Prima pagină » Știri » Mai multe opționale și ore de sport, mai puține ore obligatorii. Cum s-ar putea schimba programa pentru gimnaziu

Mai multe opționale și ore de sport, mai puține ore obligatorii. Cum s-ar putea schimba programa pentru gimnaziu

Mai multe opționale și ore de sport, mai puține ore obligatorii. Cum s-ar putea schimba programa pentru gimnaziu
Mai multe opționale și ore de sport, mai puține ore obligatorii.Cum se va schimba programa pentru gimnaziu

Numărul opționalelor din planurile-cadru propuse de Ministerul Educației este inacceptabil de mic, în timp ce numărul disciplinelor obligatorii este prea mare, nu există materii interdisciplinare, orele de sport sunt prea puține și nu se pune accent pe Informatică. Acestea sunt principalele critici aduse celor trei propuneri de planuri-cadru pe care șase experți din grupul de lucru al Ministerului Educației le-au adus într-un document remis miercuri MEDIAFAX. Mai exact, experții Tincuța Apăteanu, Florin Colceag, Radu Gologan, Manuela Prajea, Marian Staș și Ștefan Vlaston atrag atenția asupra următoarelor probleme:

1. Numărul de ore în CDȘ (curriculum la decizia școlii) propus, 1-2 ore, este inacceptabil de mic, propunerea din Legea Educației Naționale, bazată pe studii și analize era de 25% la gimnaziu. Un minim de 4-6 ore ar fi obligatoriu, dacă dorim să lăsăm școlilor adaptarea curriculei și a proceselor didactice la specificul local, la tipul de comunitate școlară pe care o deservește școala, la personalitatea elevilor din școala respectivă. Altfel, rămânem în paradigma „patul lui Procust”, în care se găsește școala actuală.
2. Numărul de discipline, 14-15, este prea mare și păstrează viitoarea curricula în tiparele anterioare.
3. Nu există discipline agregat, care să asigure învățare interdisciplinară, aplicare integrată a cunoștințelor din discipline diferite. (Știintele mediului, Educație pentru societate, Științele vieții)
4. Disciplinele socio-umane sunt mult prea limitative, cu cele 4 module propuse
5. La educație fizică, sport și sănătate sunt prea puține 2 ore pe săptămână, având în vedere nevoia de mișcare în dezvoltarea armonioasă a elevilor. La varianta 2, la clasa a VIII-a, o singură oră de sport este inacceptabil.
6. La Educație tehnologică nu avem ore la clasele a V-a și a VI-a, deși dimensiunea aplicativ-practica este puțin reprezentată în curricula.
7. La variantele 1 și 3 nu avem TIC la clasele a VII-a și a VIII-a.

Experții vin cu o propunere nouă de plan-cadru, care prevede patru ore de Limba și Literatura Română de la clasa a V-a și până la clasa a VIII-a, două ore de Limba Modernă I și o oră de Limba Modernă II. La Matematică-Informatică sunt prevăzute patru ore la clasa a V-a și câte cinci ore pe săptămână pentru celelalte clase de gimnaziu. Științele Vieții are două ore alocate la clasa a V-a și la clasa a VII-a și câte o oră la celelalte, iar Științele Mediului are două ore la clasele a VI-a și a VIII-a și câte o oră pe săptămână la celelalte clase de gimnaziu.

Planul-cadru întocmit de experți mai prevede două ore pe săptămână pentru disciplina Educație pentru Societate, o oră de Geografie, una de Religie, o oră de Educație plastică, trei ore de Educație fizică și sport, o oră de Educație tehnologică și o oră pe săptămână pentru Consiliere și Orientare.

De asemenea, elevii de la clasa a V-a ar trebui să aibă patru opționale, iar la celelalte clase de gimnaziu ar trebui studiate cinci opționale pe săptămână. În total, ar fi vorba de 28 de ore pe săptămână la clasa a V-a și 30 de ore la celelalte clase, potrivit planului-cadru propus de cei șase experți din cadul grupului de lucru al Ministerului Educației.

În ceea ce privește viziunea pe care o au experții în legătură cu ce ar trebui să educe școala, ei consideră că la sfârșitul parcurgerii sistemului educațional românesc, tinerii trebuie să fie „integri, respectuoși, stăpâni pe ei, cu comportament etic, capabili dă învețe de-a lungul întregii vieți”.

Competențele-cheie pe care trebuie să le aibă absolvenții sunt: o gândire algoritmică și critică, inteligență emoțională, caracterială, contextuală și socială, rezolvarea de probleme și antreprenoriat, competență lingvistică, competență simbolică, numerică și grafică, participare și implicare civică, relaționare inteligentă prin comportament și limbaj și explorare și experimentare empirică și științifică.

Ministerul Educației a lansat la mijlocul lunii decembrie, în dezbatere publică, trei variante de planuri-cadru care au mai multe puncte în comun. Printre modificări apare și reducerea numărului de ore de Limba română din clasa a a V-a de la cinci, cât este în planul-cadru în vigoare, la patru. De asemenea, Limba latină, care se studiază în prezent o oră pe săptămână în clasa a VIII-a, este scoasă din planurile-cadru propuse pentru gimnaziu lansate în dezbatere de Ministerul Educației.

Totodată, se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu astfel: la clasa a V-a – Educație pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a – Educație interculturală, la clasa a VII-a – Educație pentru cetățenie democratică – și la clasa a VIII-a – Educație economică.

Potrivit celor trei variante puse în dezbatere, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea să își aleagă o materie opțională din oricare dintre cele șapte arii curiculare: „Limbă și comunicare”, „Matematică și științe ale naturii”, „Om și societate”, „Arte”, „Educație fizică, sport și sănătate”, „Tehnologii” și „Consiliere și orientare”. Două dintre variante prevăd alegerea a 0 – 1 opționale, iar cealaltă, 1 – 2 opționale.

Însă, numărul de ore pentru toate celelalte materii este clar specificat, nemaifiind prevăzute un minim și-un maxim precum în planul-cadru actual la discipline ca Istorie, Geografie, Educație plastică, Educație muzicală, Cultură civică, Educație tehnologică.

Dacă actualul plan-cadru prevede câte una – două ore pe săptămână de Istorie și Geografie, până în clasa a VIII-a, când sunt prevăzute câte două ore, două dintre variante prevăd câte o oră din aceste materii în primii trei ani de gimnaziu și două în ultimul, iar în cealaltă variantă Istoria și Geografia au alocate câte două ore în clasele a V-a și a VIII-a și câte una în ceilalți doi ani.
Biologia are alocate câte o oră în clasele a V-a și a VIII-a și câte două pe săptămână în clasele a VI-a și a VII-a, în toate cele trei variante. În prezent, sunt prevăzute una – două ore de Biologie în clasele a V-a și a VIII-a și câte două în clasele a VI-a și a VII-a.

Într-una din variantele planului cadru se propune începerea studiului Fizicii și Chimiei din clasa a V-a (câte o oră pe săptămână), urmând ca din clasa a VII-a aceste materii să se studieze câte două ore pe săptămână. În prezent, Fizica se studiază câte două ore pe săptămână din clasa a VI, iar Chimia același număr de ore din clasa a VII-a.

În aceeași variantă se propune ca ora săptămânală de Educație muzicală să fie scoasă din programă în clasa a VIII-a și la fel și ora de Educație plastică în clasa a IX-a.

În schimb, orei săptămânale de Educație tehnologică ar urma să i se adauge și o oră de Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC). În celelalte două variante se propune să se studieze TIC o oră pe săptămână în primii doi ani de gimnaziu și Educație tehnologică, tot câte o oră, în ultimii doi.

Disciplina Educația fizică este redenumită Educație fizică, sport și sănătate. În varianta citată se propune ca în clasa a VIII-a să se facă o oră pe săptămână de sport, iar în restul anilor să rămână câte două.

O altă propunere este renunțarea la ora de Consiliere și orientare până în clasa a VIII-a, când ar urma să se țină o oră pe săptămână.

Elevii din clasele V – VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001). Procesul de inovare curriculară inițiat după adoptarea Educației Naționale nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru și noi programe școlare în învățământul primar. Elevii aflați acum în clasa a III-a reprezintă prima generație care urmează un nou curriculum, se precizează pe site-ul Institutului de Științe ale Educației.

Citește și