Ordinul MT se referă la autovehiculele cu volan pe dreapta care sunt aduse din afara UE, deci își va face efectul după ce Marea Britanie – de unde se importă cele mai multe astfel de mașini – va ieși din Uniunea Europeană. Desigur, normativul își face efectul imediat asupra autovehiculelor aduse din alte țări non-UE.
„Proprietarii care dețin astfel de mașini le pot utiliza în continuare, dar acestea nu vor mai putea fi omologate pentru diverse modificări, cum ar fi schimbarea culorii sau a unor parametri prevăzuți în cartea tehnică”, au menționat reprezentanții RAR. Proiectul normativ este justificat întrucât 2,5% din accidentele auto au loc cu implicarea autovehiculelor cu volan pe dreapta, 100% fiind vina șoferilor, din cauză că infrastructura din România nu este propice conducerii acestui tip de mașini, potrivit acestora.
„Președintele RAR a înaintat chiar azi o propunere prin care mașinile cu volan pe dreapta să fie omologate ca și până acum, indiferent de unde ar proveni, dar la prima inspecție tehnică periodică (ITP) să fie respinse”, au mai arătat reprezentanții Registrului Auto Român.
Potrivit normelor aflate acum în vigoare, orice mașină înregistrată într-o țară a Uniunii Europene poate circula peste tot în UE. După Brexit însă, mașinilor înregistrate în Marea Britanie le-ar putea fi interzisă libera circulație în țările Uniunii. Rămân totuși cu semnul întrebării mașinile înmatriculate în Malta, Cipru și Irlanda – țări UE în care se circulă, de asemenea cu mașini cu volan pe dreapta. Ordinul va intra în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial.
Șoferii care au autovehicule cu volan pe dreapta se pot gândi la posibilitatea mutării acestuia. Potrivit reprezentanților RAR, această operațiune ar avea un preț estimativ cuprins între 1.000 și 1.500 de euro, însă specialiștii din service-urile auto spun că lucrarea propriu-zisă este complicată și greu de garantat. „Elementele de siguranță, cum este caseta de direcție, nu pot fi comercializate pe piața liberă, deci e nevoie de o sacetă nouă. În plus, se schimbă cam tot ce e la bord, fire, oglindă etc. – este complicat și de dat garanție la o astfel de lucrare”, a declarat pentru Mediafax Dan Barbu, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente – ASSAI.
„Au fost aduse multe astfel de mașini, pentru că sunt ieftine, dar reconfigurarea aceasta ar putea costa la fel de mult cât a costat mașina”, conchide liderul ASSAI.
Foto: Hepta