Prima pagină » Știri » Lucrările la DN Craiova-Calafat, unde Guvernul avertiza cu rezilieri de contract, finanțate cu 0 lei

Lucrările la DN Craiova-Calafat, unde Guvernul avertiza cu rezilieri de contract, finanțate cu 0 lei

Lucrările la DN Craiova-Calafat, unde Guvernul avertiza cu rezilieri de contract, finanțate cu 0 lei
Lucrările de rebilitare a DN Craiova-Calafat, care trebuie să preia traficul de pe podul Calafat-Vidin, și pentru care premierul Ponta a avertizat cu rezilieri de contracte dacă ritmul de execuție scade, au fost finanțate cu zero lei de la buget pe un tronson și doar 5 milioane lei pentru al doilea.

Lucrările de rebilitare a DN Craiova-Calafat, care trebuie să preia traficul de pe podul Calafat-Vidin, și pentru care premierul Ponta a avertizat cu rezilieri de contracte dacă ritmul de execuție scade, au fost finanțate cu zero lei de la buget pe un tronson și doar 5 milioane lei pentru al doilea.

Lucrările sunt finanțate în proporție de 50% de Banca Europeană petru Investiții (BEI), dar din bugetul național nu a fost alocat niciun ban pe acest an pentru execuția de lucrări la contractele finanțate din împrumutul BEI pentru etapa V de reabilitare a drumurilor naționale, autoritățile redactând un act adițional la contract prin care antreprenorul să accepte să execute lucrarea pe tronsonul Craiova-Galicia Mare din surse proprii și să își recupereze banii ulterior.

În etapa V de reabilitare a drumurilor naționale au fost cuprinși pentru reabilitare 596 kilometri de drum național, inclusiv tronsonul Craiova-Galicia Mare, prima secțiune a drumului Craiova-Calafat.

Lucrările la drumul național Craiova-Calafat au fost împărțite în două secțiuni, respectiv Craiova-Galicea Mare, unde constructor este firma Delta ACM 93, și Galicia Mare-Calafat, unde lucrează firma grecească Mochlos.

În urmă cu zece zile, la inaugurarea noului pod între România și Bulgaria, Calafat-Vidin, premierul Victor Ponta a declarat că a convocat conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru discuții privind stadiul lucrărilor la drumul național Craiova-Calafat, care trebuie să preia traficul rutier de pe acest pod, și a arătat că, dacă firmele de construcție nu păstrează ritmul, contractele vor fi reziliate.

„De la Craiova până aici sunt două segmente ale drumului; la amândouă se lucrează, nu s-a lucrat extraordinar de bine, i-am luat din nou de la capăt, dacă nu păstrează ritmul, o să reziliem contracte, dar sper să nu, pentru că după aceea pierdem timpul cu licitațiile, așa încât avem toate asigurările – vorbesc de cei de la CNADNR. E foarte rău (drumul-n.r.) și tocmai de aceea am chemat conducerea CNADNR, e și domnul director general aici, și cu ambele firme s-a discutat, s-a făcut eșalonarea”, a spus atunci Ponta, adăugând că se dorește ca acest drum să fie realizat în regim de autostradă, cu finanțare UE.

Săptămâna trecută, în ședință de guvern și în fața presei, premierul Ponta i-a spus ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Șova, în subordinea căruia lucrează CNADNR, să aibă grijă „să se lucreze cu adevărat” pe tronsonul Craiova-Calafat.

Un document guvernamental relevă însă că, de la bugetul pe 2013, pentru tronsonul Craiova -Galicia Mare nu a fost alocat niciun ban, iar autoritățile au redactat un act adițional la contract prin care antreprenorul să accepte să execute lucrarea din surse proprii și să își recupereze banii undeva în prima parte a anului viitor. Pentru tronsonul Galicia Mare-Calafat, Guvernul a alocat o sumă infimă, de 5 milioane lei, iar lucrările sunt efectuate în proporție de 2%.

Guvernul a transmis deja notificări în acest sens către constructori privind bugetul alocat.

Legea bugetului prevede, la articolul 28, că, în termen de 30 zile calendaristice de la aprobarea bugetului de stat, precum și de la aprobarea rectificărilor bugetare anuale, ordonatorii de credite au obligația de a notifica prestatorilor, executanților și furnizorilor valoarea maximă în limita căreia pot fi executate lucrări, prestate servicii și livrate bunuri, valoare calculată ca diferență între creditele bugetare și sumele aferente plăților restante, precum și de a întocmi și de a actualiza împreună cu aceștia graficele de execuție/livrare, atât fizice, cât și valorice, anexe la contracte, aferente anului 2013, în funcție de valoarea maximă calculată.

„În cconformitate cu prevederile articolului 28 din Legea bugetului, au fost transmise notificări referitoare la faptul că, în anul 2013, bugetul alocat pentru execuția de lucrări la contractele finanțate din împrumutul BEI – etapa V de reabilitare a drumurilor naționale este 0 lei. Astfel, pentru contractul de lucrări privind reabilitarea DN 56 Craiova-Galicia Mare, bugetul alocat pentru execuția lucrărilor în anul 2013 este 0 lei, stadiul fizic al contractului fiind 25% (lucrări executate în 2012). În prezent, este în curs de semnare un act adițional prin care antreprenorul a fost de acord să execute lucrările de construcție din surse proprii, urmând ca plata acestor lucrări să fie făcută în primul trimestru al anului 2014”, se arată în documentul guvernamental redactat la finele lunii mai.

În același document se afirmă că pentru lucrările de reabilitare a tronsonului Galicia Mare-Calafat, a doua secțiune a întregului drum, bugetul alocat în acest an este de doar 5 milioane lei, stadiul fizic al contractului fiind astfel de 2%, în condițiile în care ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în septembrie anul trecut. Lucrările de extindere a părții carosabile au început la 20 mai acest an.

Cele două tronsoane ale DN 56 Craiova-Calafat au o lungime de 84 kilometri.

Podul dintre România și Bulgaria de la Calafat-Vidin a fost inaugurat în acest an, la 13 ani de la semnarea contractului, întârziere generată de lipsa finanțării.

Autor

Citește și