate locurile, pentru a se evita cozile, ”pe viitor ne dorim ca toate aceste procese de înscriere să se poată realiza online”. O altă modificare pe care Ministerul Educației dorește să o aducă este un sistem de înscriere la nivelul fiecărei unități de învățământ:
”Cred că este simplu de creat un sistem de înscrieri la nivelul unității de învățământ. Ceea ce aș vrea să clarific este că în 2023 nu vom mai avea cozi”
Aceasta a menționat legat de Legea salarizării unitare că miercuri a fost organizată o întâlnire cu liderii sindicali în care aceștia au solicitat ”o salarizare cât mai motivantă pentru cadrele didactice”. Urmează ca fiecare sindicat să-și desemneze o echipă care va lucra cu ministerul, în acest sens.
”S-a publicat lista consorții unor profesionale integrate, în funcție de punctajele obținute la evaluarea calității acestora. Avem 29 de astfel de consorții declarate eligibile, care au primit punctaje în funcție de criteriile din metodologia specifică. Ceea ce fac aceste consorții, odată ce vor fi finalizate, este să, pe de o parte, ofere mai multe șanse elevilor care aleg ruta profesională duală, punând în practică dezideratul de a avea o rută profesională duală completă, începând de la nivelul trei de calificare, nivelul care se acordă după finalizarea cu succes a școlii profesionale actuale, până la nivelul opt de calificare, care este reprezentat de doctorat în contextul dualului doctorat profesional.
Chiar dacă ținta asumată în PNRR este de 10 astfel de consorții regionale, având în vedere calitatea aplicațiilor, am decis să încercăm să identificăm sursele de finanțare pentru a putea sprijini toate aceste aplicații sau, mă rog, cât mai mult dintre ele. Urmează o perioadă de 3 zile lucrătoare alocată pentru eventuale contestații și apoi, după finalizarea procedurilor specifice, se va trece la etapa de contractare. Câteva elemente de detaliu există un interes foarte ridicat și ne bucură acest lucru. Consorțiile includ patru tipuri de parteneri unități administrativ-teritoriale, universități, unități de învățământ preuniversitar și companii. Toate consorțiile care au fost declarate eligibile sunt avizate de către Ministerul Educației conform unei metodologii.
Vedem un interes deosebit mai ales în zonele unde învățământul dual are deja o tradiție, însă vedem un interes crescut și în alte regiuni ale țării, ceea ce ne confirmă încă o dată nevoia angajatorilor pentru această formă de învățământ. De altfel, ruta completă în învățământ dual va crește și atractivitatea acestui tip de învățământ, tocmai în ideea în care nu se limitează nivelul de calificare care poate fi obținut în această formă de învățământ și se poate merge până la cel mai înalt nivel din învățământul superior. Câteva chestiuni legate de ce se poate face concret în interiorul unui proiect.
Din valoarea maximă eligibilă de 21 de milioane de euro, aproximativ fiecare proiect va trebui să conțină investiții în infrastructură și dotări, inclusiv utilaje, echipamente tehnologice și funcționale doar pentru spațiile nou construite cu destinația campus cheltuieli pentru digitalizarea atelierelor de practică și granturi pentru dezvoltarea învățământului dual, cu cheltuieli pentru organizarea stagiilor de practică pentru elevi și studenți cheltuieli pentru sprijinul elevilor și studenților care vin din medii dezavantajate cheltuieli care vizează procesul de educație și formare, inclusiv sprijin pentru companii pentru a putea plăti personal dedicat, în ideea parteneriatului mai strâns între mediul educațional și mediul privat. Termenul de implementare al proiectelor este anul 2026, care este și ultimul an de implementare PNRR. Practic, ținta pe care noi ne-am asumat-o prin finalizarea acestei investiții este ca în anul 2025-2026 până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală” a declarat ministrul Educației la finalul ședinței de Guvern.