Lucian Bode, propus la Transporturi: Ultima dată a mers cu trenul în 2008 / Vom face o analiză la Tarom să vedem de unde vin pierderile de 43 de milioane de euro /

Publicat: 30 10. 2019, 19:30

„Ultima dată cu trenul am fost…. Sau perioada în care am mers foarte mult cu trenul era perioada 2005-2008, atunci veneam foarte des la București doar cu trenul.”, a afirmat Lucian Bode, miercuri, în urma audierii sale în comisiile de specialitate.

Chestionat despre situația traficului de pe Valea Prahovei, acesta a afirmat că a fost în urmă cu o săptămână și a parcurs drumul București – Zalău în 11 ore.

Lucian Bode, propus la Ministerul Transporturilor în Guvernul Orban, a primit aviz favorabil, miercuri, în comisiile de specialitate ale Parlamentului.

A primit în comisiile reunite de transporturi 31 de voturi „pentru”, un vot „împotrivă” și 10 abțineri.

El a declarat miercuri, în cadrul audierilor, că își va asuma proiectele aflate în desfășurare și continuarea investițiilor în limita programului de guvernare de un an de zile.

 

Lucian Bode: Vom face o analiză la Tarom, să vedem de unde vin pierderile de 43 de milioane de euro

Lucian Bode a declarat, miercuri, în urma audierii sale în comisiile de specialitate, că se va organiza o analiză în cadrul Tarom, deoarece existră pierderi de 43 de milioane de euro, în urma guvernării anterioare. Acesta a afirmat că „arborele genealogic” din companie va înceta în guvernarea PNL.

„Va trebui de urgență să facem o analiză pe tot ce-nseamnă contracte păguboase, au acele contracte de leasing, se pregătesc să achiziționeze ATR (aeronave), doamna Mezei am înțeles că a zburat de capul ei pe la Seattle, să schimbe Boeing cu Airbus, deci, este noapte minții ce s-a întâmplat în această companie. Spunea un coleg și regret să-i dau dreptate, gradul de rudenie din această companie, cu tot respectul pentru ce care-și fac treaba profesionist, organigrama Tarom a ajuns un fel de arbore genealogic. Acest lucru în guvernarea PNL va înceta. Vom face o analiză exactă pe tot ce-nseamnă contracte, parteneriate băguboase, vedem de unde vin pierderile, au consumat tot acet profit pe care l-au avut în 2007, iar astăzi avem pierderi de 43 de milioane de euro.”, a spus Lucian Bode, miercuri, în urma audierii sale pentru funcția de ministru al Transporturilor.

Lucian Bode a menționat că o companie trebuie să aibă manager profesionist, nu pe bază recomandări, cum e în cazul Tarom, „o doamnă de-ți mai rezolvă bilete pe la Bruxelles” și a afirmat că nu se va implica niciodată, când va ocupa funcția de ministru al Transporturilor, în politica unei companii.

„Nu este posibil să nu ai manager profesionist pentru o companie cum este compania Tarom și să propui o doamnă dacă ți-o recomandă doamnd Dăncilă că îți mai rezolvă bilete pe la Bruxelles sau să propui un pilot de ATR pentru că vrei să cumperi câteva. Este indamisibil, ministrul Transporturilor…eu nu o să mă implic niciodată, în așa hal să te implici în politica unei companii, care are Consiliu de Administrație, manager, va trebui să implementăm de urgență managementul profesionist, pentru a-i da un mandat foarte clar, să salveze de la faliment compania TAROM.”, a motivat acesta.

 

Lucian Bode: Este puțin probabil ca Lotul 3 Lugoj Deva să fie dat în trafic în 2019

Ministrul desemnat pentru Ministerul Transporturilor, Infrastructură și Comunicațiilor, Lucian Bode a declarat miercuri că Lotul 3 al Austostrăzii Lugoj-Deva ar putea să nu fie dat în trafic în 2019 întrucât expertiza pentru poduri și consolidări nu este încă gata.

„Pe Lotul 3 așteptam raportul de expertiză. Din păcate, și domnul ministrul ne poate confirma, a venit doar pe tronsonul de drum și recomandarea este limitarea de viteză și de tonaj. Încă nu avem raport de expertiză depus pe poduri și pentru consolidări. Asta înseamnă câzeva săptămâni, asta înseamnă că Lotul 3 Lugoj Deva, 21 de kilometri puțin probabil să fie dat în trafic în acest an”, a declarat Bode în parlament..

Acesta am mai vorbit despre stadiul lucrărilor la Centura București pentru care fondurile sunt de 1,7 miliarde de euro.

„Cu toții ne-am dorit să vedem DN-ul finalizat, centura Sud finalizată, centura Nord finalizată. Staudiul îl știu și sunt convins că îl știe și domnul Cuc. Sunt blocaje, spre exemplu în zona de Nord, pe Lotul 4 în zona Cernica sunt probleme de mediu, s-a suspendat Lotul 2 din sectorul Nord. Așteaptă răspuns, așteaptă clarificări. Dar ce este foarte important, avem bani europeni, așa cum am spus aici, avem 1,7 miliarde de euro pe POIM și un termen rezonabil spun eu, de prouectare și execuție de 12 cu 36 de luni”, a spus Bode.

Despre Autostrada Unirii, ministru desemnat a mai precizat că Guvernul trebuie să găsească soluții de finanțare pentru realizarea Autostrăzii care va lega Moldova de Transilvani și de București pentru că așa spune legea.

„Obligația fiecărui ministru este să respecte legea în România. Parlamentul României a votat o lege, Președintele României a promulgat-o, Guvernul are obligația să pună această lege în aplicare. Să găsească resurse, să finanțeze așa cum scrie în actul normativ să finanțeze acest obiectiv. 313 kilometri, 8,9 miliardede euro o să vi se pară enorm de mult, dar pentru a uni Moldova de Transilvania și de București nu putem vorbi de nicio sumă ca fiind prea mare”, a mai declarat Lucian Bode.

 

Lucian Bode: Mă voi adresa Comisiei Europene pentru a finanța doar din fonduri europene M6

Ministrul propus pentru Ministerul Transporturilor, Lucian Bode a declarat în Parlament că se va adresa Comisiei Europene pentru a solicita finanțarea integrală a lucrărilor la Magistrala 6, pentru că în prezent în formula de finanțare actuală nu va reuși să finalizeze obiectivul.

„Pe Metrorex, pe secțiunea M5, M6. Pe M5 până la Eroilor, da, Guvernul și-a asumat finalizarea până la sfârșitul anului, așa cum arată astăzi lucrările, dar sigur vom face o evaluare, acest lucru nu este posibil. Iar ceea ce se întâmplă pe M6, 1 Mai-Otopeni, cu cele două tronsoane 1 Mai-Băneasa, Băneasa-Otopeni, intenționez să mă adresez Comisiei Europene, pentru că astăzi în această formulă va fi foarte greu să finalizăm acest obiectiv integral. Știți foarte bine că avem finanțare japoneză de la Băneasa la Otopeni, tehnologii și alte chestiuni de aceste gen. Mă voi adresa Comisiei Europe pentru a vedea dacă nu putem să finanțăm integral din fonduri europene acest obiectiv” a spus ministrul desemnat.

Bode a cerut în timpul audierilor, susținerea ministrului interimar al Transporturilor, Răzvan Cuc pentru a colabora în vederea legislației în zona de achiziții pentru a accelera absorbția fondurilor europene

„Avem în acest moment o mare mare problemă pe reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria versiunea 1 și secțiunea 3. Dar în acest moment Curtea de Apel a decis să suspende adjudecarea până la judecata finală a fondului. Eu cred noi trebuie să respectăm toate aceste decizii, dar chestiunile legate de perioada și termenele pe care instanța le dă, va trebui să discutăm și vă rog să fiți partenerul meu în a interveni pe legislație dacă este cazul și este cazul pe zona de achiziții, pentru că altfel rămânem tot cu 25% absorbție”, a spus ministrul.

 

Lucian Bode: Anul acesta nu se va ține licitația pentru licențele 5G

Ministrul desemnat pentru Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, a declarat în Parlament, în cadrul audierilor, că licitația pentru licențele 5G nu va avea loc în 2019, însă România își va respecta angajamentele față de partenerii strategici.

„Anul acesta nu se va ține licitația pentru licențele 5G”. „Noi va trebui să respectăm întru totul ce ne-am asumat prin programul de guvernare, și anume Memorandumul semnat la Washington. Noi asigurăm diligențele, ANCOM reglementează spectrul. Trist pentru un prim-ministru și un ministru de Finanțe să păcălească bugetul, să nu spun că i-a păcălit pe români, că la rectificare vor putea încasa 500 de milioane de euro din vânzarea spectrelor. Nu se va putea întâmpla asta clar în acest an”, a anunțatLucian Bode.

Acesta a explicat ce înseamnă tehnologia 5G și a specificat că România își va respecta angajamentele față de partenerii strategici.

„Aș vrea să spun foarte clar că 5G înseamnă viteză mai mare, capacitate mai mare de transfer de date, lățime mai mare de bandă și, foarte important, înseamnă securitate. Vă asigur că Guvernul va facilita implementarea tehnologiilor 5G de ultimă generație în domeniul comunicațiilor fără fir, ceea ce va duce la un progres semnificativ în multe sectoare ale economiei cu rezultate directe în creșterea calității vieții, pentru că acest lucru ni-l dorim. Vreau să mai clarific un lucru. Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor face politicile, iar ANCOM va gestiona spectrul. Un lucru să ne fie clar, pentru că am văzut că Guvernul și-a propus să obțină din vânzarea spectrului, la rectificare, 500 de milioane de euro, nu cred că în acest an este posibil acest lucru, dar România își respectă angajamentele cu partenerii strategici, SUA și NATO”, a spus ministrul desemnat.

 

Ministrul propus al Transporturilor: Soluția pentru Poșta Română este listarea

Lucian Bode, Ministrul propus al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a declarat în cadrul audierilor din Parlament, că Poșta Română are datorii de 257 de milioane de lei în prezent, iar singura soluție ar fi listarea la bursă.

„Vorbim de o companie cu 25.000 de angajați la care cheltuielile cu salariile reprezintă 76% din totalul veniturilor. Poșta Română are datorii în acest moment de 257 de milioane de lei, privatizarea a eșuat în 2015 și vă spun foarte ferm că listarea ar fi o soluție”, a spus Lucian Bode.

Acesta a adăugat că în momentul în care toate pensiile vor fi distribuite prin sistemul bancar, Poșta va pierde 42% din cifra de afaceri.

„Pentru mine, cuvântul privatizare bate mai mult spre Moscova, listarea vine de la Bruxelles și vă rog să vorbim despre listare. 42% din cifra de afaceri o reprezintă distribuția pensiilor. Ce se întâmplă dacă, în câțiva ani de zile, pensiile vor fi acordate prin virament bancar, pe card? Vom rămâne fără obiectul muncii. Poșta Română, din păcate, a pierdut în ultimii ani marile contracte de servicii poștale cu Electrica, Orange, Telekom la un leu diferență”, a explicat ministrul propus.

 

Lucian Bode despre CFR Marfă: Ajutorul de stat de 373 de milioane de euro va trebui recuperat

Ministrul propus pentru Ministerul Transporturilor, Lucian Bode a declarat că suma de 373 de milioane de euro, considerată ajutor de stat de către Comisia Europeană va trebuie recuperată. „Sunt într-o situație grea, va trebui să luăm o decizie urgentă”, a spus acesta.

„M-ați întrebat de CFR Marfă. Este într-o situație foarte foarte dificilă. Avem risc de infringement, avem în noiembrie termen. Din păcate nu s-a răspuns în termen la solicitările Comisiei, acel ajutor de stat de 373 de milioane de euro a fost considerat ajutor de stat de către Comisie, prin ștergerea datoriilor, va trebui recuperat. Sunt într-o situație grea, va trebui să luăm o decizie urgentă în ceea ce privește această companie, strategică, cu peste 6.000 de angajați”, a declarat Lucian Bode.

Situația din CFR Marfă a mai fost comentată la începutul lunii octombrie de Bogdan Chirițoiu care a numit compania „cartoful cel mai fierbinte” de gestionat.

„Cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să-l gestionăm este situația CFR Marfă. Bănuiesc că mulți din cei prezenți în sală sunt implicați în plângerea care a fost adresată Comisiei Europene acum trei ani. Știm cu toții că la sfîrșitul acestui an vom avea decizia Comisiei Europene care va spune dacă datoriile pe care CFR Marfă le are în momentul de față va mai adăuga câteva sute de milioane de euro. Avem câteva luni ca să gândim, în primul rând CFR Marfă și Ministerul, care este acționarul CFR Marfă, să găsim soluții cum, cum vedem evoluția companiei și a activelor companiei”, a spus la acel moment.

Potrivit lui Constantin Axinia, director general al CFR SA la acel moment, CFR Marfă avea datorii către CFR Infrastructură de un miliard de euro.

„CFR Călători are o datorie de 180 de milioane de lei care crește pe măsură ce trece timpul, iar CFR Marfă are o datorie de un miliard de lei”, a spus Axinia.