Lovitură pentru Firea. Șoferii au găsit o cale prin care pot „fenta” vinieta din Capitală / Cât îi va costa soluția inedită
Motoarele diesel ar putea beneficia de un dispozitiv care reduce emisiile cu 94%, scrie playtech.ro.
Sistemul este dezvoltat de germani și mașinile euro 4 și euro 5 ar putea trece drept euro 6, evitând taxele de vinietă.
În Germania a fost dezvoltat BNOx un sistem care diminuează emisia de oxizi de azot a motoarelor diesel cu mai mult de 90%. În consecință, mașina va trece drept un euro 6, la testele de poluare, chiar dacă este, de exemplu, euro 4.
E important însă ca mașina să treacă testul în condiții normale, pentru că testarea va fi făcută în viitor în condiții normale de utilizare.
În scenariul în care am discuta despre o acțiune a statului, costurile de instalare pe motoare diesel ar fi de circa 368 milioane euro. Aici ar intra 1,3 milioane mașini pe motorină, 25.000 mașini comerciale și 5.000 autobuze. Compania care a dezvoltat dispozitivul spune că ar duce la o econome de 500 milioane euro.
Vestea proastă pentru cei cu mașini euro 2 sau 3 este că BNOx nu permite conversia acestor motoare.
Vinieta Oxigen. Firea vrea ca toate mașinile cu normă de poluare sub Euro 5 să achite taxă
Primarul general Gabriela Firea vrea modificarea proiectului privind vinieta ce va fi introdusă în București de la începutul anului 2020. În noua formă, toate mașinile sub Euro 5 vor plăti taxă.
Potrivit unui proiect de hotărâre inițiat de primarul genral Gabriela Firea și supus Consiliului General în ședința din 24 octombrie, toate mașinile cu normă de poluare sub Euro 5 vor plăti vinietă de tip Oxigen.
Cel mai mare tarif îl vor plăti șoferii care au mașini non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an.
De asemenea, cel mai puțin vor plăti vinieta proprietarii de mașini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an.
Vinieta va putea fi achiziționată pentru o perioadă minimă de o zi (15 lei pentru mașini Non Euro și 5 lei pentru Euro 4), până la maxim un an.
Potrivit proiectului de hotărâre, circulația mașinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancționa cu amendă cuprinsă între 1.500 și 2.000 de lei.
În referatul de aprobare, se face trimitere la Planul Integrat de Calitate a Aerului, care are ca obiectiv reducerea poluării pentru încadrarea în valorile limită admise conform cerințelor UE.
Inițial, Gabriela Firea a anunțat, în august, proiectul prin care, de la 1 ianuarie 2020, mașinile care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov vor putea intra în Capitală doar după plata unei viniete.
Mașinile sub Euro 3, indiferent unde sunt înmatriculate, urmau să nu mai aibă acces în centrul Capitalei fără plata acestei taxe, acest lucru urmând să fie extins pentru tot orașul.
Reprezentanții Primăriei Capitalei au prezentant, de altfel, încă de atunci, zona din centrul Capitalei unde, pentru accesul cu mașina, se va plăti o vinietă, iar pentru mașinile sub Euro 3, accesul va fi interzis. Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.
„Cercul vinietei C este limitat prin Planul de Calitate a aerului începând din PiațaVictoriei – Iancu de Hunedoara – șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești și P-ța Victoriei, inclusiv limitele acestuia. În acest interval, zilnic în intervalul 7 – 22, de luni până vineri, va fi interzis accesul fără achiziționarea acestei viniete de către cei care au intenția să tranziteze orașul și nu sunt înmatriculați în București, cât și de cei care sunt în Municipiul București și Ifov”, au anunțat reprezentanții Direcției Transporturi din cadrul PMB.
Restricțiile din proiect nu vor fi impuse în zilele de weekend și în zilele de sărbătoare legală, dar nici noaptea, între orele 22.00 și 7 dimineața, acest lucru fiind menționat și în proiectul supus ședinței din 24 octombrie.