Magistrala de metrou M5 (Eroilor- Drumul Taberei) s-a deschis traficului. Iohannis: „Această linie risca să devină un fel de legendă, o legendă a amânărilor”
Președintele, premierul și ministrul Transporturilor și-au exprimat bucuria că participă la acest eveniment important pentru București și au promis continuarea investițiilor pentru dezvoltarea infrastructurii.
Principalele declarații ale ministrului Transporturilor, Lucian Bode:
Asistăm astăzi la un moment istoric pentru tot ce însemnă trasnportul public de călători din București, pentru tot ceea ce înseamnă transportul public cu metroul în Capitala României.
Punerea în funcțiune cu călători a magistralei M5 Drumul Taberei cu 10 stații, un depou, respectiv cei 7 kilometri de linie dublă, toate fiind proiectate și construite de la zero, reprezintă, de departe, cea mai importantă realizare a companiei Metrorex în toți cei 41 de ani de activitate.
Începând de astăzi, bucureștenii și nu numai vor beneficia de una dintre cele mai spectaculoase magistrale de metrou, atât din punct de vedere arhitectural, cât și din punct de vedere al tehnologiei de ultimă generație utilizată.
Folosesc acest prilej pentru a le mulțumi tuturor celor care au contribuit la realizarea acestei investiții, beneficiarului, Metrorez, antreprenori, subcontractori, furnizori de servicii și materiale, consultanți, proiectanți, echipelor de specialiști din comisiile de recepție.
Așadar, domnule președinte, domnule prim ministru, doamnelor și domnilor, iată că se poate. Se poate să ne onorăm promisiune pe care am făcut-o aici, pe 22 iunie, când ne-am angajat în fața bucureștenilor că în această toamnă magistrala M5 va fi dată în trafic cu călători.
În numele Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor, vă asigur că suntem determinați să demonstrăm că se poate și mai mult. Magistrala M5 își va continua dezvoltarea cu încă 6 stații pe secțiunea Eroilor – Universitate – Piața Iancului, rețeaua de metrou bucureștean câștigând astfel încă 5,4 kilometri ca arie de acoperire. În prezent proiectul se află în procedură de licitație a serviciilor de proiectare.
În ceea ce privește un al proiect important al Metrorex aștepta, magistrala M6 legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Otopeni, cu cele două loturi, între stația 1 Mai, respectiv stația Tokyo, stația Tokyo și Aeroportul Otopeni, 12 stații, 14,2 kilometri, aceasta va intra în linie dreaptă în anul viitor, când vom semna contractul de proiectare și execuție.
Așadar, pentru Guvernul României, dezvolarea sistemului de transport public cu metroul a fost și rămîne o prioritate.
Le mulțumesc bucureștenilor din această parte a Bucureștiului pentru răbdarea lor, ținând cont de anii de întârzire în raport cu termenul de realizare asumat prin contractele de execuție.
În încheiere sunt bucuros să-i anunț pe toți cei care și-au propus să folosească Magistrala M5 că Metrorex a decis ca astăzi, până la ora 23, accesul pe această magistrală să fie liber, marcând astfel începerea Săptămânii mobilității la nivel european.
Principlalele declarații ale premierului Ludovic Orban:
Lucrurile uneori le așază Dumnezeu astfel încât să pară coincidență. Coincidența face că domnul director general Gabriel Mocanu era director general al Metrorex în 2008 și subsemnatul era minsitrul Transporturilor, atunci când au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiții, când am negociat finanțarea din partea Băncii Europene de investiții și, de asemenea, anul în care a fost dezvoltată strategia de dezvoltare a metroului, care cuprinde extinderile de magistrale care sunt astăzi în diferite faze de realizare.
Mai mult decât atât, pot să vă spun că 2007 și 2008 au reprezentat anii în care au fost reluate investițiile la metrou, am finalizat tronsonul dinspre Autostrada Soarelui, cu patru stații, de asemenea am reluat lucrările și le-am dus aproape de final tronsonul de la Piața Chibrit către Laromet.
E o onoare pentru mine ca împreună cu domnul director general Mocanu, cu care am trudit din greu, încă din 2007 – 2008 la acest proiect să avem această bucurie de a fi de față la punerea în funcțiune a acestui tronson de metrou foarte important pentru București, foarte important pentru locuitorii din Drumul Taberei și pentru orice alt călător care va avea nevoie de acest tronson de metrou.
Nu ne vom opri aici, toate lucrările ulterioare se vor derula cu o viteză mai mare, vom fi mult mai atenți în tot ceea ce înseamnă etapele de pregătire și de execuție a tuturor contractelor de extindere a rețelei de metrou.
Infrastructura de transport este, din punctul nostru de vedere, prioritatea zero, iar investițiile în infrastructură, în general, reprezintă prioritatea absolută a Guvernului pe care îl conduc.
Principalele declarații ale președintelui Klaus Iohannis:
În primul rând, felicitări, și Metrorexului, și Ministerului Transporturilor, Guvernului care s-a implicat în mod exemplar în finalizarea acestei investiții și mi-am permis adineauri, jos, pe peron, să îi felicit și pe cei care au construit efectiv această linie de metrou.
Este o mare realizare, trebuie să recunoaștem acest lucru. Este cert, după Revoluție, cea mai mare realizare de acest tip, de tip metrou, din România. Sigur, nu a fost ușor până aici și această linie risca să devină un fel de legendă, o legendă a amânărilor.
Dar, iată, a venit un guvern hotărât, care a dorit să dovedească că și astfel de lucrări pot fi finalizate cu succes și iată că se inaugurează.
Această realizare cu siguranță contribuie la îmbunătățirea vieții în București și este foarte important să se continue pe această linie. Trebuie să ajungem cu infrastructura de transport în secolul XXI. Oamenii își doresc infrastructură, mobilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru fiecare român și pentru asta Guvernul va trebui să insiste foarte mult și eu voi insista foarte mult, pentur că avem nevoie de foarte multă infrastructură de transport, de comunicare și așa mai departe.
Important de subliniat este că o bună parte din această investiție s-a finanțat din fonduri europene. Avem în continuare fonduri europene la dispoziție și avem la dispoziție sume imense, deci se poate continua într-un ritm alert dezvoltarea infrastructurii din România și sper ca acest lucru să se și întâmple.
În final, pentru că perioada pe care o trăimi este complicată, și nu mă refer la complicațiile politice, ci și la pandemie, și pe această linie e important să circulăm în siguranță și să fim protejați.
Așadar, dragi bucureșteni, vă rog să nu uitați când folosiți și această nouă linie massca, distanța, igiena, pentru a trece cu bine prin această perioadă foarte dificilă.
În final, domnule prim ministru, domnule ministru, vă așteaptă multe, multe lucrări, unele începute care trebuie finalizate, unele planificate și am discutat în metrou despre proiectele de extindere. Vă doresc mult succes, multă energie și tuturor multă sănătate!
Magistrala se deschide după 9 ani de la semnarea contractului
Suntem pregătiţi să dăm în trafic cu călători magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor în cursul zilei de mâine, 15 septembrie. După semnarea celor două procese verbale de recepţie la terminarea lucrărilor, respectiv la punerea în funcţiune, pe data de 11 septembrie, am anunţat public că Metrorex va realiza o serie de activităţi administrative astfel încât, începând cu data de 15 septembrie, magistrala M5 să poată fi dată în exploatare cu călători în condiţii de siguranţă şi confort”, a spus Bode.
Și premierul anunțase, duminică, la un eveniment de presă de la Călărași, că darea în circulație va avea loc săptămâna aceasta. „În zilele care vin, adică astăzi (duminică – n.r.), mâine, se vor face toate celelalte pregătiri necesare, și anume pregătirea garniturilor de tren, pregătirea sistemului POS, pregătirea tuturor procedurilor, astfel încât să putem da în circulație metroul Drumul Taberei în săptămâna care vine”, a spus premierul, duminică.
Magistrala 5 are 10 staţii, iar proiectul a costat Bugetul de stat 3,3 miliarde de lei.
Lucrările la Magistrala M5 din Drumul Taberei au început în 2011, iar conform contractului durata acestora, în ceea ce privește galeriile, stațiile și depoul urma să fie de 36 de luni – adică 3 ani. Totodată, a fost scos la licitațiile și contractul referitor la sistemele de semnalizare și automatizare, care a fost semnat în 2019 cu firma Alstom.
Din cauza mai multor probleme care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor, termenul de finalizare a fost devansat pentru 2015, însă magistrala este deschisă după 9 ani de la semnareea contractului.