Prima pagină » Știri » Luni începe noul an universitar. Schimbările aduse în învățământul superior

Luni începe noul an universitar. Schimbările aduse în învățământul superior

Luni începe noul an universitar. Schimbările aduse în învățământul superior
Luni, 3 octombrie, la instituțiile de învățământ superior au loc festivitățile de deschidere a noului an universitar, printre schimbările aduse pentru 2016-2017 aflându-se introducerea de noi specializări pentru licență și programe de master, dar și autorizarea provizorie a școlilor doctorale.

Deschiderea oficială a anului universitar 2016-2017 va fi marcată luni, 3 octombrie, prin festivități organizate la instituțiile de învățământ superior din toată țara.

Pentru 2016-2017, marile universități de stat au pus la dispoziție 39.105 locuri la studiile universitare de licență, dintre acestea 14.334 fiind la cea mai mare universitate din țară, „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca.

Printre schimbările pe care le aduce noul an universitar sunt 35 de noi specializări și programe de studii universitare de licență în universitățile de stat, precum și 64 de programe de studii universitare de master, introduse prin hotărâre de Guvern.

Prin actul normativ adoptat de Guvern, pentru noul an universitar, au fost introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare: chimie farmaceutică, echipamente și sisteme electronice militare, electronică-radioelectronică de aviație, media digitală, managementul sistemelor de supraveghere aeriană, leadership militar și pedagogie socială.

Începând cu acest an universitar studenții din România au o paletă mai largă de opțiuni și pentru programele de master. În cazul a 31 de universități din sistemul național de învățământ superior au fost introduse 64 de programe de master noi.

Tot ca o schimbare, toate școlile doctorale care funcționau până acum au fost autorizate provizoriu, printr-un ordin al ministrului Educației, semnat pe 29 septembrie. Potrivit Ministerului Educației, acest pas era unul necesar pentru a putea înmatricula studenții doctoranzi în anul universitar 2016-2017, școlile doctorale nefiind evaluate extern în ultimii cinci ani, așa cum prevede legislația în vigoare și existând riscul, în lipsa unei intervenții, să rămână fără acreditare.

„Documentul autorizează provizoriu, pentru anul universitar 2016-2017, școlile doctorale care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, urmând ca metodologia de autorizare provizorie, acreditare și evaluare periodică a școlilor doctorale, pe domenii, să fie aprobată prin Hotărâre de Guvern, în conformitate cu prevederile Legii nr. 87/2006 privind asigurarea calității în educație.Dispoziția temporară adoptată de minister survine ca urmare a faptului că, de la adoptarea Legii Educației Naționale (2011) și până în prezent, școlile doctorale nu au fost evaluate extern în vederea acreditării”, se notează într-un comunicat remis MEDIAFAX de reprezentanții Ministerului Educației.

Ministrul Mircea Dumitru susținea, imediat după semnarea ordinului, că se caută acum o soluție legală pentru posibilitatea organizării a examenelor de finalizare a studiilor doctorale.

„În scurt timp vom reglementa și posibilitatea organizării, de către Instituțiile Organizatorice de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD), a examenelor de finalizare a studiilor doctorale. Iarăși, o soluție legală temporală. În paralel, lucrăm la elaborarea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale, astfel încât procesul de acreditare să demareze în această toamnă”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Un raport al Curții de Conturi, publicat în luna mai a acestui an, arată o situație dezastruoasă a calității universităților care instruiesc cu 30% mai puțini studenți decât în 1990. În ciuda scăderii numărului de studenți, raportul Curții de Conturi arată că a crescut numărul de universități și facultăți. Astfel, avem 103 instituții de învățământ superior.

Numărul de studenți s-a redus în perioada 1990/1991 – 2013/2014 cu 1,4 milioane de elevi, ceea ce reprezintă aproape 30% din populația școlară din anul 1990/1991. Principalii factori care au determinat această reducere sunt scăderea natalității, emigrația și abandonul școlar, se notează în raportul Curții de Conturi.

Citește și